Malowanie nowych i starych ścian

Wykończenia wnętrza poprzez malowanie od zawsze wzbudzało niesamowite emocje, które właściwe są efektem planów czy wyobrażeń związanych z wyglądem danego pomieszczenia, koloru ścian. I towarzyszą one niezależnie od tego czy malowanie dotyczy nowych ścian czy też tych do przemalowania, remontu.

Śnieżka - malowanie ścian
Snieżka - malowanie ścian

RODZAJ POMIESZCZEŃ DO MALOWANIA

Emocje bardzo często poparte są poprzednim stanem i kondycją pomieszczenia i w zależności od jego rodzaju generują różne etapy prac przygotowawczych. Poniżej klasyczny podział pomieszczeń ze względu na ich stan i kondycje podłoża:
1. pomieszczenie nowe
– w tym przypadku podłoże jest stabilne i wystarczy zastosować zestawy gruntów wg zaleceń producenta i docelowo wybrać wyroby nawierzchniowe.
Zestaw produktów: preparaty polimerowe tzw. „mleczka”, gładź (polimerowa lub gipsowa), emulsja podkładowa, farby nawierzchniowe – do sufitu specjalnie dedykowana farba emulsyjna np. antyrefleksyjna – do ścian farba o parametrach użytkowych np. plamoodporna,
2. pomieszczenie do przemalowania – generują najmniej pracy, natomiast konieczne jest sprawdzenie stanu podłoża, umycie powierzchni i ewentualne zastosowanie emulsji podkładowej.
Zestaw produktów: mydło malarskie, emulsja podkładowa, masy naprawcze (ubytki i defekty na podłożu), wyroby nawierzchniowe w postaci farb dedykowanych wg pomieszczenia i użyteczności (podobnie jak w przypadku pomieszczeń nowych),
3. pomieszczenie do remontu – wiąże się z większym nakładem prac przygotowawczych – w zależności od rodzaju podłoża i jego stanu, prace mogą pójść łatwo albo prace będą wymagały kilku etapów czynności, które przysporzą kosztów i prac przygotowawczych.
Zestaw produktów: preparaty polimerowe tzw. „mleczka”, masy naprawcze o wyższych parametrach wytrzymałościowych, gładzie (polimerowe lub gipsowe), emulsje podkładowe – zestaw emulsji nawierzchniowych (sufit, ściana). Uwaga – przypadek renowacji pomieszczenia wymaga rzetelnej oceny podłoża i właściwego doboru oraz kolejności prac. Jednym słowem należy zdawać sobie sprawę, że „buduje się” jakość podłoża i stanowi on mocny fundament nawet na przyszłe przemalowania. Powyższe pomieszczenia pomimo naturalnych różnic pomiędzy nimi, w kontekście przede wszystkim prac i etapów przygotowania, łączą takie działania jak: malowanie, aranżacja oraz na pewno zadowolenie z efektu końcowego.

MALOWANIE NOWOCZESNE

Dawniej wykonawca/malarz odgrywał ważną rolę nie tylko z zasady wykonania, ale również jako postrzegania go jako profesjonalnej osoby, posiadającej wiedzę i doświadczenie. Obecnie, dzięki inspiracjom znajdującym się na portalach społecznościowych, w gazetach, sklepach farbiarskich czy też dzięki projektantom wnętrz, łatwiej jest dokonać wyboru produktów. Pozostaje tylko sprawa wykonania. Na pewno część z nowoczesnych form dekoracji opracowane są do nawet samodzielnego wykonania, ale mimo wszystko pewność zyskuje się poprzez powierzenie wykonania profesjonaliście.
Nowoczesne formy wymalowań pomieszczeń zależą przed wszystkim od kreatywności osób które je planują. Dzielą się na dekoracje cienkowarstwowe lub strukturalne, które z zasady są bardzo trwałe i bezpieczne w użytkowaniu. Można powiedzieć że pod względem wizualnym wpisują się w gusta inwestora, nadają bardzo niepowtarzalny charakter i są oryginalne (pomimo podobieństw są same w sobie zaprojektowane dla danego pomieszczenia).

