Specjalnie dla czytelników dwumiesięcznika Głos PSB firma Profix właściciel marki Lahti Pro przygotowała cykl artykułów, w których przedstawiane są najważniejsze, z szerokiej gamy, środki ochrony indywidualnej - popularnie zwane produktami BHP. W poprzednim wydaniu pisaliśmy o ochronie głowy. W tym zajmiemy się ochroną ciała. W kolejnych napiszemy o ochronie rąk i nóg. Życie i zdrowie mamy jedno i warto zrobić wszystko, aby je właściwie chronić.
Noszenie odzieży roboczej i ochronnej konieczne jest z kilku powodów. Pierwszy to minimalizacja sytuacji, w których dochodzi do skaleczenia, otarcia. Drugi, ochrona przed zabrudzeniami w trakcie wykonywania pracy. A trzeci to zachowanie zasad higieny pracy (dotyczy to niektórych gałęzi przemysłu - np. przetwórstwa spożywczego). W myśl przypisów BHP obowiązek zapewnienia odzieży ochronnej i roboczej spoczywa na pracodawcy. Te kwestie reguluje prawo pracy i wymusza na pracodawcy poniesienie dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników.
Koszt, który jest inwestycją
Obowiązek noszenia przez pracowników ubrań roboczych może mieć jednak zdecydowanie jaśniejszą stronę. Mianowicie kiedy podejdziemy do niego jako znakomitego nośnika wizerunku przedsiębiorstwa, czyli ważnego elementu identyfikacji wizualnej firmy. Grupa osób jednolicie ubrana, w stroje z w komponowaną nazwą firmy, logotypem - to skuteczna forma reklamy. Jest ona tym skuteczniejsza im ubrania, w które wyposażeni są pracownicy lepiej się prezentują. Oczywiście, prezencja to jedno, a drugie to jakość wykonania i trwałość ubrań. Kiedy uda się te czynniki pogodzić okaże się, że inwestycja w dobrej jakości bluzy, spodnie, kurtki robocze i ochronne to dobrze wydane pieniądze. Wierzchnia odzież robocza to doskonały sposób na wyróżnienie się z tłumu usługodawców, zaznaczenie swojej odrębności, wzmocnienie identyfikacji człowieka z firmą czy pokazanie jedności załogi. Specjaliści od marketingu są zgodni - ubiór pracowników to niezwykle ważny element budowania wizerunku firmy. Wiąże się on ściśle z pierwszym wrażeniem, które kształtuje się w dużej mierze poprzez zmysł wzroku.
Czytamy etykiety
Krój, kolorystyka to widoczne od razu cechy, które różnicują modele ubrań roboczych dostępnych na rynku. Decydując się na wybór konkretnego modelu warto zapoznać się z informacjami umieszczonymi na etykiecie. Oprócz nazwy producenta, powinniśmy tam znaleźć kilka bardzo istotnych informacji. Pierwszą z nich jest oznaczenie kategorii bezpieczeństwa, czyli potwierdzenie spełnienia norm, które pozwalają zakwalifikować dany produkt do grupy ubrań ochronnych. Inną ważną informacją jest gramatura materiału i rodzaj materiału, z jakiego uszyto dany produkt.
Większość bluz i spodni roboczych dostępnych obecnie na rynku uszyta jest z materiału składającego się z 35% bawełny i 65% poliestru. Takie proporcje zapewniają dużą wytrzymałość tkaniny i dobre właściwości w zakresie przepuszczalności powietrza.
Wśród wielu dostępnych modeli warto zwrócić uwagę na te zawierające praktyczne udogodnienia, których zastosowanie zdecydowanie podnosi komfort użytkowania. Tak jest na przykład w przypadku bluz i spodni ochronnych Lahti Pro model L40401, L40501, L40601. Na pierwszy rzut oka widać, że modele te różnią się od klasycznych ubrań roboczych - kolorystyką. Ciepła beżowa barwa nadaje kompletowi nowoczesny, modny charakter. Jednak nie to jest najważniejsze. Opisywane modele są wykonane z bawełny o gramaturze 270 g/m2. Mają niską przewodność cieplną – latem chronią skórę przed gorącem, a zimą zachowują ciepłotę ciała. Jeśli chodzi o ważne z punktu widzenia użytkownika cechy poszczególnych rodzajów bluz i spodni roboczych obok rodzaju materiału warto zwrócić uwagę, czy dany model posiada np. wzmocnienia w newralgicznych miejscach szczególnie narażonych na uszkodzenia. Czy zastosowano dodatkowe przeszycia - podwójny, potrójny szew. Na samym końcu warto też sprawdzić liczbę kieszeni oraz dodatkowe zapinki, taśmy służące do przenoszenia narzędzi lub drobiazgów.
Polary znakomity - nośnik reklamowy
Jeśli myślimy o wykorzystaniu ubioru pracowników, jako nośnika informacji reklamowej to nie może być innego wyboru, jak wyposażenie ich w bluzy polarowe. W szerokiej ofercie wzorów, fasonów i kolorów na pewno znajdziemy takie, które będą najlepiej odpowiadać profilowi działalności. Polar to dzianina wykonana z tworzyw sztucznych. Splot tysięcy włókien sprawia, że zapewnia on właściwą termoizolację nawet w ekstremalnych warunkach. Każdy polar składa się z warstwy wewnętrznej, która pochłania wytwarzane przez ciało ciepło, warstwy pośredniej, która wypycha je na zewnątrz i warstwy zewnętrznej, która jest odporna na uszkodzenia, oddychająca i ocieplająca. Polary znakomicie nadają się do tzw. logowania - czyli naniesienia na nie treści reklamowych, takich jak chociażby nazwa, czy logotyp firmy. Czołowi producenci odzieży ochronnej i roboczej świadczą już tego typu usługi. Można zamówić nadruk już na kilku sztukach odzieży.
Odzież ostrzegawcza
W przypadku tego typu odzieży warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak chociażby klasa widoczności (jest zależna od powierzchni użytego materiału odblaskowego i pasów odblaskowych - im ta powierzchnia większa tym klasa wyższa), skład meteriałowy (wyższa zawartość bawełny, niższa poliestru - tym lepsze dopasowanie do temperatury otoczenia), wzmocnienia, liczbę kieszeni, wodoszczelne szwy i zakres regulacji pozwalający na lepsze dopasowanie ubioru do sylwetki.
Warto być na bieżąco
Tematyka odzieży roboczej i ochronnej jest obszerna. W tym artykule omówiliśmy zagadnienie bardzo przekrojowo. Zabrakło w nim m.in. informacji o coraz bardziej popularnych kurtkach soft-shell, bieliźnie termicznej, chustach wielofunkcyjnych, płaszczach przeciwdeszczowych, czy kamizelkach ostrzegawczych. Wszystkich zainteresowanych ciekawym wzornictwem pozostaje odesłać do katalogów produktowych uznanych producentów. Tam w czytelny sposób opisane są zalety poszczególnych modeli. Dzięki tym wydawnictwom, skompletowanie modnej, trwałej odzieży dla pracowników jest proste. W przypadku niektórych producentów można od razu skorzystać z usługi logowania - znaczy nanieść na wybrane części garderoby nazwę firmy, logotyp, czy hasło reklamowe. Taką ciekawą usługę świadczy właściciel marki Lahti Pro - warszawska firma Profix.