Jeśli garaż umieszczony jest w bryle budynku i przylega do części mieszkalnej, musimy ograniczyć z niego ucieczkę ciepła. Rozwiązaniem jest prawidłowy montaż ocieplonej bramy.
Garaż znajdujący się w bryle budynku to duża wygoda dla domowników, ale także wyzwanie, gdyż jest on potencjalnym źródłem strat ciepła. Jak ograniczyć ten efekt? Co zrobić, aby był ciepły i nie generował zbyt wysokich kosztów za ogrzewanie? Sprawdzonym sposobem jest montaż wysokiej jakości bramy garażowej – powinna być ocieplona, czyli mieć warstwę izolacyjną zatrzymującą ciepło w pomieszczeniu. Na rynku dostępne są bardzo różne bramy, a ich cena praktycznie zawsze ma odbicie w jakości i grubości zastosowanej izolacji. Nie oszczędzajmy na jej zakupie, ponieważ tani model będzie powodować duże straty ciepła, a w przyszłości problemy eksploatacyjne.
Uchylna szczelna, ale niezbyt ciepła
Szczelność bramy w dużej mierze zależy do jej rodzaju. Za najbardziej szczelne uważa się bramy uchylne, ze względu na podobieństwo do zwykłych drzwi. Jednak polecane są raczej do garaży nieocieplanych, ponieważ nie mają dobrej izolacji cieplnej. Ponadto kiedy wjeżdżamy do garażu, otwiera się cała przestrzeń i tym 117 samym szybko wychładza pomieszczenie. Ten model wymaga również pozostawienia odpowiednio dużo przestrzeni na podjeździe – około 1 m wolnego miejsca. Potrzebne jest również ono w samym garażu, a dokładnie w nadprożu, aby skrzydło bramy swobodnie poruszało się po prowadnicach.
Segmentowa cieplejsza
Modele segmentowe otwierają się tylko od dołu, dzięki czemu ucieka mniej ciepła z garażu. Są one odporne na działanie warunków atmosferycznych, mogą być ocieplone i wyposażone w system uszczelek podnoszących ich walory użytkowe. Segmenty poruszają się w pionowych prowadnicach i są chowane pod stropem, nie jest więc potrzebne miejsce przed garażem, pozostawiają też sporo przestrzeni wewnątrz. Co ważne, ich zastosowanie pozwala zachować całą szerokość wjazdu. Można je dopasować do garaży z półokrągłym, łukowym czy skośnym otworem na bramę. W garażach, gdzie miejsce pod sufitem ma być wykorzystane do przechowywania dużych przedmiotów (na przykład bagażników samochodowych) możemy zdecydować się na montaż bram segmentowych bocznych. Ich profile przesuwają się na bok, wzdłuż ściany. Boczne bramy segmentowe są także doskonałym rozwiązaniem, gdy brama stanowi jedyne wejście do garażu, a w pomieszczeniu przechowywane są rowery czy motocykle. Markowe bramy mają bowiem funkcję drzwi przejściowych, która pozwala na częściowe ich otwarcie akurat na szerokość umożliwiającą wygodne wyprowadzenie jednośladu. Modele segmentowe mają dużo lepsze parametry izolacyjne niż uchylne. Najlepiej, aby brama była wykonana ze stalowych segmentów o grubości 40-45 mm i by była wypełniona pianką poliuretanową o bardzo wysokich właściwościach termoizolacyjnych (o współczynniku przewodzenia ciepła λ na poziomie 0,020- -0,022 W/(m·K)). Taka grubość pozwala uzyskać współczynnik przewodzenia ciepła U = 0,61-1,3 W/(m2·K). Wybierając bramę, pod uwagę weźmy również liczbę paneli – im ich mniej, tym mniej mostków termicznych na ich połączeniach. Producenci dążą do zmniejszania szczeliny między panelami. Ich górne i dolne krawędzie są ukształtowane tak, żeby się stykały ze sobą albo zazębiały w sobie. Dodatkowo dla uszczelnienia styku paneli stosuje się nakładki izolujące
Rolowana chłodniejsza
Bramy rolowane zbudowane są podobnie jak rolety osłaniające okna – z paneli z blachy aluminiowej zachodzących na siebie w czasie zamykania. Mogą się otwierać do góry lub na bok. Płaszcz rolety nawija się na bęben schowany w skrzynce zamocowanej na ścianie lub suficie. Podobnie jak segmenty profile rolet są wypełnione pianką poliuretanową, ale ponieważ grubość paneli wynosi mniej więcej 2 cm, warstwa ocieplenia ma tylko około 1,7 cm grubości. Z kolei wysokość panelu to około 10 cm, więc na płaszcz do bramy o wysokości 2 m potrzeba co najmniej 20 profili. Pomiędzy nimi jest 19 szczelin – mostków cieplnych. Trudniej jest także osłonić uszczelkami boki takiej bramy. Z tych powodów bramy rolowane mają znacznie wyższy, czyli gorszy, współczynnik przenikania ciepła.
