Podsumowanie roku 2021 oraz prognoza na 2022 rok

Styczeń 2022
W ocenie PSB

W numerze pierwszym „Głosu PSB” każdego roku publikujemy podsumowanie minionego roku oraz przedstawiamy ogólną prognozę na nadchodzący sezon.
Za nami kolejny trudny rok. Trwała pandemia. Pojawiła się wysoka inflacja. Zaczęło rosnąć oprocentowanie kredytów hipotecznych. Doszły zawirowania na rynku budowlanym – skoki cen i problemy z dostępnością różnych materiałów budowlano-remontowych. Dodatkowo podwyżki cen energii elektrycznej, gazu, paliw, wzrost kosztów pracy oraz kursy walut istotnie wpływały na dostępność i kolejne podwyżki cen materiałów.
Ze względu na powyższe aspekty trudno prognozować, czego możemy spodziewać się w bieżącym roku. Zanim jednak sformułujemy prognozy jaki będzie sezon 2022, przedstawimy najpierw to, co działo się przez ostatnie 12 miesięcy.

JAKIE BYŁY PRZYCHODY SIECI PSB ORAZ JAK KSZTAŁTOWAŁ SIĘ POPYT NA KRAJOWYM RYNKU?

Na koniec 2021 r. Grupę PSB tworzyło 410 firm handlowych, które łącznie dysponowały 291 składami materiałów budowlanych, 343 sklepami PSB Mrówka oraz 72 placówkami PSB Profi. W omawianym okresie sieć detaliczna powiększyła się aż o 33 markety, poza tym 2 hurtownie zostały przekształcone w nowoczesne centra budownictwa PSB Profi.
Wstępnie szacowane, skumulowane przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych całej Grupy PSB osiągnęły w 2021 r. historyczny pułap 9 mld zł – ponad 18% wzrost w stosunku do wyników osiągniętych w roku poprzednim. Jest to efekt dwóch czynników: po pierwsze wzrostu inwestycji budowlanych, a po drugie wzrostu cen materiałów.
Przeciętna firma zwiększyła swoje przychody o 17%. Generalnie 91% firm odnotowało wzrosty, a 9% spadki przychodów. W roku 2020 proporcje te wynosiły: 67/33.
W styczniu i w lutym 2021 r. nastąpił wzrost popytu tylko w nowoczesnym kanale dystrybucji detalicznej (sklepy PSB Mrówka). Natomiast od marca utrzymywała się dodatnia dynamika sprzedaży w obu kanałach, przy czym w hurcie znacznie wyższa niż w detalu. I tak wyniosła ona odpowiednio (rok do roku): w kanale tradycyjnym z przewagą hurtu +20%, a zaś w kanale detalicznym +10%.
Główną składową dodatnich dynamik (obok popytu) jest duża inflacja. Ceny materiałów budowlano-remontowych wzrosły średnio o 12%.

DYNAMIKA SPRZEDAŻY I ZMIANY CEN W GRUPACH PRODUKTOWYCH

Przychody Grupy PSB Handel S.A. (centrali) ze sprzedaży materiałów dla budownictwa oraz domu i ogrodu w 2021 r. osiągnęły poziom 3,8 mld zł i były wyższe o 18% od osiągniętych w analogicznym okresie roku poprzedniego, w tym efekt wzrostu cen stanowił aż 12%.

Odnotowano wzrosty we wszystkich 20 analizowanych przez centralę PSB grupach produktowych – zarówno po stronie sprzedaży jak i po stronie cen. Przy czym w maju, lipcu, wrześniu, październiku i grudniu wzrost cen materiałów budowlanych był wyższy niż wzrost sprzedaży.
Ranking sprzedaży otwiera po raz kolejny grupa ogród i hobby, która odnotowała 30% wzrost sprzedaży przy ponad 7% wzroście cen. Kolejne trzy grupy uzyskały wynik bliki 30%. I tak, wicelider – izolacje termiczne – zanotował 29,9% przyrost, ale przy wzroście cen o ponad 32%. Kolejna grupa – motoryzacja – osiągnęła 29,8% (wzrost cen 6,6%), zaś płyty OSB uzyskały 28,2% wzrost sprzedaży, ale przy aż 56% przyroście cen.
Sprzedaż kolejnych siedmiu grup wzrosła od 20 do 26%, a wzrost następnych pięciu grup wahał się w przedziale od 13 do 19%. Nie zmieniła się tylko sprzedaż w grupie cement, wapno, tutaj ceny wzrosły o 5%.
Najwyższą, dwucyfrową dynamikę cenową odnotowały płyty OSB +56%, izolacje termiczne +32%, sucha zabudowa +29%, dachy, rynny +14% oraz instalacje, ogrzewanie +12%. Najmniej wzrosły ceny w grupach: dekoracje +3%, ściany, kominy +4%, farby, lakiery prawie +5% oraz cement, wapno +5% – wykres 3.
W 2021 r. ceny produktów hurtowych zwiększyły się o 15%, zaś z sektora detalicznego (dom i ogród) o 9%.

