Proste bryły z dużymi, zintegrowanymi z głównym budynkiem, garażami – tak wyglądają domy jednorodzinne budowane zgodnie z aktualnymi architektonicznymi trendami. Ważnym elementem wizualnej harmonii są w tych projektach bramy garażowe. Wybierając je, musimy jednak pamiętać, by wpisując się w estetykę elewacji, stanowiły zarazem funkcjonalne, bezpieczne i ciepłe zamknięcie.
Takie są oczekiwania świadomych inwestorów. Połączony z domem garaż staje się bowiem jego poszerzeniem, warsztatem, w którym majsterkujemy, uprawiamy hobby, czy miejscem gdzie przechowujemy rowery lub sprzęt sportowy. Nowoczesny design powinien więc łączyć się tu z funkcjonalnością i bezpieczeństwem oraz bardzo dobrą izolacyjnością termiczną. Wybór bramy garażowej trzeba zatem dobrze przemyśleć.
CIEPŁA ZNACZY DOBRZE USZCZELNIONA
W garażu umieszczonym w bryle budynku, który przylega do części mieszkalnej musimy maksymalne ograniczyć nieuniknione straty ciepła powstające podczas jego otwierania. W tym celu powinniśmy dobrze zaizolować przylegające do niego ściany i sufit oraz zamontować drzwi do części mieszkalnej o niskiej przenikalności ciepła. Ale najważniejsza będzie tu dobrze ocieplona brama segmentowa. Dużą popularnością cieszą się bramy zbudowane z segmentów o grubości 42 mm. Bardziej wymagający inwestorzy, którym zależy na utrzymaniu nieco wyższej temperatury powietrza w garażu, znajdą na rynku jeszcze cieplejsze rozwiązania. Mogą to być np. bramy z izolowanymi termicznie segmentami o grubości 67 mm, przy czym istotne jest, że grubość ta zachowana jest na całej ich powierzchni. Współczynnik przenikania ciepła tych bram, które wyposażone zostały w podwójne uszczelki wargowe na łączeniach segmentów oraz w podwójną uszczelkę progową, może wynosić nawet U=1,0 W/(m2K).
SPECJALNA OŚCIEŻNICA
Izolacyjność cieplną segmentowych bram garażowych możemy jeszcze podnieść, jeśli do minimum ograniczymy straty ciepła, jakie powstają na styku płyty bramy z ościeżnicą, a także ościeżnicy ze ścianą garażu. Gdy odpowiednio zabezpieczymy te słabe punkty, najskuteczniej zapobiegniemy ucieczce ciepła z garażu. Najlepszym rozwiązaniem jest tu zastosowanie specjalnego zestawu do ościeżnicy. Taki zestaw, składający się z dodatkowych uszczelek na obwodzie bramy oraz z kątownika z tworzywa sztucznego, eliminującego mostek termiczny pomiędzy murem a ościeżnicą, może poprawić termoizolacyjność bramy – nawet o 15%.
PRECYZYJNY MONTAŻ
O zastosowaniu specjalnej ościeżnicy
podnoszącej izolacyjność bramy zdecydować
musimy jednak już na etapie montażu. Warto pamiętać też, że od precyzyjnego
montażu w dużej mierze zależy
wieloletnia bezawaryjna i bezpieczna
praca bramy.
Aby brama mogła zostać zamontowana
we właściwy sposób, należy starannie
przygotować otwór. Przede wszystkim
powinien on mieć odpowiednie wymiary,
a powierzchnie, które będą stykać się
z elementami ościeżnicy muszą być idealnie
pionowe, tak aby z łatwością przymocować
można było do nich elementy
boczne ościeżnicy. Idealne wypoziomowanie
progu bramy pozwoli natomiast
na właściwy montaż ościeżnic bocznych
do podłogi.
Do montażu bramy przystępujemy po
zakończeniu wszelkich prac murarskich
i tynkarskich, po wylaniu posadzki.
Jeżeli jednak z jakichś względów – co
jak wiemy często się zdarza – prace te nie
zostały wykonane przed montażem, należy
bardzo dokładnie zabezpieczyć bramę,
aby chronić jej powierzchnię przed
uszkodzeniem.
Podczas samego montażu najistotniejsze
jest precyzyjne połączenie bramy
ze ścianą budynku. Koniecznie należy
pamiętać, że bramę mocujemy do muru
garażu, a nie np. do warstwy styropianu.
