GŁOS PSB: CO BYŁO KLUCZEM DO SUKCESU FIRMY FAKRO NA GLOBALNYM RYNKU?
Ryszard Florek: W tym roku mija 30 lat
istnienia firmy FAKRO. Bardzo dobrze
pamiętam nasze początki. W Polsce jest
to czas narodzin aktywności gospodarczej.
W 1989 roku upada komunizm.
Ustawa Wilczka budzi usypianą przez
lata PRL przedsiębiorczość Polaków, pozwalając
nam rozwijać Polskę.
W tym czasie w Polsce, innych krajach
Europy Środkowo Wschodniej
i w Chinach powstaje ponad 30 firm
w branży okien dachowych. Do dnia
dzisiejszego przetrwało niewiele z nich,
a jedynie FAKRO dołączyło do światowej czołówki, osiągając pozycję
wicelidera na światowym rynku
okien dachowych. Znaleźliśmy
się w tym elitarnym gronie
prześcigając firmy, które swą
działalność zaczęły kilkanaście
lat przed nami.
Jeżeli dziś miałbym powiedzieć,
co było kluczem do tego
sukcesu to wymieniłbym trzy
podstawowe czynniki: innowacyjność
i rozwój, odpowiedzialność
i wiarygodność
w relacjach z parterami biznesowymi
oraz świadomość
znaczenia korzyści skali w naszej
branży.
GŁOS PSB: KTO STOI ZA SUKCESEM FIRMY FAKRO?
Ryszard Florek: Sukces FAKRO to praca zespołowa ludzi, dla których ważna jest odpowiedzialność i wiarygodność. Współtwórcami naszego sukcesu są przede wszystkim nasi kontrahenci – architekci, dekarze, dystrybutorzy oraz klienci indywidualni. Współpraca z nimi to ogromny przywilej i pewność niezawodnego partnerstwa. Mamy świadomość, że polecając nasze produkty, czy też montując je w swoich domach obdarzyli nas bardzo dużym kredytem zaufania. To dzięki współpracy z nimi mogliśmy umacniać swoją pozycję najpierw na rynku krajowym, a potem, mając wsparcie rodzimych kontrahentów i konsumentów, zdobywać kolejne rynki zagraniczne. Udowodniliśmy, że rodzima polska firma, z polskim kapitałem jest w stanie osiągnąć sukces na arenie międzynarodowej. Mam świadomość, że nie byłoby nas w tym miejscu, gdyby nie zaangażowani pracownicy. Jubileusz 30-lecia to także ich święto. Ich praca i pasja przyczyniły się do obecnej pozycji FAKRO na rynku krajowym i globalnym.
GŁOS PSB: FIRMA FAKRO CO ROKU WZBOGACA SWOJĄ OFERTĘ, WDRAŻAJĄC NOWE ROZWIĄZANIA I TECHNOLOGIE. JAK ZMIENIŁA SIĘ OFERTA FAKRO NA PRZESTRZENI TRZECH DEKAD?
Ryszard Florek: Innowacyjność i rozwój
od początku stanowią fundamenty
działalności firmy FAKRO. Co ważne,
te wartości mają przełożenie na praktykę.
Na rzecz rozwoju produktów
FAKRO pracuje ponad 200 inżynierów,
autorów ponad 180 patentów i zgłoszeń
patentowych. Podkreślmy, że jesteśmy
drugą prywatną firmą w Polsce pod
kątem ilości zgłoszonych patentów.
Nieprzerwanie zwiększamy komfort
mieszkania naszych klientów, ulepszając
jakość i funkcjonalność naszych produktów.
Zaczynaliśmy od jednego typu okna produkowanego
w dwóch rozmiarach. Dzisiaj
w naszej ofercie można znaleźć nie
tylko różne rodzaje okien dachowych, ale
także akcesoria do nich, okna do dachów
płaskich, drewniano-aluminiowe okna
pionowe Innoview, schody strychowe
i bramy garażowe.
GŁOS PSB: JAK FIRMA FAKRO KORZYSTA Z EFEKTU SKALI, KTÓRY PRZYCZYNIŁ SIĘ DO JEJ SUKCESU?
Ryszard Florek: Efekt skali jest szczególnie ważny w branży globalnej jaką są okna dachowe. Aby czerpać korzyści ze wspomnianego efektu, a więc przetrwać i się rozwijać, trzeba swoje produkty sprzedawać na całym świecie i mieć znaczący udział w globalnym rynku. Od początku istnienia FAKRO dążeniem założycieli jest nieustanny rozwój i powiększanie działalności. Na ten cel przeznaczaliśmy i nadal przeznaczamy wszystkie wypracowane zyski. Zdajemy sobie sprawę, że przedsiębiorstwo produkujące oraz sprzedające więcej jest w stanie działać efektywniej i obniżać koszty. To dzięki temu możemy oferować naszym klientom wysokiej jakości produkt w konkurencyjnej cenie. I dzięki temu wyprzedziliśmy konkurentów, którzy startowali razem z nami, a teraz doganiamy najlepszych w branży. Korzystanie z efektu skali stworzy nam również przestrzeń do dalszego rozwoju oraz zapewnienia stabilnych i wysokopłatnych miejsc pracy.
GŁOS PSB: CZY TO WYSTARCZY, ABY KAŻDY POLAK ODCZUŁ POZYTYWNY WPŁYW EFEKTU SKALI?
Ryszard Florek: Pamiętajmy, że sukces
każdej polskiej firmy na światowym
rynku przekłada się na dobrobyt
całego polskiego społeczeństwa. Gdy
firma produkująca w Polsce sprzedaje
swoje produkty za granicę, otrzymuje
za nie pieniądze, które trafiają do jej
pracowników i podwykonawców tu na miejscu. To wszystko napędza rodzimą
gospodarkę i poprawia jakość życia
Polaków.
Dlatego zaangażowałem się w działalność
Fundacji Pomyśl o Przyszłości,
która zajmuje się budowaniem kapitału
społecznego. Kraje, w których poziom
zaufania społecznego i współpracy jest
wysoki, są bardziej zamożne. Dla rozwoju
gospodarczego Polski ważne jest, aby
Polacy ufali sobie i chcieli ze sobą współpracować.
To pozwoli nam wykorzystywać
tzw. efekt synergii. Nie da się tego
jednak zrobić bez powszechnego zrozumienia
podstawowych praw gospodarki,
które przybliża Fundacja.
GŁOS PSB: FIRMA FAKRO W GOSPODARCZYCH MISTRZOSTWACH ŚWIATA OSIĄGA WYŚMIENITE WYNIKI. CO ZROBIĆ JESZCZE, ABY PODOBNE SUKCESY BYŁY UDZIAŁEM WSZYSTKICH POLAKÓW?
Ryszard Florek: Do sukcesu drużyny trzeba wspólnego wysiłku, zarówno zawodników, jak i kapitana czy sztabu trenerskiego. Dlatego my dalej walczymy o silne rodzime polskie firmy tworzące Polskę, w której żyje się zamożniej. O dobre warunki konkurowania dla polskich firm. I przede wszystkim – o korzyści skali. W tej kwestii wiele jeszcze przed nami. Mocniejsza reprezentacja FAKRO na rynkach Europy Zachodniej, pozwoliłyby zwiększyć zatrudnienie i wynagrodzenie w firmie o minimum 100%. I to jest nasz plan na kolejne lata.
Dziękuję za rozmowę
Marzena Mysior-Syczuk
Głos PSB