PODSUMOWANIE ROKU 2021

1. W 2021 r. odnotowano wzrost cen materiałów budowlano-remontowych średnio o 12%. Przy czym ceny produktów tzw. ciężkiej budowlanki wzrosły o 15%, z kolei produkty służące do utrzymania domów i ogrodów zdrożały o 9%.
2. Wzrosty cen materiałów budowlano-remontowych były efektem wielu składowych, m.in.: gwałtownego popytu oraz niewystarczającej podaży wywołanej zaburzeniami na różnych etapach tradycyjnego łańcucha wytwarzania i dostaw w branży budowlanej (surowce, komponenty, logistyka – w tym frachty morskie).
3. W minionym roku, przeciętna firma partnera Grupy PSB zwiększyła swoje przychody ze sprzedaży na potrzeby budownictwa o 17% (w 2020 r. ze względu na pandemię wzrosty sięgnęły tylko 3%).
4. Od marca utrzymuje się dodatnia dynamika sprzedaży w obu kanałach dystrybucji, przy czym w hurcie była znacznie wyższa niż w detalu: w kanale tradycyjnym wyniosła +20%, a w kanale detalicznym +10%.
5. W 2021 r., według GUS, budownictwo mieszkaniowe w kategorii pozwoleń na budowę wykazało (rdr) w budownictwie indywidualnym wzrost o ponad 21%, a w budownictwie na sprzedaż/wynajem o niemal 24%. W kategorii mieszkań rozpoczętych wzrosty wyniosły odpowiednio: bud. indywidualne o 17,5%, a bud. na sprzedaż/wynajem niemal 28%. Zarazem oddano do użytkowania o ponad 19% więcej mieszkań w bud. indywidualnym, natomiast w bud. na sprzedaż/ wynajem miał miejsce spadek o 0,7%.
6. Wg Biura Informacji Kredytowej (w okresie I–XI 2021 r.) banki udzieliły 251 tys. kredytów mieszkaniowych (wzrost rok do roku o ponad 26%) o wartości ponad 81 mld zł (wzrost rdr +41%).
7. Pandemia ograniczyła wydatki w budżetach rodzinnych na m.in. na kulturę i turystykę, jednocześnie wywołała nieplanowany wcześniej, ale znaczący wzrost wydatków remontowych.
8. Pod koniec roku referencyjna stopa procentowa wzrosła z 1,25% do 1,75%. Jeszcze mocniej wzrosły notowania WIBOR-u (częsty składnik oprocentowania kredytów hipotecznych) – z poziomu 0,24% we wrześniu do 2,54% na koniec 2021 r.
9. Głównymi barierami wskazywanymi przez wykonawców były: koszty materiałów, koszty zatrudnienia, ograniczenia w dostępności wyrobów (m.in. termoizolacyjnych, ściennych, spoiw budowlanych), niedobór wykwalifikowanych pracowników oraz niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej.

JAKI BĘDZIE SEZON 2022 DLA HANDLU MATERIAŁAMI BUDOWLANYMI?

1. Dane GUS dot. wydanych pozwoleń na budowę oraz rozpoczętych inwestycji w 2021 r. powinny być dobrą prognozą na sezon budowlany w 2022 r.
2. Według BIK ilość i wartość udzielonych kredytów mieszkaniowych w ubiegłym roku też zapowiada optymizm w naszej branży.
3. Ze względu na wysoką inflację, wzrost cen materiałów i usług budowlanych, wyższe oprocentowanie kredytów hipotecznych, wyższe ceny prądu i gazu, zmniejszą się budżety rodzinne na inwestycję, co zapewne wydłuży okres już rozpoczętych budów.
4. W dalszym ciągu Polska buduje za mało mieszkań na tle europejskich krajów. A potrzeby mieszkaniowe Polaków są niezaspokojone.
5. Polacy powinni, w dalszym ciągu, w obliczu wysokiej inflacji i niskiego oprocentowania lokat, lokować swoje oszczędności w zakup ziemi czy nieruchomości.
6. Na tle powyższych przesłanek można szacować, iż tegoroczny popyt na materiały w budownictwie mieszkaniowym będzie porównywalny z poprzednim rokiem.
7. Grupa PSB planuje w 2022 r. otwarcie ponad 20 sklepów detalicznych PSB Mrówka.

Marzena Mysior-Syczuk

Poprzedni

Klej montażowy T-REX GOLD „MUST HAVE” każdego wykonawcy

Klej montażowy T-REX GOLD „MUST HAVE” każdego wykonawcy
Następny
Budownictwo mieszkaniowe w sezonie 2022

Budownictwo mieszkaniowe w sezonie 2022