Wybierając bramę wjazdową coraz częściej decydujemy się na modele przesuwne. Są wygodnym rozwiązaniem, poza tym nie blokują miejsca na podjeździe. Bramy wjazdowe powinny nam służyć przez długie lata, dlatego muszą być odporne na warunki atmosferyczne – postawmy więc na jakość, cena nie powinna być w tym przypadku wyznacznikiem.
Zaletą wjazdowych bramy przesuwnych jest to, że zajmują mało miejsca na podjeździe, sprawdzą się więc, gdy jest on krótki. Aby móc zamontować bramę przesuwną, nasza działka musi mieć taki kształt, by po jednej stronie wjazdu był odcinek ogrodzenia o długości wystarczającej, by po otwarciu bramy swobodnie zmieściło się całe jej skrzydło. Strona, na którą brama będzie się przesuwała jest dowolna. Pamiętajmy, aby usytuować furtkę po tej stronie ogrodzenia, która nie będzie zasłaniana przez otwierające się skrzydło. Gdy wzdłuż ogrodzenia nie mamy tyle miejsca, aby zamontować pojedyncze skrzydło, możemy zdecydować się na dwie węższe bramy, rozsuwające się w przeciwne strony. Brama wjazdowa musi być dopasowana do stylistyki domu oraz pozostałych elementów ogrodzenia. Najczęściej skrzydła bramy wykonywane są więc z ocynkowanego metalu lub zaimpregnowanego ciśnieniowo drewna – wytrzymałe gatunki to dęby oraz gatunki egzotyczne.
Szerokość bramy przesuwnej
Minimalna szerokość bramy wjazdowej według przepisów powinna wynosić 2,4 m. Jednak aby ułatwić domownikom wjazd i wyjazd z posesji warto zamontować przynajmniej 3-metrową. Taka szerokość umożliwi swobodny wjazd na posesję również samochodom ciężarowym i dostawczym (wóz asenizacyjny, cysterna z gazem do zbiornika, dostawcy z meblami czy sprzętem AGD), gdyż takie auta mają ponad 2,5 m szerokości. Gdy nasza działka znajduje się przy ruchliwej ulicy, brama musi być zaplanowana w taki sposób, aby wjeżdżający na posesję samochód nie powodował zagrożenie dla ruchu drogowego i pieszego.
Rodzaje bram przesuwnych
Skrzydło bramy przesuwnej może przesuwać się po szynie lub być samonośne. W przypadku bramy na szynie kółka jezdne umieszczone są na belce dolnej, a szyna umieszczona jest w fundamencie. Jest to tańsze rozwiązanie, jednak wymaga systematycznego oczyszczania szyny z nagromadzonego piasku, liści czy śniegu, a także usuwania lodu. Natomiast w bramach samonośnych rolki jezdne znajdują się w słupie bramy, a skrzydło przesuwa się 5-8 cm nad powierzchnią podjazdu i jest zawieszone wysięgnikowo. Bramy takie zajmują więcej miejsca z powodu zamocowanej przeciwwagi. Długość przeciwwagi to 1/3 szerokości światła otworu, więc jeśli chcemy zamontować bramę o szerokości 3,5 m, to potrzebujemy ok. 5 m wolnego miejsca. Na rynku dostępne są również bramy przesuwne bez przeciwwagi – możemy je zamontować tam, gdzie jest niewiele miejsca.
Bramy przesuwne z napędem
Wybierając bramy wjazdowe, najczęściej decydujemy się na systemy umożliwiające jej automatyczne zamykanie i otwieranie. Dzięki nim nie musimy opuszczać samochodu wjeżdżając lub wyjeżdżając na posesję. Napęd dobiera się do szerokości i ciężaru bramy – parametry te pozwalają określić siłę potrzebną do poruszenia skrzydła, a w konsekwencji moc napędu. Napędy do bram przesuwnych montowane są najczęściej w niewielkich skrzynkach z boku bramy, w których znajduje się elektromechanizm i centralka sterująca. Są jednak na rynku dyskretniejsze rozwiązania – cały napęd może być ukryty w metalowym słupku, wyglądem pasującym do reszty ogrodzenia. Dzięki takiej konstrukcji napęd chroniony jest zarówno przed czynnikami atmosferycznymi, jak i złodziejami. Najlepszym wyborem jest zakup bramy razem z napędem, chociaż możemy dokupić go także do już zamontowanej bramy. Niezależnie od tego, czy napęd do bramy będziemy montować od razu, czy po jakimś czasie, podczas budowy domu warto przeciągnąć przewód zasilający lub przynajmniej wkopać plastikową rurkę z linką (patronem), które ułatwią późniejsze doprowadzenie do bramy przewodu zasilającego.
Bezpieczna brama wjazdowa
Brama wjazdowa przesuwna jako część ogrodzenia zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Musi także gwarantować bezpieczeństwo użytkowania. Do sterownia najczęściej używa się pilotów, które wykorzystują kodowany sygnał radiowy (aby podnieść stopień bezpieczeństwa, sygnał zmienia się każdorazowo, więc jego kopiowanie jest bezzasadne). Piloty warto zintegrować z innymi instalacjami w budynku, np. z otwieraniem bramy w garażu, oświetleniem, roletami zewnętrznymi. W zależności od potrzeb służą do tego celu piloty dwu- lub czterokanałowe. Nowocześniejsze instalacje obsługują skanery linii papilarnych, smartfony i inne rozmaite urządzenia. W wyposażeniu każdej bramy z napędem powinny znaleźć się m.in. lampy ostrzegawcze sygnalizujące moment otwierania i zamykania skrzydła oraz fotokomórki i system automatycznego zamykania po określonym czasie. Ważna jest także funkcja otwierania awaryjnego. Umożliwia ona otwarcie bramy w przypadku jej usterki lub awarii sieci elektrycznej. Najczęściej służy do tego klucz, który włożony do zamka w siłowniku pozwalana na zwolnienie blokady skrzydła. W nowocześniejszych systemach zamek szyfrowy obsługuje się klawiaturą i kodem lub kartą zbliżeniową.
zdjęcia: Hörmann, Wiśniowski