Wiata garażowa to sprawdzone rozwiązanie, jeśli chcemy chronić samochód przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, a nie możemy sobie pozwolić na budowę garażu. Pojawia się także często na małym działkach. Popularnym materiałem do budowy wiaty jest drewno. Podpowiadamy, jak zrobić wiatę garażową?
Wiata garażowa osłania samochód przed deszczem, śniegiem i słońcem. Kolejną jej zaletą jest niższy koszt w porównaniu do budowy garażu. Ponadto estetycznie wykonana będzie ozdobą posesji, możemy ją także wykorzystać np. podczas niesprzyjającej pogody na urządzenie grilla czy spotkanie z przyjaciółmi. Jeśli zajdzie taka potrzeba, bez problemu możemy wiatę powiększyć i rozbudować. Budowa wiaty samochodowej nie jest zbyt skomplikowana i jeżeli mamy podstawową wiedzę na temat majsterkowania, z powodzeniem poradzimy sobie z realizacją projektu. Przyda się także druga osoba do pomocy, oczywiście musimy zaopatrzyć się w niezbędne narzędzia. Przedstawiamy instrukcję budowy wiaty drewnianej krok po kroku.
Budowa wiaty drewnianej – pozwolenie czy zgłoszenie
Formalności związane z budową wiaty samochodowej nie są skomplikowane, a procedura administracyjno-budowlana przebiega dość szybko. Jeśli powierzchnia wiaty nie przekracza 50 m2, to nie musimy otrzymać pozwolenia na jej budowę, ponieważ w świetle prawa budowlanego nie jest to budynek, a budowla. Wystarczy więc zamiar budowy wiaty zgłosić w odpowiednim urzędzie. Jednak jest jeden warunek – możemy wybudować jedną taką konstrukcję na każde 500 m2 działki. W zgłoszeniu musimy podać rodzaj wiaty, sposób wykonania i termin rozpoczęcia robót, czasami urzędnicy mogą poprosić o przedstawienie projektu budowli. Może się również przydać dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością oraz kopia mapy geodezyjnej z naniesioną lokalizacją planowanej budowli. Zgłoszenia dokonujemy minimum 30 dni przed przystąpieniem do prac. Jeśli po tym czasie urząd nie wniesie sprzeciwu, możemy rozpocząć budowę wiaty. Natomiast budowa większej wiaty – przekraczającej 50 m2 – wymaga już uzyskania pozwolenie na budowę. Do wniosku należy dołączyć projekt budowlany z niezbędnymi opiniami, uzgodnieniami i pozwoleniami, decyzje związane z miejscowym planem zagospodarowanie lub warunkami zabudowy oraz oświadczenie dysponowaniu nieruchomością w celach budowlanych.
Budowa wiaty garażowej – o czym należy pamiętać
Zanim rozpoczniemy budowę wiaty, musimy ustalić jej lokalizację, aby nie nastąpiły problemy techniczne. Wybierzmy takie miejsce, żeby podczas prac nie uszkodzić żadnych instalacji ziemnych, np. wodociągowych czy gazowych. Aby usprawnić sobie pracę, zawczasu skompletujmy potrzebne narzędzia. Na pewno będą potrzebne: łopata, taśma miernicza, młotek, piła ręczna, sznurek, klucz nastawny, zaciski, poziomica i drabina.
Przydadzą się również takie elektronarzędzia jak: pilarka tarczowa, szlifierka kątowa, wkrętarka czy wiertarka.
Zadbajmy również o siebie: rękawice i okulary ochronne to konieczność. Pamiętajmy także, że podłoże pod samochód musi być odpowiednio przygotowane. Gdy stawiamy wiatę na gruncie nośnym, powierzchnię możemy wysypać żwirem lub tłuczniem. Jednak grunt pod wiatą warto utwardzić, aby ułatwić wygodę użytkowania i poprawić estetykę. W tym celu możemy ułożyć na przykład kostkę brukową. Nawierzchnia powinna wystawać kilka centymetrów na powierzchnię gruntu. Warto także ułożyć ją z 1-3% spadkiem, aby umożliwić swobodny spływ wody.
Budowa wiaty krok po kroku
Budowę wiaty garażowej zaczynamy od wyznaczenia miejsca na ten obiekt. Ustalamy skrajne punkty (w 4 rogach wiaty) – możemy w ziemię wbić np. kołki. Określają one, w którym miejscu znajdą się betonowe stopy fundamentowe. W każdym z czterech narożników (po usunięciu kołków) wykopujemy otwory o wymiarach 40 x 40 cm i głębokości ok. 50 cm. Zalewamy je betonem. Gdy lekko stężeje, umieszczamy w nim odpowiednie kotwy do mocowania pionowych drewnianych słupów – zazwyczaj mają średnicę 8 x 8 lub 10 x 10 cm. Upewnijmy się, że mocowanie jest wypoziomowane. Teraz możemy przystąpić do wykonania nawierzchni lub zostawić ten etap na sam koniec. Gdy beton utwardzi się – po około tygodniu – w kotwach mocujemy słupki. Muszą być dokładnie ustawione w pionie. Następnie poszczególne słupy łączymy poziomymi belkami mocującymi i okapowymi (na krótszych bokach). Aby ustabilizować konstrukcję, między słupami a belkami należy zamontować skośne zastrzały. Pamiętajmy, że słupy z jednej strony muszą być dłuższe – spadek umożliwi spływ wody. Minimalny kąt nachylenia połaci to 15o. Kolejnym etapem jest montaż belek dachowych (krokwie standardowo mają przekrój 5 x 12 cm) do belek mocujących. Belki dachowe rozstawiamy co 70-80 cm. Na pokrycie dachowe możemy wykorzystać różne materiały – mogą być dopasowane np. do pokrycia domu. Zazwyczaj wykorzystuje się blachodachówki, dachówki ceramiczne lub cementowe, gont bitumiczny, płyty bitumiczne oraz płyty poliwęglanowe.