

PRZYCHODY GRUPY PSB
Dystrybucja materiałów budowlanych, jak każda branża, cechuje się swoistą sezonowością. Od lat przebieg
rocznych linii sprzedaży jest w miarę podobny.
Łączne przychody partnerów PSB ze sprzedaży materiałów dla budownictwa oraz domu i ogrodu
w I kwartale 2018 wyniosły 1,28 mld zł i były o 13% wyższe niż przed rokiem. Z kolei przychody Grupy PSB
Handel S.A. (centrali) w omawianym okresie wyniosły 0,6 mln zł i były wyższe o 11%. Po dobrych wynikach
stycznia i lutego marzec zaskoczył ujemną dynamiką sprzedaży, która była efektem wysokiej bazy porównawczej,
pogody oraz zakazu handlu w niedziele.
DYNAMIKA SPRZEDAŻY ORAZ ZMIANY CEN W GRUPACH
ASORTYMENTOWYCH
Łączny popyt za 3 miesiące 2018 r., w stosunku do analogicznego okresu 2017 r., był wyższy w 14 grupach towarowych: płyty OSB, drewno (+47%), ściany, kominy (+28%), wyposażenie, AGD (+26%), oświetlenie, elektryka (+22%), dekoracje (+22%), instalacje, ogrzewanie (+19%), izolacje termiczne (+17%), narzędzia (+16%), farby, lakiery (+14%), płytki, łazienki, kuchnie (+12%), stolarka (+9%), sucha zabudowa (+4%), chemia budowlana (+3%) oraz wykończenia (+3%). Spadła sprzedaż w grupach: ogród, hobby (–0,4%), dachy, rynny (–1%), izolacje wodochronne (–8%), cement, wapno (–12%), motoryzacja (–14%) oraz otoczenie domu (–14%).

Po długim okresie spadków cen materiałów dla
budownictwa, sezon 2017 zmienił w wielu grupach
asortymentowych dość radykalnie ten trend. Początek
2018 roku przyniósł kolejne wzrosty cen na poziomie
kilku, a nawet kilkudziesięciu procent. Wynika on m.in.
ze wzrostu kosztów pracy, cen paliw, surowców.
Ceny w okresie I–III 2018 r., w porównaniu z analogicznym
okresem 2017 r., wzrosły w 19 grupach
towarowych: płyty OSB, drewno (+34,5%), ściany,
kominy (+11,3%), izolacje termiczne (+9,1%), otoczenie
domu (+6,2%), cement, wapno (+3,7%), izolacje
wodochronne (+3,0), chemia budowlana (+2,9%),
instalacje, ogrzewanie (+2,4%), narzędzia (+2,0%),
wykończenia (+1,9%), dachy, rynny (+1,6%), sucha zabudowa
(+1,3%), farby, lakiery (+1,2%), wyposażenie,
AGD (+1,2%), płytki, łazienki, kuchnie (+1,2%), ogród,
hobby (+0,8%), stolarka (+0,3%), motoryzacja (+0,3%)
oraz dekoracje (+0,2%). Spadek cen nastąpił jedynie
w grupie oświetlenie, elektryka (–1,1%).
(mms)