Osadzenie bramy
O parametrach energetycznych bramy decydują głównie uszczelnienia. Największe straty powstają na łączeniach poszczególnych segmentów oraz na styku bramy z ościeżnicą, a także ościeżnicy ze ścianą garażu. Standardem w tej chwili jest umieszczenie uszczelek na obwodzie bramy. Uszczelki powinny być trwałe, elastyczne, odporne na działanie warunków pogodowych. Jeśli chcemy poprawić szczelność bramy, możemy zastosować dodatkową ramkę termiczną montowaną pomiędzy bokiem skrzydła a ościeżem. Ma ona jeszcze jedną uszczelkę listkową, więc taki montaż będzie naprawdę ciepłe. Pamiętajmy, że nawet najlepsza brama nic nie da, jeśli montująca ją firma nieprawidłowo wykonana izolację. Skontrolujmy to bardzo dokładnie, najlepiej przy użyciu kamery termowizyjnej, która pokaże obszary największych strat ciepła. Dlatego ważne, jak wybór bramy, jest zaufanie dobrej firmie monterskiej.
Jedna czy dwie małe?
Jeśli nasz garaż jest dwustanowiskowy, musimy podjąć decyzję, czy zamontować jedną dużą bramę czy dwie mniejsze. Finansowo bardziej opłacalne będzie kupno jednej dużej bramy. Nie musimy płacić wtedy za drugą parę prowadnic i drugi napęd. Nawet jeśli uwzględnimy, że napęd do modelu podwójnego musi mieć większą moc, to i tak będzie on tańszy niż dwa słabsze. Decydując się na jedną dużą bramę oszczędzamy także na kosztach robocizny – montaż liczony jest bowiem od sztuki, a nie za łączną powierzchnię bramy. Jeżeli zdecydujemy się na jedną bramę podwójną, najkorzystniejszym cenowo rozwiązaniem będzie brama segmentowa. Natomiast jeśli chodzi o koszty ogrzewania garażu, sprawa nie jest jednoznaczna. Z jednej strony bardziej opłacalna jest dobrze ocieplona brama podwójna. Nie mamy bowiem słupka po środku otworu wjazdowego i jest tylko jedna ościeżnica – taka brama ma zatem mniej miejsc, które mogłyby stać się mostkami termicznymi. Ale z drugiej strony za każdym razem, kiedy otwieramy szerszą bramę podwójną, na zewnątrz ucieka z garażu więcej ogrzanego powietrza niż przez bramę pojedynczą. Pod względem łatwości wjeżdżania do garażu i manewrowania samochodem, lepiej wypada brama podwójna, po podniesieniu której mamy wygodny, szeroki wjazd. Jest ona jednak cięższa, więc jej otwieranie trwa dłużej niż bramy pojedynczej. Podsumowując, zawsze korzystniejsze będzie zastosowanie jednej dużej bramy podwójnej niż dwóch bram pojedynczych.
Inwestycja w automat
Automatyczne sterowanie bramą jest nie tylko wygodne, ale pozwala także ograniczyć straty ciepła. Nie musimy bowiem otwierać bramy, następnie wsiadać do samochodu, wyjechać autem, znowu wysiąść i dopiero zamknąć bramę. Czas, przez który brama pozostaje otwarta (a tym samym z garażu ucieka ciepłe powietrze) jest znacznie krótszy. Warto zainwestować w szybki automat i nie wybierać urządzenia na chybił-trafił. Kupując napęd, zwracajmy uwagę na jego szybkość otwierania/zamykania bramy, dobrze, aby był on jak najkrótszy. Producenci napędów oferują modele pracujące z prędkością nawet około 20 cm/s. W praktyce otwarcie lub zamknięcie standardowej bramy o wysokości 2 m zajmuje niecałe 10 sekund.