Śnieżka - malowanie ścian

PRZYKŁADY NOWOCZESNYCH EFEKTÓW MALARSKICH

Efekt cienkowarstwowy – jeden kolor, różny połysk 
Opis
– efekt wykonany za pomocą wysokiej jakości farb emulsyjnych w wybranym kolorze z wykorzystaniem różnic połysku i odcieni tych farb.
Efekt wizualny – zaaranżowane pasy lub figury na powierzchni ścian i sufitu poprzez naturalne lub sztuczne oświetlenie nadają oryginalność dekoracji – subtelne i bardzo indywidulane.
Trudność wykonania – mała, potrzebne są dobre taśmy malarskie.
Sposób wykonania – maluje się całość farbą np. bardziej matową 2 warstwy, po jej wyschnięciu planuje się szerokość pasów, należy okleić taśmą malarską, nanosić farbę mniej matową. Efekt ten nie wymaga specjalnych umiejętności malarskich – ważne aby zachować właściwe czasy wysychania poprzednich warstw farby, stosować ten sam rodzaj wałka malarskiego aby uzyskać tą samą „fakturę” farb.
Zagrożenia – nierówne podłoża i zły dobór taśm malarskich, co prowadzi do nieestetycznych, nieostrych krawędzi.

Śnieżka - malowanie ścian

Efekt cienkowarstwowy – zmiana geometrii pomieszczenia
Opis
– efekt wykonany za pomocą wysokiej jakości farb emulsyjnych w dobranych harmonijnie lub kontrastowo kolorach.
Efekt wizualny – zadaniem zaaranżowanych obszarów kolorystycznych jest zmiana optyczna geometrii pomieszczenia, czasem te trudno „ustawialne” zyskują bardzo oryginalny, odważny a zarazem nowoczesny kształt, formę.
Trudność wykonania – mała, potrzebne są dobre taśmy malarskie, plan układu kolorów.
Sposób wykonania – najlepiej po wyznaczeniu linii granicznych kolorów pomalować „z nadmiarem” kolor największego pola – kolor dominujący, zgodnie z zaleceniami wybranej marki farby – musi być w pełni pokryta powierzchnia. Na wyschniętym podłożu w wyznaczonych miejscach okleja się taśmą malarską, nanosi się w taki sam sposób kolejną farbę (inny kolor) – w tego typu aranżacji kluczowe jest planowanie kolejności nanoszenia kolorów – kolory o podobnych odcieniach można nanosić jedne na drugi, zaczynając od najjaśniejszego.
Zagrożenia – nierówne podłoża i zły dobór taśm malarskich, co prowadzi do nieestetycznych, nieostrych krawędzi oraz brak oceny kondycji podłoża – w przypadku tzw. renowacji.

Śnieżka - malowanie ścian

Efekt strukturalny – beton i metal
Opis
– efekt wykonany za pomocą dostępnych farb, mas strukturalnych imitujących beton architektoniczy.
Efekt wizualny – zawsze modny i elegancki efekt betonowej ściany, doprowadzony do maksimum piękna samego zamysłu – betonu, zaprojektowany w formie indywidualnych figur z podkreśleniem metalicznych fug. W związku z tym, że masę nanosi się grubiej niż farbę emulsyjną, wykorzystuje się ten fakt aranżując efekt na np. nierówne ściany.
Trudność wykonania – średnia, wymagane umiejętności pracy z pacą, wymagane dobre planowanie kolejności prac i zastosowanie dobrych taśm malarskich.
Sposób wykonania – wyznaczenie miejsc w których będą metaliczne fugi, poprzez oklejenie taśmami malarskimi, wymalowanie fug farbą metaliczną, po jej wyschnięciu ponowne naklejenie taśmy malarskiej, do wybranej szerokości metalicznej fugi np. 2 cm. Całość gruntuje się podkładem szczepnym pod masę betonową, następnie wykonuje się strukturę dekoracyjną – uwaga: przy podsychaniu efektu odrywa się taśmę. Niektóre systemy tego typu dekoracji wymagają zastosowania dodatkowo lakieru zabezpieczającego – wykonuje się tą czynność na samym końcu.
Zagrożenia – brak oceny stabilności podłoża i koniecznych przerw technologicznych pomiędzy nanoszeniem warstw podkładowych, farb metalicznych a masą betonową. A brak doświadczenia w wykonywaniu tego typu dekoracji daje nieestetyczną strukturę.

