FAKRO – sukces rodzimej polskiej firmy na rynku globalnym

Listopad 2021
Rozmowa z RYSZARDEM FLORKIEM – prezesem zarządu FAKRO
Rozmowa z RYSZARDEM FLORKIEM – prezesem zarządu FAKRO

GŁOS PSB: CO BYŁO KLUCZEM DO SUKCESU FIRMY FAKRO NA GLOBALNYM RYNKU?

Ryszard Florek: W tym roku mija 30 lat istnienia firmy FAKRO. Bardzo dobrze pamiętam nasze początki. W Polsce jest to czas narodzin aktywności gospodarczej. W 1989 roku upada komunizm. Ustawa Wilczka budzi usypianą przez lata PRL przedsiębiorczość Polaków, pozwalając nam rozwijać Polskę.
W tym czasie w Polsce, innych krajach Europy Środkowo Wschodniej i w Chinach powstaje ponad 30 firm w branży okien dachowych. Do dnia dzisiejszego przetrwało niewiele z nich, a jedynie FAKRO dołączyło do światowej czołówki, osiągając pozycję wicelidera na światowym rynku okien dachowych. Znaleźliśmy się w tym elitarnym gronie prześcigając firmy, które swą działalność zaczęły kilkanaście lat przed nami.
Jeżeli dziś miałbym powiedzieć, co było kluczem do tego sukcesu to wymieniłbym trzy podstawowe czynniki: innowacyjność i rozwój, odpowiedzialność i wiarygodność w relacjach z parterami biznesowymi oraz świadomość znaczenia korzyści skali w naszej branży.  

GŁOS PSB: KTO STOI ZA SUKCESEM FIRMY FAKRO?

Ryszard Florek: Sukces FAKRO to praca zespołowa ludzi, dla których ważna jest odpowiedzialność i wiarygodność. Współtwórcami naszego sukcesu są przede wszystkim nasi kontrahenci – architekci, dekarze, dystrybutorzy oraz klienci indywidualni. Współpraca z nimi to ogromny przywilej i pewność niezawodnego partnerstwa. Mamy świadomość, że polecając nasze produkty, czy też montując je w swoich domach obdarzyli nas bardzo dużym kredytem zaufania. To dzięki współpracy z nimi mogliśmy umacniać swoją pozycję najpierw na rynku krajowym, a potem, mając wsparcie rodzimych kontrahentów i konsumentów, zdobywać kolejne rynki zagraniczne. Udowodniliśmy, że rodzima polska firma, z polskim kapitałem jest w stanie osiągnąć sukces na arenie międzynarodowej. Mam świadomość, że nie byłoby nas w tym miejscu, gdyby nie zaangażowani pracownicy. Jubileusz 30-lecia to także ich święto. Ich praca i pasja przyczyniły się do obecnej pozycji FAKRO na rynku krajowym i globalnym.

GŁOS PSB: FIRMA FAKRO CO ROKU WZBOGACA SWOJĄ OFERTĘ, WDRAŻAJĄC NOWE ROZWIĄZANIA I TECHNOLOGIE. JAK ZMIENIŁA SIĘ OFERTA FAKRO NA PRZESTRZENI TRZECH DEKAD?

Ryszard Florek: Innowacyjność i rozwój od początku stanowią fundamenty działalności firmy FAKRO. Co ważne, te wartości mają przełożenie na praktykę. Na rzecz rozwoju produktów FAKRO pracuje ponad 200 inżynierów, autorów ponad 180 patentów i zgłoszeń patentowych. Podkreślmy, że jesteśmy drugą prywatną firmą w Polsce pod kątem ilości zgłoszonych patentów. Nieprzerwanie zwiększamy komfort mieszkania naszych klientów, ulepszając jakość i funkcjonalność naszych produktów.
Zaczynaliśmy od jednego typu okna produkowanego w dwóch rozmiarach. Dzisiaj w naszej ofercie można znaleźć nie tylko różne rodzaje okien dachowych, ale także akcesoria do nich, okna do dachów płaskich, drewniano-aluminiowe okna pionowe Innoview, schody strychowe i bramy garażowe.

