Dwa samochody w rodzinie to w dzisiejszych czasach już prawie standard. Dlatego budując dom, powinniśmy pomyśleć o garażu dwustanowiskowym. Odpowiednio zaprojektowany nie zajmie zbyt dużo miejsca i, co ważne, będzie komfortowy.
Nawet jeśli obecnie mamy tylko jeden samochód, to podczas wyboru projektu domu, warto pomyśleć o przyszłości i zdecydować się na taki, w którym zaplanowano garaż na dwa auta – oczywiście jeśli mamy działkę o odpowiedniej powierzchni i finanse. Ponadto dodatkowe miejsce można wykorzystać na zorganizowanie domowego warsztatu, przyda się także do przechowywania np. sprzętu sportowego. Pamiętajmy, że decydując się na garaż dwustanowiskowy, obydwa samochody muszą mieć zapewniony dojazd do niego oraz optymalną ilość przestrzeni, by użytkowanie obiektu nie nastręczało problemów.
Garaż w dobrym miejscu
Najwygodniejszym i najbardziej praktycznym rozwiązaniem jest ulokowanie garażu w bryle budynku. Wówczas mamy bezpośredni dostęp do auta z wnętrza domu – np. łatwiej wypakujemy zakupy z bagażnika czy przeniesiemy małe dziecko. Jeśli dodatkowo brama garażowa będzie sterowana automatycznie, nie narażamy się na ewentualne opady deszczu, śniegu czy mróz na dworze. Na taki garaż musimy zdecydować się na etapie projektu, aby architekt mógł jak najkorzystniej połączyć go z budynkiem. Zdarza się jednak czasami, że z różnych przyczyn decydujemy się na wybudowanie garażu dwustanowiskowego wolno stojącego. Jego umiejscowienie zależy wtedy od wielkości i kształtu posesji, odległości do działek sąsiadów lub ulicy, zasad miejscowego planu zagospodarowania, a także od naszego gustu i finansów. Jeśli garaż będzie stał blisko domu, możemy oba budynki połączyć jakąś formą zadaszenia – podczas deszczu pozwoli nam to komfortowo dotrzeć do garażu i z niego
Optymalna długość
Minimalna długość garażu to 5,5 m. Jeśli mamy taką możliwość, przedłużmy go do 5,8 m. Dlaczego? Z myślą o przyszłości i naszym komforcie. Przeciętny samochód ma długość 4,5 m, ale niektóre luksusowe limuzyny nawet 5,5 m. Gdy mamy w planach na szczytowej ścianie ustawić regały o szerokości 60 cm, to musimy też o tyle wydłużyć pomieszczenie. Jego długość w takim przypadku wyniosłaby ok. 6 m. Aby zapewnić wygodny dostęp do półek bez konieczności wyprowadzania samochodu, to potrzebne jest kolejne 60-70 cm. Z obliczeń wynika, że długość garażu z wygodną przestrzenią magazynową na ścianie to ok. 7 m.
Wygodna szerokość
Również ten wymiar jest związany z wielkością samochodu. Szerokość auta średniej wielkości to ok. 1,7 m. Do tego należy dodać jeszcze przestrzeń niezbędną, aby swobodnie otworzyć drzwi i wsiąść czy wysiąść z samochodu oraz niewielki odstęp od przeciwnej ściany. To bardzo ważne, gdy z garażu będą korzystać rodzice z małymi dziećmi czy osoby niepełnosprawne. Prawdziwy komfort zapewni pomieszczenie, w którym odległość od samochodu do ściany będzie wynosić 1,2 m – umożliwi nie tylko wygodnie parkowanie i korzystanie z garażu, ale również pozwoli na umieszczenie w nim rowerów czy innego sprzętu. Z tego wynika, że garaż dwustanowiskowy powinien mieć szerokość minimalną 5,8-6 m, a wygodna to 6,5-6,8 m. Jeśli oprócz samochodów będziemy w nim przechowywać motocykl lub rowery, to trzeba przeznaczyć na nie dodatkowe 1,5 m.
Wysokość na miarę auta
Zgodnie z przepisami minimalna wysokość garażu to 2,2 m, z ewentualnymi miejscowymi obniżeniami przy podciągach czy przejściach instalacyjnych do wysokości nie mniejszej niż 1,9 m. Najczęściej bramę umieszcza się na wysokości 2,1-2,25 m. Ta wielkość może okazać się niewystarczająca, jeśli będziemy chcieli garażować samochód dostawczy. Wówczas trzeba doliczyć dodatkowe 30-50 cm. Pamiętajmy także, że bramy uchylne po otwarciu zajmują część otworu wjazdowego. Aby wysokie auto nie zahaczyło o nią, możemy zdecydować się np. na bramę rozwieralną.
Jedna czy dwie bramy?