Bardzo istotne jest też wykonanie solidnego
odprowadzenia wody z rejonu
uszczelki progowej i elementów ościeżnicy,
a także zapewnienie odpowiedniej
wentylacji budynku – to najlepsze zabezpieczenie
przed ewentualną korozją.
Fachowo i precyzyjnie wykonany montaż
bramy w połączeniu z regularnymi
przeglądami i profesjonalnym serwisem
podczas eksploatacji zapewni jej nawet
kilkudziesięcioletnią trwałość.
SPOSÓB NA EFEKT BIMETALICZNY
Ale nawet najbardziej profesjonalny
montaż bramy i najwyższa dbałość o nią podczas użytkowania nie wystarczą,
by uniknąć efektu bimetalicznego, jeśli
garaż położony jest od nasłonecznionej
strony. Modne ostatnio duże bramy
w kolorze antracytowym szczególnie
narażone są na skutki nagrzewania powierzchni.
To powoduje łukowate wygięcie
segmentów bramy na zewnątrz
garażu. Im szersze bramy – tym bardziej
się wyginają, co prowadzić może do
ich nieszczelności, a nawet blokowania
w prowadnicach.
Ale i temu można zaradzić, jeśli szeroka
brama fabrycznie wyposażona zostanie
w zestaw wzmocnień. Ich montaż musi
odbyć się w specjalny sposób w czasie
montażu bramy, ale jeszcze przed
umieszczeniem paneli w otworze.
NIE TYLKO SEGMENTOWE
Brama segmentowa to najpopularniejsze rozwiązanie. Tam jednak, gdzie w garażu brakuje miejsca pod sufitem, lub gdzie chcemy wykorzystać je na przechowywanie dużych przedmiotów, np. bagażników samochodowych, warto wybrać bramę rolowaną lub segmentową boczną. Bramy rolowane oferowane są w wersji rolowanej do wewnątrz, jak i na zewnątrz. To drugie rozwiązanie idealnie sprawdza się w garażach o mniejszej wysokości naproża i/lub z niewielką ilością miejsca po bokach. Bramy boczne są także doskonałym rozwiązaniem w sytuacji, gdy brama stanowi jedyne wejście do garażu, a garaż służy jako miejsce przechowywania często używanych rowerów czy motocykla – posiadają bowiem funkcję częściowego otwarcia – np. tylko na szerokość umożliwiającą wygodne wyprowadzenie jednośladu. W garażach wolnostojących, które nie wychodzą bezpośrednio na drogę czy ulicę można zamontować niedrogie bramy uchylne.
WAŻNE ELEMENTY MONTAŻU BRAMY SEGMENTOWEJ
OGÓLNE ZASADY DOBREGO MONTAŻU BRAMY GARAŻOWEJ
1. Do montażu bramy przystępujemy
po zakończeniu wszystkich
prac murarskich i tynkarskich,
kiedy wylana została już posadzka.
2. Staranne przygotowanie otworu.
Powierzchnie, do których mocowane
będą elementy boczne
ościeżnicy muszą być idealnie
pionowe, a posadzka dobrze wypoziomowana,
tak by między
nią a dołem bramy nie powstała
szczelina.
3. Dokładny pomiar otworu. Należy
wymierzyć jego szerokość
i wysokość, wysokość nadproża
wewnątrz garażu – od krawędzi
górnej otworu do stropu, a także
wymiary tzw. węgarków – odległość
bocznej krawędzi otworu
do ściany bocznej, która powinna
wynosić co najmniej 10 cm. Rozmiar
„zamówieniowy” powinien
odpowiadać rozmiarowi otworu.
Brama segmentowa powinna być
zamontowana za otworem, czyli
od środka garażu.
4. Jeśli montujemy bramę z napędem,
przed montażem do garażu
należy doprowadzić zasilanie.
Musimy także uwzględnić przestrzeń
na elementy napędu.
5. Szczegóły montażu zależą od
typu bramy, dlatego należy stosować
się do załączonej instrukcji.
6. Warto sprawdzić czy dostarczona
brama zawiera wszystkie elementy,
a jej wymiary są zgodne z wymiarami
ościeża.
7. Podczas samego montażu najistotniejsze
jest precyzyjne połączenie
bramy ze ścianą budynku.
Należy pamiętać, że bramę mocujemy
do muru garażu, a nie
np. do warstwy styropianu.
8. Ważne jest wykonanie solidnych
odprowadzeń wody z rejonu
uszczelki progowej i elementów
ościeżnicy, a także zapewnienie
odpowiedniej wentylacji.