Najlepszą ochroną samochodu przed destrukcyjnymi czynnikami atmosferycznymi jest garaż. Jeśli zdecydujemy się na większy metraż, możemy przechowywać w nim również inne sprzęty i narzędzia czy urządzić warsztat. Bardzo często, chcąc ograniczyć koszty budowy domu, na naszych posesjach pojawiają się garaże blaszane. Jak uatrakcyjnić ich wygląd i jak zapewnić optymalne warunki we wnętrzu?
Garaże blaszane swoją popularność zawdzięczają przede wszystkim stosunkowo niskiej cenie oraz łatwości i szybkości montażu. Niestety zwykłe nieocieplone blaszaki nie chronią naszego samochodu przed mrozami, ponadto latem wysoka temperatura może spowodować zniekształcenie konstrukcji. O blachę musimy również odpowiednio dbać i impregnować, aby szybko nie uległa korozji oraz zniszczeniu. Ponadto mimo tego, że producenci oferują różne wykończenia blaszaków, to nadal nie są one zbyt atrakcyjne. Jeśli jednak chcemy poprawić wygląd garażu blaszanego i dostosować go do charakteru naszego domu, a także poprawić jego trwałość i panujące w garażu warunki, powinniśmy blaszak ocieplić, otynkować i pomalować.
Blaszak tynkowany – najpierw ocieplenie
Tynk nie będzie trzymał się blachy, dlatego też należy najpierw przymocować do ścian zewnętrznych materiał termoizolacyjny. Wybór najczęściej pada na wełnę mineralną lub styropian. Śmiało można pokusić się o stwierdzenie, że styropian do ścian, jest stosowany znacznie częściej. Oczywiście materiały te nie stanowią wyłącznie podłoża pod tynk, ale przede wszystkim stanowią doskonałe ocieplenie garażu blaszanego i gwarantują otrzymanie odpowiedniej temperatury wewnątrz. O tym, jak ocieplić garaż blaszany krok po kroku już pisaliśmy, teraz podpowiadamy, jak otynkować garaż blaszany.
Tynkowanie blaszaka – odpowiedni tynki
Tynkowanie garażu blaszanego nie jest zbyt skomplikowane i tak naprawdę przeprowadza się je w taki sam sposób jak tynkowanie domu. Zaczynamy od zakupu tynku elewacyjnego. Do wyboru mamy grubowarstwowe tynki tradycyjne (m.in. cementowe czy cementowo-wapienne) i cienkowarstwowe (mineralne, akrylowe, silikatowe, silikonowe oraz hybrydy m.in. tynki silikonowo-silikatowe czy akrylowo-silikonowe). Tynki cementowe, czyli mieszanka piasku, cementu i wody, zaliczane są do tynków grubowarstwowych i są bardzo wytrzymałe, chociaż trudne w obróbce oraz mało dekoracyjne. Natomiast tynki cementowo-wapienne to mieszczanka cementu, wapna, piasku i wody, dodatkowo może być uzupełniona składnikami uszlachetniającymi, które mają na celu poprawę właściwości zaprawy. Ich zaletą jest to, że są paroprzepuszczalne. Zarówno grubość tynku cementowego, jak i cementowo-wapiennego powinna wynosić ok. 2,5 cm. Możemy również zdecydować się na tynki akrylowe.
Swoją popularność zawdzięczają nie tylko stosunkowo niewygórowanej cenie. Odznaczają się również wysoką odpornością na uszkodzenia, elastycznością i przyczepnością. Nie sprawdzą się natomiast, gdy do ocieplenia garażu zastosowaliśmy wełnę mineralną, ponieważ nie są paroprzepuszczalne. Nie są również odporne na zabrudzenia. Garaż blaszany z elewacją możemy wykonać za pomocą tynków mineralnych, które charakteryzują się bardzo wysoką nasiąkliwością i alkalicznością. Ponadto nie ograniczają – tak jak tynki akrylowe – przepływu pary wodnej oraz są odporne na szkodliwe działanie mikroorganizmów. Jednak nie są zbyt elastyczne, a wysoka nasiąkliwość sprawia, że elewacja łatwo ulegnie zabrudzeniu. Lepszym rozwiązaniem – niestety droższym – są tynki silikonowe.
Są hydrofobowe (woda po nich spływa), paroprzepuszczalne, elastyczne, odporne na uszkodzenia mechaniczne, pęknięcia, przebarwienia i promieniowanie UV. Trwałością, wysokim poziomem paroprzepuszczalności, odpornością na działanie grzybów i glonów mogą pochwalić się także tynki silikatowe. Jednak w porównaniu z tynkami silikonowymi są mniej elastyczne i występują w dużo mniejszej ilości kolorów. Producenci oczywiście nie ustają w próbach stworzenia tynków idealnych i tak powstają hybrydy, np. tynki silikonowo-silikatowe czy akrylowo-silikonowe. To, na jaki tynk się zdecydujemy, zależy od naszych preferencji. Zazwyczaj inwestorzy wybierają tynki cienkowarstwowe, gdyż tradycyjne wymagają wykonania 2-3 warstw i doświadczonego tynkarza.
Przed tynkowaniem garażu blaszanego
Na przyklejone do garażu blaszanego płyty styropianowe musimy nałożyć zaprawę klejową i zatopić w niej siatkę z włókna szklanego. To właśnie ona stanowi podłoże pod tynk. Pamiętajmy o wzmocnieniu narożników czy krawędzi otworów okiennych. Następnie zazbrojoną warstwę klejową pokrywamy odpowiednim środkiem gruntującym, np. podkładem tynkarskim. Jego zadaniem jest zwiększenie przyczepności pomiędzy warstwami oraz wyrównanie chłonności podłoża. Podkłady występują w wielu kolorach. Aby zminimalizować ryzyko przebarwień, warto zastosować odcień zbliżony do planowanego tynku. Co ważne, preparat gruntujący dobieramy wyłącznie na podstawie wytycznych producenta tynku – znajdują się one w karcie technicznej produktu. Uwaga! Tynkowanie garażu blaszanego przeprowadzamy w temperaturze minimum 5oC (zarówno w ciągu dnia, jak i nocy). Jeżeli temperatura będzie niższa, to dojdzie do przemarzania tynku – będzie wysychał nierównomiernie i powstaną przebarwienia. Unikajmy również tynkowania blaszaka, gdy temperatura przekroczy 30oC.
Tynkowanie garażu blaszanego krok po kroku
Zaczynamy od przygotowania tynku – suche mieszanki mieszamy z czystą wodą w proporcjach podanych przez producenta, gotowe mieszanki starannie mieszamy za pomocą wolnoobrotowego mieszadła. Postępujemy zgodnie z wytycznymi producenta. Następnie przystępujemy do nakłania tynku. Wykorzystujemy do tego celu pacę z nierdzewnej stali kwasoodpornej – lepiej nie używać pacy ze zwykłej stali węglowej, ponieważ na tynku mogą pojawić się rdzawe plamy i smugi. Tynk cienkowarstwowy nakładamy jedną warstwą – jej grubość nie powinna przekraczać grubości ziarna tynku. W zależności od tego, jaką fakturę chcemy uzyskać, tynk zacieramy pacą z tworzywa sztucznego, gąbką lub filcem. Co ważne, płaskie powierzchnie należy tynkować w jednym cyklu roboczym, co znaczy, że nie należy przerywać tynkowania, jeśli nie pokryliśmy całej ściany.