Wykończenia wnętrza poprzez malowanie od zawsze wzbudzało niesamowite emocje, które właściwe są efektem planów czy wyobrażeń związanych z wyglądem danego pomieszczenia, koloru ścian. I towarzyszą one niezależnie od tego czy malowanie dotyczy nowych ścian czy też tych do przemalowania, remontu.
RODZAJ POMIESZCZEŃ DO MALOWANIA
Emocje bardzo często poparte są poprzednim
stanem i kondycją pomieszczenia
i w zależności od jego rodzaju
generują różne etapy prac przygotowawczych.
Poniżej klasyczny podział pomieszczeń
ze względu na ich stan i kondycje
podłoża:
1. pomieszczenie nowe – w tym przypadku
podłoże jest stabilne i wystarczy
zastosować zestawy gruntów wg zaleceń
producenta i docelowo wybrać wyroby
nawierzchniowe.
Zestaw produktów: preparaty polimerowe
tzw. „mleczka”, gładź (polimerowa
lub gipsowa), emulsja podkładowa, farby
nawierzchniowe – do sufitu specjalnie
dedykowana farba emulsyjna np. antyrefleksyjna
– do ścian farba o parametrach
użytkowych np. plamoodporna,
2. pomieszczenie do przemalowania –
generują najmniej pracy, natomiast konieczne
jest sprawdzenie stanu podłoża,
umycie powierzchni i ewentualne zastosowanie
emulsji podkładowej.
Zestaw produktów: mydło malarskie,
emulsja podkładowa, masy naprawcze
(ubytki i defekty na podłożu), wyroby
nawierzchniowe w postaci farb dedykowanych
wg pomieszczenia i użyteczności (podobnie jak w przypadku pomieszczeń
nowych),
3. pomieszczenie do remontu – wiąże
się z większym nakładem prac przygotowawczych
– w zależności od rodzaju
podłoża i jego stanu, prace mogą pójść
łatwo albo prace będą wymagały kilku
etapów czynności, które przysporzą
kosztów i prac przygotowawczych.
Zestaw produktów: preparaty polimerowe
tzw. „mleczka”, masy naprawcze
o wyższych parametrach wytrzymałościowych,
gładzie (polimerowe lub gipsowe),
emulsje podkładowe – zestaw emulsji
nawierzchniowych (sufit, ściana).
Uwaga – przypadek renowacji pomieszczenia
wymaga rzetelnej oceny podłoża
i właściwego doboru oraz kolejności
prac. Jednym słowem należy zdawać sobie
sprawę, że „buduje się” jakość podłoża
i stanowi on mocny fundament nawet
na przyszłe przemalowania.
Powyższe pomieszczenia pomimo naturalnych
różnic pomiędzy nimi, w kontekście
przede wszystkim prac i etapów
przygotowania, łączą takie działania jak:
malowanie, aranżacja oraz na pewno zadowolenie
z efektu końcowego.
MALOWANIE NOWOCZESNE
Dawniej wykonawca/malarz odgrywał
ważną rolę nie tylko z zasady wykonania,
ale również jako postrzegania go jako
profesjonalnej osoby, posiadającej wiedzę
i doświadczenie.
Obecnie, dzięki inspiracjom znajdującym
się na portalach społecznościowych,
w gazetach, sklepach farbiarskich czy też
dzięki projektantom wnętrz, łatwiej jest
dokonać wyboru produktów. Pozostaje
tylko sprawa wykonania. Na pewno
część z nowoczesnych form dekoracji
opracowane są do nawet samodzielnego
wykonania, ale mimo wszystko pewność
zyskuje się poprzez powierzenie wykonania
profesjonaliście.
Nowoczesne formy wymalowań pomieszczeń
zależą przed wszystkim od kreatywności osób które je planują. Dzielą
się na dekoracje cienkowarstwowe lub
strukturalne, które z zasady są bardzo
trwałe i bezpieczne w użytkowaniu.
