Podjazd z betonowych płyt w formacie XL to najbardziej pożądany kierunek wśród inwestorów. Powodów jest wiele. Są nimi nie tylko względy użytkowe materiału, związane z odpornością oraz wytrzymałością na działanie aury czy szkodliwe czynniki zewnętrzne. To przede wszystkim gwarancja stworzenia spójnej, modnej aranżacji, całkowicie dopasowanej do charakteru posesji.
Odwieczny dylemat: design czy funkcjonalność,
dotyczy także wyboru
materiałów wykorzystywanych do
utwardzenia powierzchni zewnętrznych.
Wśród nich od dawna najpopularniejszy
jest beton, który uchodzi za surowiec
uniwersalny oraz praktyczny. Szarą kostkę
brukową ułożoną wzdłuż miejskich
ulic oraz spękane chodniki wokół domu
wyparły nowoczesne płyty betonowe.
Klienci coraz częściej rezygnują z drobnych
kostek na podjeździe na rzecz
wielkoformatowych kwadratowych lub
prostokątnych płyt, których rozmiar
pozwala uzyskać kompozycję spójną
z właściwie każdym budynkiem.
Dążenie do przejrzystości kompozycji,
duży format XL oraz powściągliwość
w zakresie użycia architektonicznych
detali nie oznacza jednak ograniczenia
kreatywności oraz braku oryginalności.
W trendach zauważyć można wyraźny
nacisk na indywidualizację projektów,
która na podjeździe może wiązać się chociażby
z wykorzystaniem różnych formatów
płyt betonowych i tworzeniem ciekawych
wzorów, które przełamią jednolitą
płaszczyznę. Aktualnie na rynku dostępne
są płyty o grubości 8, 12 lub 16 cm
i formatach od 20 × 20 cm do wielkich
100 × 100 cm lub 60 x 120 cm.
PŁYTY BETONOWE W PRAKTYCE
Odpowiednie zagospodarowanie podjazdu
gwarantuje nowoczesny, estetyczny
charakter przestrzeni. Oznacza komfort
poruszania się, łatwiejsze odśnieżanie
nawierzchni, gdy zimą zaskoczą nas intensywne
odpady śniegu czy przestrzeń
bez jesiennych kałuż i błota, które potem
przenosimy do domu. Ten ważny trakt
komunikacyjny poza podstawowymi
funkcjami musi jednak spełniać zadanie
użytkowe i służyć przez wiele lat, nie powodując
kłopotów podczas codziennej
eksploatacji, zwłaszcza że powierzchnia
jest miejscem dla ruchu samochodów.
Od strony praktycznej płyty brukowe
wielkoformatowe o grubości 8 cm
(przeznaczone dla budownictwa prywatnego
i miejskiego) oraz o grubościach
12 i 16 cm (wytrzymujące duży nacisk
pojazdów ciężarowych) wykazują wysoką
odporność na obciążenia użytkowe
i negatywne zjawiska pogodowe, a także
są równie trwałe, co popularna niegdyś
kostka brukowa.
Najlepsze jakościowo płyty brukowe posiadają
dodatkowe zabezpieczenie warstwy
nawierzchniowej w postaci laminowanej
powłoki ochronnej.
Jest to innowacyjna uszlachetniona powierzchnia,
trwale powiązana w procesie
produkcyjnym z warstwą licową produktu,
która gwarantuje długotrwałe zabezpieczenie,
niewymagające renowacji
i specjalnej pielęgnacji. Dzięki laminacji
płyty chronione są przed powstawaniem
trwałych zabrudzeń użytkowych oraz
możliwe jest ich łatwiejsze zmywanie
i utrzymanie w czystości.
ZABUDOWA PŁYT BRUKOWYCH
Dla płyt wielkoformatowych obowiązują identyczne zasady projektowania podbudowy, jak dla kostek brukowych. Zaleca się jednak, aby warstwę nośną ukształtować szczególnie sztywno, tzn. w sposób utrudniający odkształcenie.
WYKONANIE PODBUDOWY
Przygotowanie warstw podbudowy pod płyty brukowe rozpoczyna się od wykonania wykopu w gruncie na głębokość ok. 50–60 cm w zależności od przeznaczenia nawierzchni. Na dnie wykopu układamy warstwę wyrównawczą i odcinającą z piasku grubości 10 cm lub geowłókninę, której zadaniem jest odseparowanie kruszyw warstw podbudowy od podłoża gruntowego. W zależności od przewidywanych obciążeń nawierzchni, podbudowę grubości 35–50 cm wykonuje się z warstwy kruszywa łamanego o frakcji 31–63 mm oraz drugiej warstwy z klińca 21–31 mm lub warstwy półsuchego zagęszczonego betonu B10. Każdą warstwę należy pojedynczo zagęszczać mechanicznie.
