Twierdzi, że otwarcie standardowych drzwi, gdy nie ma do nich klucza, zajmuje mu najczęściej kilka minut, niekiedy nawet sekundy, rzadko żeby wejść potrzebuje kwadrans czy więcej. Tomasz Kupicz od ponad 20 lat otwiera i zamyka drzwi zawodowo. Mając 15 lat zaczął pomagać ojcu, który zajmował się montażem stolarki otworowej. Po ukończeniu technikum pracował 3 lata w składzie budowlanym firmy Fimal w Słupsku w dziale sprzedaży drzwi i okien, potem zaczął drzwi montować, a w 2012 r. założył pod nazwiskiem własną firmę Usługowo-Handlową TK Serwis.
Montaż i serwis
TK Serwis z siedzibą w Słupsku specjalizuje
się w montażu i serwisie drzwi
zewnętrznych i wewnętrznych. Pan Tomasz
montuje drzwi w nowo zbudowanych
domach i wymienia stare drzwi w ramach usługi remontowej. Ocenia, że
zamontował już około 10 tysięcy drzwi,
mniej więcej w połowie zewnętrznych
i wewnętrznych. Kiedyś wstawiał też
okna, ale od lat przyjmuje zlecenia tylko
na montaż drzwi. Oferuje też serwis.
Przeciętnie w miesiącu 30–40 razy ktoś
zwraca się do TK Serwis, żeby otworzyli
drzwi, bo zginęły klucze, czy zatrzasnęły
się, powody tego, że nie można dostać się
do mieszkania, czy z niego wydostać są
różne, TK Serwis jest od tego, żeby pomóc
w takich sytuacjach.
Serwis w nazwie firmy ma mocne uzasadnienie
także o tyle, że Tomasz Kupicz
wyjątkowo szeroko pojmuje usługi gwarancyjne,
a zwłaszcza pogwarancyjne.
Nie zostawia klienta z problemem awarii
drzwi, nawet wtedy, gdy formalna, pisemna
gwarancja na wyrób i związaną z nim usługę montażu wygasła. Kiedy tak
się zdarzy, TK Serwis naprawia drzwi,
obciążając jedynie klienta za wykorzystany
materiał.
Pan Tomasz nie kryje, że w obrotach
firmy usługi montażowe stanowią 80%,
a serwis gwarantuje pozostałe 20%.
Pytania, które padają zawsze
Jakie drzwi wejściowe do domu czy
mieszkania wybrać? To ogólne pytanie
poprzedza niejedno szczegółowe: które
drzwi dobrze chronią przed włamaniem,
najlepiej gdy zarazem odznaczają się dobrą
izolacyjnością termiczną i akustyczną?
Z jakiego powinny być materiału?
Czy mają mieć szybę, czy nie? Ważne są
różne właściwości. Dla jednych szczególną
zaletą może być łatwość otwierania
i zamykania (zwłaszcza dla ludzie starszych).
Inni przykładają wyjątkową wagę
do wzornictwa, kolorystyki, akcesoriów.
Każdy pyta o to, czy lepiej gdy otwierają
się do wewnątrz, czy na zewnątrz?
TK Serwis montuje drzwi zewnętrzne
oferowane przez Fimal. Tomasz Kupicz
twierdzi, że niemal każdy znajdzie tu
potrzebny w jego domu czy mieszkaniu
wyrób. Drzwi zewnętrzne dostarcza do
Fimalu 13 uznanych producentów, m.in.
występujące w tym numerze Głosu PSB
w dziale Temat Numeru firmy Hörmann
i Wiśniowski, a także Soudal – oferująca
systemowe rozwiązania do ciepłego
montażu.
W odpowiedzi na pytanie zadawane najczęściej
w pierwszej kolejności – drzwi
otwierane na zewnątrz, czy do wewnątrz?
– Tomasz Kupicz przedstawia statystykę
ze swojej praktyki – w domkach jednorodzinnych,
także w szeregowcach około
90% drzwi wejściowych otwiera się na
zewnątrz. Odwrotnie jest w mieszkaniach
w blokach. Dlaczego doradzam klientom
dysponującym domkami otwieranie na
zewnątrz? Przede wszystkim mamy więcej
miejsca w przedpokoju. Łatwiej jest też
wyjść z domu w razie zawalenia się stropu (rzadkie przypadki, ale znane ratownikom
ze Straży Pożarnej). Oczywiście, ktoś
inny może doszukiwać się zalet w otwieraniu
drzwi wejściowych do wewnątrz.
Jak zmieniają się drzwi?
