Wielu inwestorów zastanawia się, gdzie umieścić garaż: na poziomie garażu czy w piwnicy?Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety. Planując garaż w bryle – niezależnie od jego położenia – trzeba wziąć pod uwagę szereg aspektów technicznych i możliwości odpowiedniego połączenia go ze strefą dzienną domu. Ważna jest również wielkość działki.
Aby nie wznosić garażu wolno stojącego, co wymaga odpowiednio większej posesji, można zaprojektować go w bryle domu mieszkalnego – to dzisiaj bardzo popularne rozwiązanie. Dzięki niemu zyskujemy miejsce postojowe dla samochodu skomunikowane z resztą budynku. Niewątpliwą zaletę stanowi wówczas swoboda podczas korzystania z garażu – nie będzie wymagał wychodzenia z domu. Do wyboru mamy dwa rozwiązania: garaż połączony z budynkiem na wysokości parteru oraz usytuowany na poziomie kondygnacji -1. Garaż w bryle domu pozwala również zaoszczędzić miejsce na działce, co ma duże znaczenie przy wysokich cenach ziemi. Niższe są także koszty budowy – wspólne są ściany i instalacje.
Garaż na parterze
Przy takiej konstrukcji garaż może być zlokalizowany w dobudowanej części połączonej z domem lub znajdować się w samej bryle, jako schowany w jej obrysie. W pierwszym rozwiązaniu, w zależności od architektury i możliwości jakie daje teren posesji, bywa on sytuowany z boku domu lub z przodu. Ostatnia propozycja zazwyczaj dotyczy projektu wykonanego z myślą o wąskiej działce. Garaż dostawiony z boku spowoduje, że dom będzie bardziej rozłożysty. Wówczas też podjazd jest dłuższy niż przy garażu wysuniętym przed lico główniej bryły domu. Garaż dostawiony często pozostaje nieogrzewany, z tego względu konieczne jest zadbanie o to, aby jego ściany od strony części mieszkalnej były odpowiednio zaizolowane termicznie. Ważne jest też wyciszenie pomieszczenia, w którym parkujemy samochód. Zarówno ściany, jak i strop wymagają izolacji przeciwakustycznej. Ponadto garaż musi mieć sprawnie działającą wentylację, a drzwi muszą mieć dobrą izolację termiczną i chronić przed przenikaniem spalin do wnętrz.
Garaż w piwnicy
Usytuowanie garażu poniżej poziomu gruntu sprawi, że nie tylko nie zajmie on przestrzeni na posesji, ale również na parterze domu. Nie ingeruje również w kształt bryły domu. Dzięki lokalizacji w piwnicy jego ściany są bardziej osłonięte, jednak wymagają odpowiedniej izolacji, w tym przeciwwilgociowej, ze względu na działanie wód gruntowych. Ważnym aspektem jest też profesjonalnie wykonany zjazd do garażu. Jego pochyła nawierzchnia musi być antypoślizgowa, a spadek nie może przekraczać 25%. W zależności od wysokości piwnicy pochylnia będzie miała 6-10 m długości. Przed bramą garażową należy doliczyć odcinek 0,6 m, na którym niezbędne jest wykonanie odwrotnego spadku (czyli z garażu), w celu odprowadzania wody opadowej do krat wpustowych odwodnienia. Jest to konieczne, aby uniknąć zalania pomieszczenia. Po obu stronach zjazdu niezbędne jest wykonanie solidnych murów oporowych. Niestety garaż w piwnicy znacznie podnosi koszty budowy domu – piwnica to przecież jeszcze jedna kondygnacja domu i jej koszt jest zbliżony do wzniesienie innych poziomów domu.
Garaż połączony z częścią dzienną
Między garażem a mieszkalną strefą domu konieczne jest zaprojektowanie bezpiecznego traktu komunikacyjnego. Zacząć należy od montażu odpowiednich drzwi. Powinny one bowiem tworzyć bufor bezpieczeństwa miedzy pomieszczeniami. Zwłaszcza jeśli garaż nie jest ogrzewany, drzwi muszą być szczelne i ciepłe. Nie mogą powodować przenikania szkodliwych oparów oraz spalin. Ich minimalna odporność ogniowa powinna wynosić 30 min. Nawet przy bardzo dobrych jakościowo drzwiach, przejście do strefy dziennej domu powinno prowadzić przez korytarz czy pomieszczenie pełniące funkcję śluzy, aby opary paliwa i spaliny nie przenikały do części mieszkalnej. Posadzka traktu musi być wykończona materiałem odpornym i łatwym do utrzymania w czystości. Dobrze jest też przy przejściu umieścić wycieraczkę do butów, aby nie wnosić na nich zanieczyszczeń do domu.
Podjazd do garażu
Niezależnie od miejsca usytuowania garażu w bryle budynku, najwygodniejszy podjazd będzie miał wytyczoną prostą trasę o szerokości 3 m. Każdy skręt wymusza potrzebną przestrzeń na manewr, aby samochód bez trudu pokonał łuk. Promień skrętu to około 5-6 m. Przemieszczające się po podjeździe samochody nie mogą być uciążliwe dla mieszkańców, dlatego trakt dla aut powinien być maksymalnie oddalony od okienpomieszczeń mieszkalnych. Brama garażowa musi być usytuowana w dystansie ponad 1,5 m od krawędzi najbliżej położonego okna. Jeśli nad wrotami wjazdu jest daszek wystający minimum 0,6 m poza lico ściany, wówczas dystans do okna na piętrze może wynosić tylko 1,1 m.
zdjęcie otwierające: AdobeStock