FAKRO – sukces rodzimej polskiej firmy na rynku globalnym

GŁOS PSB: JAK FIRMA FAKRO KORZYSTA Z EFEKTU SKALI, KTÓRY PRZYCZYNIŁ SIĘ DO JEJ SUKCESU?

Ryszard Florek: Efekt skali jest szczególnie ważny w branży globalnej jaką są okna dachowe. Aby czerpać korzyści ze wspomnianego efektu, a więc przetrwać i się rozwijać, trzeba swoje produkty sprzedawać na całym świecie i mieć znaczący udział w globalnym rynku. Od początku istnienia FAKRO dążeniem założycieli jest nieustanny rozwój i powiększanie działalności. Na ten cel przeznaczaliśmy i nadal przeznaczamy wszystkie wypracowane zyski. Zdajemy sobie sprawę, że przedsiębiorstwo produkujące oraz sprzedające więcej jest w stanie działać efektywniej i obniżać koszty. To dzięki temu możemy oferować naszym klientom wysokiej jakości produkt w konkurencyjnej cenie. I dzięki temu wyprzedziliśmy konkurentów, którzy startowali razem z nami, a teraz doganiamy najlepszych w branży. Korzystanie z efektu skali stworzy nam również przestrzeń do dalszego rozwoju oraz zapewnienia stabilnych i wysokopłatnych miejsc pracy.

GŁOS PSB: CZY TO WYSTARCZY, ABY KAŻDY POLAK ODCZUŁ POZYTYWNY WPŁYW EFEKTU SKALI?

Ryszard Florek: Pamiętajmy, że sukces każdej polskiej firmy na światowym rynku przekłada się na dobrobyt całego polskiego społeczeństwa. Gdy firma produkująca w Polsce sprzedaje swoje produkty za granicę, otrzymuje za nie pieniądze, które trafiają do jej pracowników i podwykonawców tu na miejscu. To wszystko napędza rodzimą gospodarkę i poprawia jakość życia Polaków.
Dlatego zaangażowałem się w działalność Fundacji Pomyśl o Przyszłości, która zajmuje się budowaniem kapitału społecznego. Kraje, w których poziom zaufania społecznego i współpracy jest wysoki, są bardziej zamożne. Dla rozwoju gospodarczego Polski ważne jest, aby Polacy ufali sobie i chcieli ze sobą współpracować. To pozwoli nam wykorzystywać tzw. efekt synergii. Nie da się tego jednak zrobić bez powszechnego zrozumienia podstawowych praw gospodarki, które przybliża Fundacja.

FAKRO – sukces rodzimej polskiej firmy na rynku globalnym

GŁOS PSB: FIRMA FAKRO W GOSPODARCZYCH MISTRZOSTWACH ŚWIATA OSIĄGA WYŚMIENITE WYNIKI. CO ZROBIĆ JESZCZE, ABY PODOBNE SUKCESY BYŁY UDZIAŁEM WSZYSTKICH POLAKÓW?

Ryszard Florek: Do sukcesu drużyny trzeba wspólnego wysiłku, zarówno zawodników, jak i kapitana czy sztabu trenerskiego. Dlatego my dalej walczymy o silne rodzime polskie firmy tworzące Polskę, w której żyje się zamożniej. O dobre warunki konkurowania dla polskich firm. I przede wszystkim – o korzyści skali. W tej kwestii wiele jeszcze przed nami. Mocniejsza reprezentacja FAKRO na rynkach Europy Zachodniej, pozwoliłyby zwiększyć zatrudnienie i wynagrodzenie w firmie o minimum 100%. I to jest nasz plan na kolejne lata.

Dziękuję za rozmowę 
Marzena Mysior-Syczuk 
Głos PSB

Poprzedni

Popyt i ceny materiałów budowlanych w ciągu III kwartałów 2021 r.

Popyt i ceny materiałów budowlanych w ciągu III kwartałów 2021 r.
Następny
RAWLPLUG - Montaż seryjny gwoździa

RAWLPLUG - Montaż seryjny gwoździa