UKŁADANIE PŁYT
Płyty brukowe wielkoformatowe układa
się na podsypce zagęszczonej mechanicznie,
której warstwa nośna powinna
być dokładnie wyrównana i możliwie
cienka o grubości 2–4 cm (średnio 3 cm)
w stanie zagęszczonym. Standardowo
należy przewidzieć spadki 2% dla powierzchniowego
odprowadzenia wody
opadowej. Podsypka powinna być wykonana
z wytrzymałego kruszywa łamanego
0–4 mm, 0–8 mm lub 3–5, 2–8 mm
zaplanowanej szerokości spoiny. Równomiernie
wymieszany i nawilgocony materiał
podsypki, należy położyć z wykorzystaniem
urządzenia do wygładzania
z belką wibracyjną lub zagęścić mechanicznie
zagęszczarką, a następnie wyrównać
i ściągnąć naddatek przy użyciu łaty
profilującej. Spadek poprzeczny wyprofilowanej posypki powinien odpowiadać wymaganemu spadkowi poprzecznemu
nawierzchni.
Podsypkę pod płyty wielkoformatowe
należy wykonać z maksymalnie 1–2 mm
naddatkiem ponad projektowany poziom ułożenia płyt, ze względu na duży
opór powierzchniowy elementów przy
ubijaniu ręcznym lub mechanicznym.
Płyty wielkoformatowe powinny być
układane, ze względu na duży ciężar,
urządzeniami podciśnieniowymi dostosowanymi
do ich ciężaru. Zaleca się zastosowanie
specjalistycznych chwytaków
podciśnieniowych do układania ręcznego
lub zamocowanych do minikoparki.
Należy zwracać uwagę na płaskie układanie
całą powierzchnią.
Układać należy jak w przypadku typowych
kostek brukowych od strony gotowej
okładziny, bez jakiegokolwiek naruszenia
podsypki.
FUGOWANIE
Po ułożeniu płyt należy wyrównać układ linii spoin, a następnie zasypać fugi granofugą 0,25–3 mm lub suchym piaskiem płukanym. Wypełnienie spoin musi być dokładne, aby nawierzchnia mogła przenosić wysokie obciążenia. Aby wykonać łatwo i skutecznie fugowanie, powinno się zastosować materiał suchy.
WYRÓWNYWANIE NAWIERZCHNI
Ubijanie i wyrównywanie płyt wielkoformatowych powinno być wykonywane za pomocą płyt wibracyjnych. Najpierw należy usunąć nadmiar materiału do wypełniania fug. W szczególności powierzchnie płyt i kostek z ochroną Perlon® muszą być bezwzględnie oczyszczone z piasku i pyłu. Do płyt wielkoformatowych grubości 8 cm należy stosować zagęszczarki o ciężarze roboczym do 100 kg, dla grubości 12 cm do 250 kg, a dla 16 cm do 350 kg.
BŁĘDY PODCZAS UKŁADANIA NAWIERZCHNI BRUKOWYCH
– nieprawidłowa podbudowa
Nieprawidłowe wyprofilowanie nawierzchni,
niezachowanie spadku nawierzchni
(1–2%), nieodpowiednie
utwardzenie podłoża oraz nieodpowiedni
wybór materiałów. Istotne jest, żeby
każda warstwa podbudowy była równomiernie
ułożona, ponieważ zapobiegnie
to późniejszym problemom wynikającym
z użytkowania nawierzchni.
– złe ułożenie nawierzchni
Układanie kostek „na styk”, bez zachowania
wymaganej minimalnej szerokości
spoin równej min. 3 mm. Zbyt ciasne
ułożenie elementów w nawierzchni skutkuje
wzajemnym ich napieraniem na siebie,
wynikającym z obciążeń poziomych
oraz odkształceń termicznych, i może
być przyczyną powstawania uszkodzeń
krawędzi oraz odłupywania się warstwy
licowej.
– złe zagęszczenie nawierzchni
Wyrównywanie ułożonej nawierzchni
zagęszczarką wibracyjną bez elastomerowej
osłony zabezpieczającej stalową
płytę. Widocznym efektem takiego działania
będzie porysowana powierzchnia
kostek oraz możliwość powstania trudnych
do usunięcia zabrudzeń, które wynikają
z roztarcia ziarenek piasku pozostałych
po wcześniejszym spoinowaniu
nawierzchni.
– różnice w kolorach i barwach
Nie dobieranie i mieszanie kostek z kilku
różnych palet – tzw. zasada układania
z 3 palet. Dzięki temu zostanie wyeliminowane
naturalne odchylenia barw i zapewnione
wykonanie jednolitej kolorystycznie
powierzchni. Wybieranie kostek
z palety powinno się prowadzić w pionie
z kolejnych warstw.