Można powiedzieć że pod względem wizualnym
wpisują się w gusta inwestora,
nadają bardzo niepowtarzalny charakter
i są oryginalne (pomimo podobieństw są
same w sobie zaprojektowane dla danego
pomieszczenia).
PRZYKŁADY NOWOCZESNYCH EFEKTÓW MALARSKICH
Efekt cienkowarstwowy – jeden kolor,
różny połysk
Opis – efekt wykonany za pomocą wysokiej
jakości farb emulsyjnych w wybranym
kolorze z wykorzystaniem różnic
połysku i odcieni tych farb.
Efekt wizualny – zaaranżowane pasy lub
figury na powierzchni ścian i sufitu poprzez
naturalne lub sztuczne oświetlenie
nadają oryginalność dekoracji – subtelne
i bardzo indywidulane.
Trudność wykonania – mała, potrzebne
są dobre taśmy malarskie.
Sposób wykonania – maluje się całość
farbą np. bardziej matową 2 warstwy,
po jej wyschnięciu planuje się szerokość
pasów, należy okleić taśmą malarską, nanosić
farbę mniej matową. Efekt ten nie
wymaga specjalnych umiejętności malarskich
– ważne aby zachować właściwe
czasy wysychania poprzednich warstw
farby, stosować ten sam rodzaj wałka
malarskiego aby uzyskać tą samą „fakturę”
farb.
Zagrożenia – nierówne podłoża i zły
dobór taśm malarskich, co prowadzi do
nieestetycznych, nieostrych krawędzi.
Efekt cienkowarstwowy
– zmiana geometrii pomieszczenia
Opis – efekt wykonany za pomocą wysokiej
jakości farb emulsyjnych w dobranych
harmonijnie lub kontrastowo
kolorach.
Efekt wizualny – zadaniem zaaranżowanych
obszarów kolorystycznych jest
zmiana optyczna geometrii pomieszczenia, czasem te trudno „ustawialne” zyskują
bardzo oryginalny, odważny a zarazem
nowoczesny kształt, formę.
Trudność wykonania – mała, potrzebne
są dobre taśmy malarskie, plan układu
kolorów.
Sposób wykonania – najlepiej po wyznaczeniu
linii granicznych kolorów pomalować
„z nadmiarem” kolor największego
pola – kolor dominujący, zgodnie
z zaleceniami wybranej marki farby –
musi być w pełni pokryta powierzchnia.
Na wyschniętym podłożu w wyznaczonych
miejscach okleja się taśmą malarską,
nanosi się w taki sam sposób kolejną
farbę (inny kolor) – w tego typu aranżacji
kluczowe jest planowanie kolejności nanoszenia
kolorów – kolory o podobnych
odcieniach można nanosić jedne na drugi,
zaczynając od najjaśniejszego.
Zagrożenia – nierówne podłoża i zły
dobór taśm malarskich, co prowadzi
do nieestetycznych, nieostrych krawędzi
oraz brak oceny kondycji podłoża –
w przypadku tzw. renowacji.
Efekt strukturalny – beton i metal
Opis – efekt wykonany za pomocą dostępnych
farb, mas strukturalnych imitujących
beton architektoniczy.
Efekt wizualny – zawsze modny i elegancki
efekt betonowej ściany, doprowadzony
do maksimum piękna samego zamysłu
– betonu, zaprojektowany w formie
indywidualnych figur z podkreśleniem
metalicznych fug. W związku z tym, że
masę nanosi się grubiej niż farbę emulsyjną,
wykorzystuje się ten fakt aranżując
efekt na np. nierówne ściany.
Trudność wykonania – średnia, wymagane
umiejętności pracy z pacą, wymagane
dobre planowanie kolejności prac
i zastosowanie dobrych taśm malarskich.