Pan Tomasz ocenia z punktu widzenia swojej praktyki. – Można powiedzieć, że jeśli chodzi o drzwi zewnętrzne to od lat nie zmieniło się nic. Funkcje drzwi są przecież te same co były. Ale można też stwierdzić, że zmieniło się niemal wszystko, a już na pewno jakość. Okleiny skrzydeł drzwiowych są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne i na warunki atmosferyczne (doskonalsze materiały, staranniejsze wykonanie). Drzwi są lepiej zabezpieczone przed włamaniem. Także przed hałasem. Gwarantują mniejszą utratę ciepła. Odznaczają się urozmaiconym wzornictwem i bogatą paletą kolorów. Coraz częściej, obok głównego skrzydła, drzwi mają dodatkowe wąskie skrzydło, stałe, albo otwierane tylko wtedy, gdy trzeba wnieść do domu duże gabaryty. Równie często drzwi mają dobrze zabezpieczone szyby i doświetla. Są też różne nowe trendy, np. zamiast klamek montuje się pochwyty, dużo wygodniejsze przy otwieraniu i zamykaniu – to najczęściej w domkach jednorodzinnych.
Niestety, nadal niektóre tanie standardowe drzwi zewnętrzne mają wady polegające na tym, że górne belki ościeżnicy są o milimetry za krótkie lub za długie, choć powinny idealnie zgadzać się długością z progami. Takie niedoróbki można wychwycić dopiero przy montażu, bo ościeżnice trafiają do handlu w zabezpieczonych kartonach, gotowe do złożenia. Ale to się zdarza coraz rzadziej. Reklamowanie takich wad u producenta narażałoby klienta, który kupił drzwi, na czekanie na dostawę nowej ościeżnicy, bez wady. TK Serwis radzi sobie z taką fabryczną usterką, usuwając ją na miejscu.
Strona www – nie, Internet – tak
Układ jest prosty. Każdy kto kupi drzwi w Fimalu zapewnia sobie tym samym montaż przez TK Serwis. Korzyść wzajemna obu firm. TK Serwis ma stały popyt na swoje usługi. Klienci kupujący w Fimalu drzwi, wiedzą że będą w ich mieszkaniu zamontowane. Z kolei klientom, którzy korzystają z usług czysto serwisowych, firma pana Tomasza zawsze poleca, gdy mają taką potrzebę, zapoznanie się z pełną ofertą towarową Fimalu.
Na pytanie: dlaczego TK Serwis nie ma strony www? pan Tomasz odpowiada – po prostu nie widzę w tym sensu. Klientów mam tylu, że nie wiem kiedy pójdę na urlop. Korzystam natomiast z Internetu wyszukując różne techniczne nowinki. Na przykład znalazłem kiedyś w sieci ciekawe informacje na temat montażu drzwi w klasie C w ościeżnicy ciepłej aluminiowej.
Zdecydowana większość klientów TK Serwis to Słupszczanie (miasto liczy ponad 90 tys. mieszkańców). Kolejne ok. 30% pochodzi z miejscowości wokół Słupska. Niecałe 10% mieszka gdzieś dalej, ale promień aktywności firmy nie przekracza 50 kilometrów.
Koniunktura nie będzie trwać w nieskończoność
TK Serwis zatrudnia obok pana Tomasza, właściciela firmy, jeszcze majstra, od początku tego samego – pana Jana, a także montażystę drzwi. Wszyscy trzej pracują fizycznie. Znają swój fach, są samodzielni w robocie. Powiększanie zatrudnienia jest mało realne. Po pierwsze brakuje fachowców. Po drugie, skoro potrafią podołać popytowi – po co dzielić tort na więcej kawałków?
Tomasz Kupicz ocenia, że z biznesu polegającego na montażu drzwi dużo więcej nie „wyciśnie”. W pojazdy dostawcze, narzędzia, drabiny itp. zainwestował już wystarczająco dużo. Znając rynek budowlany, wie również, że dobra koniunktura nie jest wieczna. Inwestuje więc zarobione na montażu pieniądze w budowę domów jednorodzinnych, które, gdy będą gotowe, sprzeda. Stawia 7, a chce dobudować jeszcze kilkana ście. Podkreśla zdecydowanie – muszę się spieszyć. Na razie chętni do kupna są. Czy jednak znajdą się kolejni za dwa-trzy lata? Kto zdąży ten wygra.
TK Serwis nie tylko drzwi, ale też wszystkie niezbędne w pracy materiały budowlane, także wykorzystywane przy realizacji domów jednorodzinnych, kupuje w Fimalu. Również specjalistyczne urządzenia i narzędzia.
Fimal-PSB sp. z o.o. swoją genezę wywodzi z działalności gospodarczej podjętej w 1981 r. przez Stefana Malkiewicza, właściciela i prezesa firmy. Obecnie zatrudnia 205 pracowników, dysponuje 2 marketami o łącznej powierzchni sprzedażowej w budynkach 15 tys. m2, placami 60 tys. m2 oraz flotą 30 samochodów.
Mirosław Ziach