Garaż planowany jako oddzielny budynek daje duże pole do popisu, jeśli chodzi o projekt architektoniczny. Prawie jedynym ograniczeniem jest powierzchnia zabudowy, jaką możemy wykorzystać pod jego budowę.
Jeśli nasza posesja jest duża, warto pomyśleć o budowie garażu wolno stojącego. To dobre rozwiązanie na wąską i długą działkę, gdzie alternatywą jest budowa garażu w bryle domu. Aby nie ograniczać powierzchni mieszkalnej czy budować garażu w piwnicy, można w takiej sytuacji zdecydować się na postawienie budynku w głębi ogrodu. Warto wówczas pomyśleć nie tylko o budowie pomieszczenia na sam samochód. Garaż wolno stojący to szansa na bardzo praktyczny budynek wielofunkcyjny. Może pełnić rolę schowka na urządzenia domowe, narzędzia, sprzęt rekreacyjny i sportowy. Część garażu często adaptuje się na podręczny warsztat, pracownię lub drewutnię. W zależności od potrzeb sprawdźmy, jakie rozwiązanie będzie dla nas najbardziej optymalne.
Dobry projekt garażu wolno stojącego
Garaż możemy zaplanować dla jednego lub więcej liczby samochodów. Przy dwustanowiskowym wystarczy zamontować jedną szeroką bramę, przy większym konieczne będzie skorzystanie z kilku wrót. Niezależnie od powierzchni garaż powinien być zaprojektowany w stylu podobnym do budynku mieszkalnego. Dobrze będzie wyglądała bryła przykryta dachem o podobnym kształcie i kącie nachylenia połaci oraz wykończona tymi samymi materiałami. Zarówno pokrycie, elewacja jak i stolarka otworowa obu budynków powinny przynajmniej do siebie pasować. Najłatwiej jest wznosić garaż w trakcie budowy domu, wówczas kupno większej partii tych samych materiałów jest łatwiejsze i tańsze. Choć niewątpliwą zaletę garażu wolno stojącego stanowi możliwość budowy w późniejszym terminie, jeśli to możliwe warto zmagazynować przynajmniej materiały takie jak pokrycie i tynk w trakcie budowy domu.
Wymiary garażu wolno stojącego
Przy domach jednorodzinnych najczęściej powstają jedno- lub dwustanowiskowe garaże wolno stojące. W ich bryle często planuje się pomieszczenie gospodarcze, które służy jako składzik na narzędzia, sezonowanie opon, urządzenia i sprzęty ogrodowe. Gdy potrzebujemy jedynie niewielkiego garażu dla jednego samochodu, wystarczy nam budynek wzniesiony na planie prostokąta o wymiarach zewnętrznych minimum 3,5 x 6,5 m. Przy dwustanowiskowym garażu bryła powinna mieć rzut kwadratowy, o boku wynoszącym minimum 6,5 m. Jeśli powierzchnia zabudowy na to pozwala, warto powiększyć budynek o przestrzeń wykraczającą poza stanowiska postojowe. Aby zaprojektować schowek czy składzik na narzędzia należy przedłużyć szerokość i głębokość garażu o co najmniej 2 metry.
Aranżacja wnętrza garażu wolno stojącego
Stanowiska postojowe powinny zajmować centralną przestrzeń w garażu, tak aby wjazd przez bramę był najwygodniejszy, czyli po linii prostej. Schowki na magazynowane przedmioty oraz składzik mogą zajmować miejsce z jednego lub obu boków garażu. Przy wydłużonej bryle doskonałym miejscem składowania będzie powierzchnia pod przeciwległą do bramy garażowej ścianie. Przy obszernym miejscu na warsztat można wydzielić przestrzeń ścianą, częściej jednak jest to zabieg zbędny, zabierający potrzebną powierzchnię. Najchętniej półki, stół roboczy, regały techniczne są otwarte i planuje się je z pełnym dostępem. Jeśli garaż może być wyposażony w okna, warto jest miejsce warsztatu lokalizować w przestrzeni doświetlanej przez światło dzienne.
Garaż wolno stojący od zewnątrz
Dobrze jest też przemyśleć przestrzeń wokół garażu. Wydłużone okapy mogą chronić miejsce składowania drewna przy ścianie zewnętrznej, a nawet tworzyć wiatę. Jako minus garażu wolno stojącego często wymienia się brak połączenia z domem, ale jeśli to możliwe można wykonać zadaszone przejście od jego bramy do drzwi wejściowych budynku mieszkalnego. Wówczas przechodząc z samochodu do domu nie zmokniemy w czasie opadów atmosferycznych.
Komfortowy garaż wolno stojący
Na komfort korzystania z garaży wpływ ma sposób otwierania bramy. Najmniej wygodna jest brama skrzydłowa, gdyż za każdym razem wjeżdżając czy wyjeżdżając z garaży musimy wysiąść z samochodu i własnoręcznie ją otworzyć. Z drugiej strony są to najtańsze dostępne na rynku modele. Bardziej funkcjonalne są bramy uchylne czy segmentowe otwieranie automatycznie. W garażu wolno stojącym warto zadbać o doprowadzenie instalacji wodnej. I może wydaje się zbędna, to dostęp do wody umożliwi przeniesienie części prac ogrodniczych właśnie do tego pomieszczenia. Docenimy także możliwość umycia rąk po zakończeniu prac przy samochodzie. Pamiętajmy jednak, że aby zapobiec zamarznięciu wody w rurach (co może skończyć się ich pęknięciem), temperatura w garażu nie może spaść poniżej 5oC. Garaże wolno stojące murowane są w stanie samoistnie utrzymywać temperaturę oscylującą wokół 4-8oC w zimowe dni pod warunkiem, że strop oraz ściany są ocieplone. Taka temperatura jest wskazana dla zachowania auta w dobrej kondycji. Jeśli chcemy w garażu naprawiać samochód czy rower, możemy pomieszczenie doraźnie dogrzewać np. za pomocą elektrycznego czy olejowego grzejnika.
Garaż wolno stojący zgodnie z prawem
W myśl obowiązującego prawa budując garaż wolno stojący nie mamy obowiązku uzyskiwania pozwolenia na budowę, jeśli jego powierzchni zabudowy nie przekracza 35 m2. Co więcej, możemy bez pozwolenia rozpocząć budowę, gdy na każde 500 m2 posesji przypadają 3 takie budynki – ma to ograniczyć zagęszczenie budowy na posesjach prywatnych. W przypadku postawienia garaży na gruntach, co do których ustanowiona została współwłasność, to wszyscy współwłaściciele muszą wyrazić zgodę na jego budowę. Gdy powierzchnia garaży jest większa niż 35 m2, musimy ubiegać się o uzyskanie zgody. Zgodnie z prawem urząd ma 21 dni na rozpatrzenie wniosku – jeśli przez ten czas właściwy organ nie wniesie sprzeciwu, możemy rozpocząć budowę garażu. W zgłoszeniu przedstawiamy lokalizację działki, na której będą przeprowadzane prace, zakres prac budowlanych i termin rozpoczęcia robót. Obowiązkowe jest równie dołączenie stosownej mapy.
zdjęcia: fotolia.com, Hörmann