Sposób wykonania – wyznaczenie
miejsc w których będą metaliczne fugi,
poprzez oklejenie taśmami malarskimi,
wymalowanie fug farbą metaliczną, po
jej wyschnięciu ponowne naklejenie taśmy
malarskiej, do wybranej szerokości
metalicznej fugi np. 2 cm. Całość gruntuje się podkładem szczepnym pod masę
betonową, następnie wykonuje się strukturę
dekoracyjną – uwaga: przy podsychaniu
efektu odrywa się taśmę. Niektóre
systemy tego typu dekoracji wymagają
zastosowania dodatkowo lakieru zabezpieczającego
– wykonuje się tą czynność
na samym końcu.
Zagrożenia – brak oceny stabilności
podłoża i koniecznych przerw technologicznych
pomiędzy nanoszeniem
warstw podkładowych, farb metalicznych
a masą betonową. A brak doświadczenia
w wykonywaniu tego typu dekoracji
daje nieestetyczną strukturę.
Efekt metaliczy – perłowo aksamitny
Opis – efekt wykonany za pomocą farb,
mas strukturalnych zawierających metaliczne
wypełniacze, o dopasowanym indywidualnym
kolorze.
Efekt wizualny – metaliczna poświata
wynikająca z formy produktu, zależnie od
wybranego narzędzia dająca możliwość
subtelnych tj. delikatnych lub przestrzennych
(grubszych) warstw, tworzy matowo
metaliczne odbicia – świetny efekt
aby wykorzystać nowoczesną aranżacje
oświetlenia – sztucznego i naturalnego.
Trudność wykonania – mała, w przypadku
grubszych aranżacji wymagana
jest umiejętność pracy z pacą, zasadniczo
zastosowany produkt umożliwia łączenie
kolejno wykonywanych metrów kwadratowych
bez stresu i konieczności tzw.
nieprzerwanej pracy. Dodatkowo istnieje
możliwość miejscowych poprawek na
już wykonanej powierzchni. Bezstresowe
wykończenie ścian i nawet sufitów.
Sposób wykonania – na zagruntowane
podłoże pacą nanosi się masę w wybranym
kolorze – masę nanosi się w różnych
kierunkach, starając się aby jednocześnie
ją wygładzić – pracuje się na mniejszych
powierzchniach. Kolejne fragmenty tej dekoracji wykonuje się w taki sam sposób,
łącząc je ze sobą. Zwykle do uzyskania
prawidłowego efektu konieczne jest
naniesienie kolejnej warstwy – w tym
przypadku niektórzy producenci zalecają
dodatkowe wygładzenie naniesionej
perłowej powłoki, poprzez wygładzenie w różnych kierunkach – w ten sposób
podkreśla się perłowe refleksy.
Zagrożenia – brak oceny stabilności
podłoża (szczególnie tych odnawianych).
Efekt surowo nanoszonych pasów
Opis – efekt wykonany za pomocą farb
emulsyjnych o różnej harmonijnej, kontrastowej
lub przypadkowej kolorystyce.
Efekt wizualny – główną rolę odgrywają
kolory i ich sposób nanoszenia. Ważne
aby były to farby, które już po jednej
warstwie pokryły powierzchnie. Surowy
efekt podkreślają krawędzie farby po naniesieniu
warstw farby wałkiem malarskim.
Bardzo odważny i kreatywny efekt
świetnie nadający się na wyróżnienie
np. całej ściany pomieszczenia – oderwany
od zasad „estetyki” krawędzi.
Pasy, jako element dekoracji, mogą
„optycznie” zmieniać pomieszczenie –
tj. zaaranżowane pionowo – podnoszą
wysokość, naniesione poziomo – poszerzają
pomieszczenie.
Trudność wykonania – mała, warto zaplanować
kolejność – w zależności od ilości,
szerokości pasów – można skorzystać
z różnej szerokości wałków malarskich.
Sposób wykonania – podstawowa zasada
to nanoszenie kolorów od najjaśniejszych,
inne kolory zawsze nanosi się po
wyschnięciu tych bazowych lub sąsiadujących
między sobą. Kluczowe jest zatem
zaplanowanie kolejności nanoszenia
różnych kolorów, aby sprawnie wykonać
w/w dekoracje. Dobrze by było zastosować
wałki o podobnej wysokości włosia,
aby utrzymać podobną fakturę dekoracji.