W garażach dwustanowiskowych możemy zamontować dwie bramy pojedyncze lub jedną podwójną. Niestety, żadne rozwiązanie nie jest idealne i to, jak będziemy wjeżdżać do jego wnętrza zależy wyłącznie od nas. Biorąc pod uwagę finanse, to bardziej opłacalne będzie kupno jednej dużej bramy – nie musimy płacić za drugą parę prowadnic i drugi napęd. Oczywiście napęd do bramy podwójnej musi mieć większą moc, ale i tak będzie on tańszy niż kupno dwóch słabszych. Jedna duża brama to również mniejszy koszt montażu, gdyż wykonawcy liczą za sztukę, a nie za łączną powierzchnię bramy. Brama podwójna wypada także lepiej, jeśli porównamy łatwość wjeżdżania do garażu – po jej otwarciu mamy wygodny, szeroki wjazd. Jest jednak ona cięższa, więc jej otwieranie trwa znacznie dłużej niż pojedynczej. Ponadto, gdy zabraknie prądu, ręczna obsługa takiej bramy jest sporym wysiłkiem, dużo większym niż pojedynczej. Natomiast decydując się na dwie pojedyncze, w przypadku awarii jednej bramy, mamy możliwość wydostania się z pomieszczenia drugą. Aby z garażu umieszczonego w bryle domu nie uciekało ciepło, powinniśmy wybrać ocieploną bramę. Która będzie lepsza? Z jednej strony bardziej opłacalna jest dobrze ocieplona brama podwójna. Nie ma słupka pośrodku otworu wjazdowego i jest tylko jedna ościeżnica, czyli ma mniej miejsc, które mogłyby stać się mostkami termicznymi. Jednak z drugiej strony, gdy otwieramy szeroką bramę podwójną, na zewnątrz ucieka z garażu więcej ogrzanego powietrza niż przez model pojedynczy. W przypadku dwóch bram pojedynczych przy wyjeździe z garażu otwieramy tylko „pół ściany”. Ograniczamy w ten sposób straty ciepła, ponadto nie prezentujemy całej zawartości naszego garażu sąsiadom.
Segmentowa, rolowana czy uchylna?
Kupując bramę garażową do wyboru mamy segmentowe, rolowane lub uchylne. Pamiętajmy jednak, że modele uchylne nie mają dobrej izolacji cieplnej i polecane są raczej do garaży nieocieplanych. Ich minusem jest także to, że kiedy wjeżdżamy do garażu, otwiera się cała przestrzeń i tym samym pomieszczenie szybko wychładza. Ten model wymaga również pozostawienia odpowiednio dużo przestrzeni na podjeździe. Potrzebne jest też miejsce w samym garażu, a dokładnie w nadprożu, aby skrzydło swobodnie poruszało się po prowadnicach. Dużo praktyczniejsze od bram uchylnych są modele segmentowe – otwierają się od dołu, a więc ucieka mniej ciepła z garażu. Są odporne na działanie warunków atmosferycznych, mogą być ocieplone i wyposażone w system uszczelek podnoszących ich walory użytkowe. Segmenty poruszają się w pionowych prowadnicach i są chowane pod stropem, nie jest więc potrzebne miejsce przed garażem, pozostawiają też go sporo wewnątrz. Zaletą modeli segmentowych jest również możliwość dopasowania ich do garaży z półokrągłym, łukowym czy skośnym otworem na bramę. Na rynku dostępne są również bramy rolowane. Zbudowane są podobnie jak rolety osłaniające okna – z paneli z blachy aluminiowej zachodzących na siebie podczas zamykania. Mogą się otwierać do góry lub na bok. Płaszcz rolety nawija się na bęben schowany w skrzynce zamocowanej na ścianie lub suficie. Bramy segmentowe i rolowane sprzedawane są w wersjach ocieplanych lub nieocieplanych i zamontowanych nie da się już ocieplić.
Wielkość garażu a brama
Wielkość garażu dwustanowiskowego uzależniona jest od tego, czy projekt przewiduje jedną, czy dwie bramy garażowe. Przy zastosowaniu jednej minimalna szerokość pomieszczenia o wymiarach 6 x 6 m wynosi 5 m. Nie zaleca się stosowania węższych bram (w przypadku bramy pojedynczej), gdyż nie zapewni ona wygodnego i bezpiecznego wyjazdu z garażu tyłem dla przeciętnego kierowcy. W przypadku dwóch bram o szerokości 2,5 m każda, szerokość garażu to 7-8 m. Należy przy tym pamiętać o odpowiednich odległościach między bramami i między ścianą a bramą, aby korzystanie z garażu było komfortowe.
Co mówią przepisy
Przepisy określają minimalne wymiary na stanowisko samochodu – jest to 2,3 x 5 m. W przypadku podwójnego garażu musimy te wymiary pomnożyć oczywiście przez 2 i dołożyć jeszcze 1,2-1,5 m. Pozwoli to na swobodne zaparkowanie dwóch aut i poruszanie się w pomieszczeniu, przechowywanie akcesoriów oraz umieszczenie regałów czy umywalki.