Trendy zmian cen materiałów budowlanych
Od początku 2017 roku obserwujemy wzrost cen materiałów budowlanych na poziomie kilku procent. Wynika on m.in. ze wzrostu kosztów pracy, ponieważ wzrosła minimalna stawka wynagrodzenia. Jednych produktów ceny wzrosły w styczniu, innych w lutym, a są i takie których wzrosły w obu miesiącach. I tak, w lutym 2017 r., w porównaniu do poprzedniego miesiąca wzrosły ceny w następujących grupach asortymentowych, najbardziej: farb, lakierów, tapet (+5,9%), suchej zabudowy (+2,1%), izolacji termicznych (+1,7%), gazobetonów (+1,5%), materiałów ściennych – ceramicznych (+1,1%) oraz pokryć i folii dachowych, rynien (+1%). W kilku grupach zmiany cen były minimalne. W lutym spadły jedynie ceny chemii budowlanej (–1,6%), cementu, wapna (–0,6%) oraz silikatów (–0,4%), których ceny wzrosły w styczniu ok. 1–2% w porównaniu do grudnia 2016 r. Natomiast gdy porównamy luty 2017 do lutego 2016 r. to wzrosty cen były jeszcze wyższe na poziomie od 1 do 14%. Najbardziej wzrosły ceny suchej zabudowy wnętrz o 14%, narzędzi i sprzętu budowlanego o 11%, farb, lakierów, taper oraz pokryć dachowych o ponad 8%, instalacji o 7% oraz materiałów ściennych: gazobetonów 6%, ceramicznych 5% i silikatowych o 3% – zmiany cen przestawia wykres nr 1.
Dynamika sprzedaży w grupach asortymentowych
Łączny popyt za 2 miesiące 2017 r. w stosunku do analogicznego
okresu 2016 r. był wyższy w 15 grupach. Wzrost nastąpił w grupie
ogród, otoczenie domu (+50%), oświetlenie, elektryka (+31%),
materiały „inne” (+23%), stolarka (+21%), płytki, łazienki, kuchnie
(+19%), wykończenia (+19%), sucha zabudowa (+16%),
ściany, kominy (+16%), dachy, rynny (+15%), izolacje termiczne
(+11%), instalacje, ogrzewanie (+9%), farby, lakiery (+9%),
narzędzia (+8%), chemia budowlana (+7%) oraz dekoracje (+4%).
Spadek nastąpił w grupie izolacje wodochronne (–3%), bramy,
ogrodzenia (–3%), cement, wapno (–28%) oraz kostka brukowa
(–36%) – wykres nr 2.
Od dłuższego czasu widzimy wyraźny wzrost popytu na produkty
służące utrzymaniu posesji oraz remontom. Potwierdzają to wyniki
sprzedaży w sklepach detalicznych PSB-Mrówka. W 2016 r. sklepy
te odnotowały prawie 10% wzrost sprzedaży. Ten 10% wzrost
sprzedaży utrzymuje się też w pierwszych miesiącach tego roku.
(mms)