Zagrożenia – dobór farb o słabym kryciu
może wpłynąć na wydłużenie czasu
realizacji tego efektu.
PODSUMOWANIE
Nowoczesne wykańczanie wnętrz poprzez malowanie śmiało można określić swego rodzaju przygodą, w której nie tylko dekoruje się, aranżuje się pomieszczenie, ale poznaje się cechy i korzyści z zastosowanych produktów. Ważne jest to, aby efekt końcowy był zgodny z zaplanowanymi oczekiwaniami, należy zachować właściwą kolejność prac i unikać błędów.
NAJCZĘSTSZE BŁĘDY W WYKAŃCZANIU POMIESZCZEŃ
+ brak zastosowania gruntów typu
„mleczka” – popularne preparaty
gruntujące mają za zadanie zespolić
luźne elementy podłoża i ustabilizować
ich chłonność. Brak zastosowania
tego typu produktu to konsekwencje
w postaci gorszej przyczepności kolejno
nanoszonych produktów. Zbyt szybkie
podsychanie tych produktów, przez co
gorszą ich jakość czy mniejsze zużycie.
Luźne elementy są najczęstszą przyczyną
odspajania się np. farb po czasie, co
skutkuje niestety koniecznością zerwania
tych warstw do stabilnego podłoża,
+ złe rozróżnienie „gruntów” –
w/w preparaty działają „w podłoże”
– emulsje podkładowe mają inne zadanie
– stanowią tzw. międzywarstwę,
maskują mikro wady podłoża i tak
naprawdę pokazują jak dobrze przygotowane
są powierzchnie do malowania.
Częstym błędem jest np. nanoszenie
emulsji podkładowej, przeszlifowanej
gładzi z pominięciem preparatów typu
„mleczka”. Ważne – grunty to gwarancja
mocnego podłoża – trzeba tylko zastosować
je zgodnie z przeznaczeniem,
+ brak umycia ścian przed malowaniem
(renowacja) – nawet tych
powierzchni o dobrej kondycji.
Konsekwencją jest gorsza przyczepność
pod nanoszone farby (nawet emulsje
podkładowe),
+ zła ocena stanu podłoża – ocena
podłoża szczególnie przeznaczonego
do renowacji bez wykonania testu np.
przyczepności, skutkuje złym doborem
produktów do ich przygotowania i krótszym
czasem trwałości tego podłoża,
+ brak zachowania przerw technologicznych
między wyrobami – ważne
aby nanosić kolejne produkty czy kolejne
warstwy farb w warunkach i czasie
o których informują producenci,
+ złe przygotowanie produktów – np.
mieszanie gładzi wiertarką o wysokich
obrotach grozi jej zapowietrzeniem, co
będzie znacznie utrudniać jej aplikacje.
Brak dokładnego wymieszania farby
do jednolitej konsystencji, ewentualnie
nadmierne rozcieńczenie – w efekcie
gorsze malowanie bez krycia i osłabienie
parametrów farby. Zawsze należy
czytać etykiety produktu,
+ brak doświadczenia w dekoracji
– należy oceniać siły i doświadczenie
w wykonywaniu danej struktury,
+ zły dobór narzędzi malarskich np.
wałków – dobre narzędzie pomoże
prawidłowo nanieść farbę. Wałek
odpowiedzialny jest nie tylko za
stworzenie struktury – zależnie od jego
wysokości runa /włosia, ale ma wpływ
na samo malowanie. Wałek dobiera się
do rodzaju farby i gładkości podłoża.
Już na etapie „gruntowania” emulsją
podkładową – na równomiernie naniesionym
podkładzie o ładnej strukturze
efekt końcowy będzie super, przy czym
należy pamiętać, że „gorszą strukturę”
farba nawierzchniowa nie zamaskuje
i popsuje cały efekt końcowy.