Warunkiem bezpiecznej jazdy samochodem z przyczepką samochodową jest prawidłowe połączenie obu tych pojazdów – bo chociaż przyczepka samochodowa nie ma silnika, to zgodnie z prawem jest pojazdem. Podpięcie przyczepki do haka holowniczego nie jest trudne, tak samo jak podpięcie świateł. Stosując się do poniższych wskazówek, zrobimy to prawidłowo, dzięki czemu unikniemy niepożądanych i niebezpiecznych sytuacji.
Wiele osób nie miało okazji poćwiczyć podpinania przyczepki, na przykład na kursie na prawo jazdy. Aby nie narażać siebie i innych uczestniczyć ruchu, a także dojść do wprawy, warto poćwiczyć podpinanie przyczepki samochodowej. Instalacja przyczepki samochodowej nie powinna przysporzyć nam większych problemów, niepotrzebne nam są również żadne narzędzia. Pamiętajmy, że wszelkie błędy mogą mieć tragiczne konsekwencje. Podpowiadamy więc, jak podłączyć gniazdo do przyczepy oraz poprawnie zamocować przyczepkę na haku holowniczym. Nie zapomnijmy przed wyruszeniem w drogę odpowiednio zabezpieczyć ładunku!
Jak podpiąć przyczepkę samochodową do haka
Zaczynamy od zdjęcia obudowy zabezpieczającej zaczep. Zachowajmy wszystkie elementy, ponieważ mogą przydać nam się w przyszłości. Następnie otwieramy zaczep przyczepy, pociągając dźwignię do góry. Na kulę haka zakładamy linkę zabezpieczającą. Ustawiamy zaczep przyczepki nad kulą haka holowniczego samochodu i wkręcamy śrubę koła podporowego. Gdy usłyszymy charakterystyczny „klik”, to znaczy, że śruba zamknęła się na kuli – czasza zaczepu kulowego musi obejmować całą kulę haka. O prawidłowej instalacji przyczepki samochodowej świadczy również „+” widniejący na zaczepie. Koniecznie zaciśnijmy ręcznie dźwignię! Zanim rozpoczniemy jazdę, musimy jeszcze podnieść koło podporowe. Okręcamy więc uchwyt mocujący rurę koła, podnosimy je maksymalnie do góry i przykręcamy je dokładnie.
Jak podłączyć światła w przyczepce samochodowej
Skoro przyczepka jest oddzielnym pojazdem, musi być wyposażona w światła. Podłączenie świateł przyczepy jest banalne. Aby działały, należy włożyć wtyczkę do gniazda samochodowego. Co ważne, liczba styków między gniazdem a wtyczką musi być taka sama. Każdy z wtyków pełni inną funkcję, dlatego muszę się one zazębiać. W samochodach osobowych i dostawczych montowane są: gniazda 7 – PIN typu „N” (są zazwyczaj stosowane w lekkich, do 750 kg, przyczepkach, w których nie ma zamontowanego światła cofania) oraz gniazda 13 PIN (stosowane w przyczepkach powyżej 750 kg, a także przyczepach kempingowych). Ponadto istnieją wiązki 7 PIN typu „S”, które są „ulepszoną” wersją gniazd typu „N” – mają PIN odpowiedzialny za światło cofania. Jak podłączyć gniazdo samochodowe do przyczepki? Zaczynamy od sprawdzenia ilu pinowe gniazdo, zamontowane jest w samochodzie i dobieramy pasującą wtyczkę – wystające bolce zazębią się z gniazdem. Okrywamy nakrywkę gniazda i podłączamy wtyczkę. Zadbajmy o to, aby żadne przewody nie dotykały podłoża. Wsiadamy do samochodu, przekręcamy kluczyk w stacyjce i sprawdzamy, czy działają wszystkie światła – włączmy kierunkowskazy, światło STOP i przeciwmgielne. Jeśli jakieś światło nie świeci, to znak, że podłączenie jest nieprawidłowe.
Jak odpiąć przyczepkę od samochodu
Aby odpiąć przyczepkę samochodową, należy zaciągnąć hamulec ręczny samochodu – dla bezpieczeństwa wyłączmy również silnik. Jeśli przyczepka wyposażona jest w hamulec ręczny, zaciągnijmy go. Podłóżmy także kliny pod koła.
Odpinamy wtyczkę z gniazdka elektrycznego i umieszczamy ją w uchwycie w przyczepie. Następnie luzujemy uchwyt koła podporowego, maksymalnie je obniżamy i unieruchamiamy, dokręcając dźwignię. Otwieramy zaczep, pociągając uchwyt do góry i wykręcamy śrubę koła podporowego. Gdy zaczep uniesie się nad hak holowniczy, odczepiamy linkę zabezpieczającą. Przyczepka samochodowa została rozsprzęgnięta.