Śnieżka - malowanie ścian

Efekt metaliczy – perłowo aksamitny
Opis
– efekt wykonany za pomocą farb, mas strukturalnych zawierających metaliczne wypełniacze, o dopasowanym indywidualnym kolorze.
Efekt wizualny – metaliczna poświata wynikająca z formy produktu, zależnie od wybranego narzędzia dająca możliwość subtelnych tj. delikatnych lub przestrzennych (grubszych) warstw, tworzy matowo metaliczne odbicia – świetny efekt aby wykorzystać nowoczesną aranżacje oświetlenia – sztucznego i naturalnego.
Trudność wykonania – mała, w przypadku grubszych aranżacji wymagana jest umiejętność pracy z pacą, zasadniczo zastosowany produkt umożliwia łączenie kolejno wykonywanych metrów kwadratowych bez stresu i konieczności tzw. nieprzerwanej pracy. Dodatkowo istnieje możliwość miejscowych poprawek na już wykonanej powierzchni. Bezstresowe wykończenie ścian i nawet sufitów.
Sposób wykonania – na zagruntowane podłoże pacą nanosi się masę w wybranym kolorze – masę nanosi się w różnych kierunkach, starając się aby jednocześnie ją wygładzić – pracuje się na mniejszych powierzchniach. Kolejne fragmenty tej dekoracji wykonuje się w taki sam sposób, łącząc je ze sobą. Zwykle do uzyskania prawidłowego efektu konieczne jest naniesienie kolejnej warstwy – w tym przypadku niektórzy producenci zalecają dodatkowe wygładzenie naniesionej perłowej powłoki, poprzez wygładzenie w różnych kierunkach – w ten sposób podkreśla się perłowe refleksy.
Zagrożenia – brak oceny stabilności podłoża (szczególnie tych odnawianych).

Śnieżka - malowanie ścian

Efekt surowo nanoszonych pasów
Opis
– efekt wykonany za pomocą farb emulsyjnych o różnej harmonijnej, kontrastowej lub przypadkowej kolorystyce.
Efekt wizualny – główną rolę odgrywają kolory i ich sposób nanoszenia. Ważne aby były to farby, które już po jednej warstwie pokryły powierzchnie. Surowy efekt podkreślają krawędzie farby po naniesieniu warstw farby wałkiem malarskim. Bardzo odważny i kreatywny efekt świetnie nadający się na wyróżnienie np. całej ściany pomieszczenia – oderwany od zasad „estetyki” krawędzi. Pasy, jako element dekoracji, mogą „optycznie” zmieniać pomieszczenie – tj. zaaranżowane pionowo – podnoszą wysokość, naniesione poziomo – poszerzają pomieszczenie. Trudność wykonania – mała, warto zaplanować kolejność – w zależności od ilości, szerokości pasów – można skorzystać z różnej szerokości wałków malarskich. Sposób wykonania – podstawowa zasada to nanoszenie kolorów od najjaśniejszych, inne kolory zawsze nanosi się po wyschnięciu tych bazowych lub sąsiadujących między sobą. Kluczowe jest zatem zaplanowanie kolejności nanoszenia różnych kolorów, aby sprawnie wykonać w/w dekoracje. Dobrze by było zastosować wałki o podobnej wysokości włosia, aby utrzymać podobną fakturę dekoracji.
Zagrożenia – dobór farb o słabym kryciu może wpłynąć na wydłużenie czasu realizacji tego efektu.

