Rdza na samochodzie nie dotyczy wcale wiekowych modeli. Korozja może pojawić się również w samochodach już kilka miesięcy po opuszczeniu salonu. A wszystko zależy przede wszystkim od jakości fabrycznych zabezpieczeń i warunków eksploatacji pojazdu. Na szczęście usuwanie rdzy z samochodu, szczególnie gdy są to powierzchniowe ogniska, możemy przeprowadzić samodzielnie. Jak usunąć rdzę z auta?
Wiele elementów samochodu wykonanych jest z metalowych elementów. Niestety mimo zabezpieczeń nie jest to materiał w 100% odporny na działanie wody, wilgoci czy śniegu, a na takie między innymi warunki wystawiony jest nasz samochód. Jeżeli chcemy zapobiegać korozji samochodu, to powinniśmy regularnie sprawdzać jego stan i poprawiać fabryczne zabezpieczenia. Jednak nie oszukujmy się, mimo najszczerszych chęci mało który kierowca kontroluje stan nadwozia. Jeżeli już zauważymy ognisko rdzy, to pozbądźmy się go możliwie jak najszybciej. Nie tylko dlatego, że szpeci samochód, ale przede wszystkim pozostawiona rdza dość szybko poszerza zakres swojej destrukcyjnej działalności. Oczywiście walka z tym przeciwnikiem ma sens, jeśli rdza pojawiła się np. w odprysku lakieru. Natomiast gdy element jest mocno skorodowany, to niestety czeka nas jego wymiana lub naprawa z użycie reparaturki, co dla znacznej większości kierowców wiążę się z wizytą w warsztacie samochodowym i sporymi kosztami. Ale gdy rdza nie wżarła się jeszcze mocno w metalowy element, to naprawdę możemy pozbyć się jej samodzielnie. Podpowiadamy więc, jak usunąć rdzę z samochodu.
Skąd się bierze rdza na samochodzie?
Rdza nie bierze się znikąd. Pojawia się, gdy ma do tego zapewnione odpowiednie warunki, na przykład gdy został uszkodzony lakier, karoseria jest zarysowane lub obita. Nie zawsze te defekty są skutkiem kolizji czy wypadku, dochodzi do nich także podczas codziennego użytkowania samochodu w wyniku uderzeń kamieni czy żwiru. Naruszona struktura lakieru nie jest w stanie zapewnić skutecznej ochrony i jest podatna na działanie wilgoci, czego efektem jest właśnie rdza, objawiająca się i rozprzestrzeniająca podczas ulewnych deszczy oraz śnieżnych zim. Po prostu metal w kontakcie z wodą utlenia się. Do pojawienia się rdzy na samochodzie przyczynia się również sól drogowa. Dlatego też, mimo że okres zimowy nie zachęca nas do mycia i woskowania samochodu, róbmy to regularnie. Zadbajmy, aby auto dobrze wyschło przed dalszą jazdą.
Rdza na samochodzie może pojawić się na wszystkich elementach karoserii. Przybiera różne odcienie brązu, czerwieni lub pomarańczy. Czasami też efektem jej pojawienia jest łuszczenie się farby lub niewielkie dziury w metalu. Rdza zazwyczaj atakuje progi, dolne części drzwi, klapę bagażnika, maskę silnika i nadkola. Chociaż szczególnie nadkola są narażone na zniszczenie przez rdzę, ponieważ zimowa woda z solą drogową oprowadzana przez bieżnik osadza się właśnie na tych elementach i wystarczy już tylko odpryśnięcie lakieru (na przykład spowodowane uderzeniem małego kamienia), aby powstały warunki, które bardzo lubi rdza.
Jak usunąć rdzę z blachy? Co będzie potrzebne?
Niewielkie powierzchowne ogniska rdzy możemy usunąć praktycznie wszędzie, nawet na parkingu pod blokiem. Jednak aby usuwanie rdzy z samochodu przebiegało sprawnie, przygotujmy odpowiednie preparaty i narzędzia. Niezbędne minimum to:
· płaski śrubokręt lub szpachelka do zerwania luźnej rdzy,
· papier ścierny o różnych gradacjach – im mniejsza gradacja, tym mocniejszy efekt ścierania i odwrotnie;
· druciana szczotka do usunięcia mocno przylegającej rdzy,
· benzyna ekstrakcyjna i szmatka,
· środek hamujący rozwój rdzy, na przykład podkład reaktywny, dzięki czemu problem nie powinien szybko wrócić,
· lakier właściwy – dobrany do koloru karoserii, jeśli właśnie z niej pozbywamy się rdzy.
W niektórych przypadkach przyda się także szlifierka.
Jak usunąć rdzę z samochodu – krok po kroku
Usuwanie rdzy z samochodu zaczynamy od dokładnego oczyszczenia skorodowanej powierzchni. Pozbywamy się wszystkich rdzawych plam, nawet tych mocno przylegających do blachy. Możemy do tego celu wykorzystać odpowiednie środki chemiczne, papier ścierny, drucianą szczotką lub szlifierkę. Pamiętajmy, aby czyszczenie mechaniczne przeprowadzać bardzo ostrożnie. Co ważne, szlifowanie zaczynamy od zastosowania papieru o mocnej gradacji, stopniowo przechodząc do większej, aby uzyskać maksymalnie gładką powierzchnię. Natomiast wykorzystując chemikalia, zadbajmy o swoje bezpieczeństwo – niezbędne są rękawice ochronne, przydadzą się także okulary ochronne.
Następnie przemywamy oczyszczoną z rdzy powierzchnię benzyną ekstrakcyjną i zabezpieczamy ją preparatem antykorozyjnym. Do wyboru mamy specjalistyczne preparaty wiążące rdzę, farby lub podkłady z dodatkiem antykorozyjnym. Niezależnie od wybranego środka zawsze należy przestrzegać zaleceń producenta. Jeżeli w instrukcji znajduje się zapis, że niezbędne są dwie (lub trzy) warstwy, to nakładamy je – drugą warstwę aplikujemy po takim czasie, jaki zaleca producent. Gdy preparat antykorozyjny wyschnie, możemy przystąpić do malowania powierzchni zaatakowanej przez rdzę. Nie zawsze jest to konieczne. Możemy ten etap pominąć, gdy usuwamy rdzę z wnętrza błotników, zakamarków bagażnika czy elementów podwozia – oczywiście o ile producent inhibitora korozji czy podkładu reaktywnego dopuszcza taką możliwość.
Pamiętajmy, aby regularnie kontrolować stan naprawionego obszaru i utrzymywać go w dobrym stanie, stosując środki ochronne oraz konserwujące.