PODSUMOWANIE 

Nowoczesne wykańczanie wnętrz poprzez malowanie śmiało można określić swego rodzaju przygodą, w której nie tylko dekoruje się, aranżuje się pomieszczenie, ale poznaje się cechy i korzyści z zastosowanych produktów. Ważne jest to, aby efekt końcowy był zgodny z zaplanowanymi oczekiwaniami, należy zachować właściwą kolejność prac i unikać błędów.

NAJCZĘSTSZE BŁĘDY W WYKAŃCZANIU POMIESZCZEŃ

+ brak zastosowania gruntów typu „mleczka” – popularne preparaty gruntujące mają za zadanie zespolić luźne elementy podłoża i ustabilizować ich chłonność. Brak zastosowania tego typu produktu to konsekwencje w postaci gorszej przyczepności kolejno nanoszonych produktów. Zbyt szybkie podsychanie tych produktów, przez co gorszą ich jakość czy mniejsze zużycie. Luźne elementy są najczęstszą przyczyną odspajania się np. farb po czasie, co skutkuje niestety koniecznością zerwania tych warstw do stabilnego podłoża,
+ złe rozróżnienie „gruntów” – w/w preparaty działają „w podłoże” – emulsje podkładowe mają inne zadanie – stanowią tzw. międzywarstwę, maskują mikro wady podłoża i tak naprawdę pokazują jak dobrze przygotowane są powierzchnie do malowania. Częstym błędem jest np. nanoszenie emulsji podkładowej, przeszlifowanej gładzi z pominięciem preparatów typu „mleczka”. Ważne – grunty to gwarancja mocnego podłoża – trzeba tylko zastosować je zgodnie z przeznaczeniem,
+ brak umycia ścian przed malowaniem (renowacja) – nawet tych powierzchni o dobrej kondycji. Konsekwencją jest gorsza przyczepność pod nanoszone farby (nawet emulsje podkładowe),
+ zła ocena stanu podłoża – ocena podłoża szczególnie przeznaczonego do renowacji bez wykonania testu np. przyczepności, skutkuje złym doborem produktów do ich przygotowania i krótszym czasem trwałości tego podłoża,
+ brak zachowania przerw technologicznych między wyrobami – ważne aby nanosić kolejne produkty czy kolejne warstwy farb w warunkach i czasie o których informują producenci,
+ złe przygotowanie produktów – np. mieszanie gładzi wiertarką o wysokich obrotach grozi jej zapowietrzeniem, co będzie znacznie utrudniać jej aplikacje. Brak dokładnego wymieszania farby do jednolitej konsystencji, ewentualnie nadmierne rozcieńczenie – w efekcie gorsze malowanie bez krycia i osłabienie parametrów farby. Zawsze należy czytać etykiety produktu,
+ brak doświadczenia w dekoracji – należy oceniać siły i doświadczenie w wykonywaniu danej struktury,
+ zły dobór narzędzi malarskich np. wałków – dobre narzędzie pomoże prawidłowo nanieść farbę. Wałek odpowiedzialny jest nie tylko za stworzenie struktury – zależnie od jego wysokości runa /włosia, ale ma wpływ na samo malowanie. Wałek dobiera się do rodzaju farby i gładkości podłoża. Już na etapie „gruntowania” emulsją podkładową – na równomiernie naniesionym podkładzie o ładnej strukturze efekt końcowy będzie super, przy czym należy pamiętać, że „gorszą strukturę” farba nawierzchniowa nie zamaskuje i popsuje cały efekt końcowy.

Artykuł pochodzi z
Głos PSB

Czy artykuł był przydatny?

Dziękujemy. Podziel się swoją opinią.

Czy możesz zaznaczyć kim jesteś?

Dziękujemy za Twoją opinię.

 
Artykuł powstał przy współpracy ŚNIEŻKA TRADE OF COLOURS Sp. z o.o. ŚNIEŻKA TRADE OF COLOURS Sp. z o.o.