Nowoczesne domy jednorodzinne to zazwyczaj budynki, w bryłę których zostają wbudowane garaże. To wygodne rozwiązanie niesie za sobą konieczność bardzo rozważnego wyboru bramy garażowej. Liczy się nie tylko jej estetyka, ale także izolacyjność cieplna i bezpieczeństwo. Ważne są również odpowiednie drzwi. Zarówno te między garażem a domem, jak te prowadzące z garażu na ogród.
SEGMENTOWA, ROLOWANA, UCHYLNA
W większości projektów nowo budowanych domów garaż usytuowany jest w bryle budynku, stanowi jego integralną część. To najwygodniejsze, najczęściej wybierane rozwiązanie wymaga zastosowania najlepszej i najcieplejszej bramy segmentowej górnej. Tam jednak, gdzie z uwagi na ograniczenia konstrukcyjne w garażu brakuje miejsca pod sufitem lub ma być ono wykorzystane na przechowywanie dużych przedmiotów, warto wybrać bramę rolowaną lub segmentową boczną. Na rynku znajdziemy bramy rolowane zarówno do wewnątrz, jak i na zewnątrz. Te ostatnie doskonale sprawdzają się w garażach o mniejszej wysokości nadproża i/lub z małą ilością miejsca po bokach. Bramy segmentowe boczne są natomiast idealnym rozwiązaniem w sytuacji, gdy brama stanowi jedyne wejście do garażu, w którym przechowujemy np. często używane rowery lub skuter. Dostępna w nich funkcja częściowego otwarcia umożliwia wygodne wyprowadzenie jednośladu. W garażach wolnostojących, które nie wychodzą bezpośrednio na ruchliwą ulicę można zamontować bramę uchylną. Jednak coraz mniej inwestorów wybiera to rozwiązanie, które w żaden sposób nie chroni przed ucieczką ciepła.
CIEPŁA ZNACZY SEGMENTOWA
Wszędzie tam, gdzie garaż połączony jest z domem i często pełni też rolę warsztatu, w którym majsterkujemy czy uprawiamy swoje hobby, priorytetem jest maksymalne ograniczenia strat ciepła. Należy zadbać o to, by ciepło z domu nie uciekało przez garaż. Dlatego tak ważna jest dobra izolacja ścian i sufitu garażu, które przylegają do części mieszkalnej. Bardzo ważne są też ciepłe drzwi łączące go z domem, a także te które prowadzą na ogród. Ale najważniejsza jest odpowiednia – dobrze ocieplona – brama segmentowa. Dlatego warto zainwestować w dobrej jakości energooszczędną bramę, bo tym samym zostanie podniesiona izolacyjność całego budynku i zaoszczędzi się na kosztach ogrzewania domu.
SEGMENTOWA, ALE JAKA?
Jeżeli garaż w bryle domu jest ogrzewany – wybierając bramę, należy kierować się jedną zasadą: im grubsza – tym mniejsze straty ciepła. Najlepsze, najcieplejsze bramy, zbudowane są z izolowanych termicznie segmentów o grubości 67 mm, przy czym grubość ta zachowana jest na całej ich powierzchni. Takie bramy wyposażone w podwójne uszczelki wargowe między segmentami oraz w podwójną uszczelkę progową osiągają współczynnik przenikania ciepła nawet U = 1,0 W/(m²·K). Mniej wymagający inwestorzy mogą wybrać jednak bramy z ocieplonych segmentów o grubości 42 mm. One także dobrze chronią przed ucieczką ciepła. Warto wiedzieć, że jeśli podczas montażu bramy segmentowej zastosuje się specjalny zestaw do ościeżnicy – można ograniczyć straty ciepła, do jakich dochodzi na styku płyty bramy z ościeżnicą oraz ościeżnicy ze ścianą garażu. Taki zestaw to dodatkowe uszczelki na obwodzie bramy oraz kątownik z tworzywa sztucznego, który do minimum ogranicza tworzenie się mostków termicznych między murem a ościeżnicą. Nawet o 15% może poprawić on termoizolacyjność bramy.
BRAMA BEZPIECZNA
Dobra brama garażowa chroni nie tylko przed stratami ciepła, ale także przed nieproszonymi gośćmi. Garaże bezpośrednio połączone z domem są szczególnie kuszące dla włamywaczy. Złodziej po pokonaniu bramy garażowej, może bowiem ponownie ją zamknąć, aby przez nikogo niezauważony zająć się drzwiami prowadzącymi do części mieszkalnej. Dlatego warto postawić na bramę garażową o znacznie podwyższonej odporności na włamanie. Najlepsze nowoczesne bramy segmentowe z napędem są wyposażone w mechaniczne zabezpieczenie przed podważeniem, które uniemożliwia podniesienie zamkniętego skrzydła bramy, a dodatkowo mają specjalne wyposażenie przeciwwłamaniowe w klasie RC 2. Takie bramy przez trzy minuty stawiają opór próbom włamania. Po upływie tego czasu włamywacz zazwyczaj rezygnuje ze swoim przestępczych zamiarów.
DRZWI DO DOMU I NA OGRÓD
Aby jednak wyeliminować wszystkie słabe
punkty w garażu i optymalnie zabezpieczyć
dom przed złodziejami, należy
pomyśleć też o odpowiednich drzwiach
– zarówno o tych łączących garaż z domem,
jak i o bocznych drzwiach wyjściowych,
które z garażu prowadzą na ogród.
Drzwi między garażem a domem przede
wszystkim powinny być dobrze izolowane
termicznie, tak aby ciepło z części
mieszkalnej nie uciekało do chłodniejszego
garażu. Najlepiej też, jeśli będą to
drzwi przeciwwłamaniowe – zatrzymają
bowiem ewentualnego włamywacza,
który przez garaż chciałby dostać się do
domu. Bywają też projekty, które wymagają,
aby drzwi łączące garaż z domem
były drzwiami przeciwpożarowymi –
wtedy będziemy musieli poszukać drzwi,
które dobrą izolacyjność cieplną i przeciwwłamaniowość
łączą z odpornością
ogniową.
Zewnętrzne boczne drzwi garażowe
także mogą stanowić zachętę dla złodzieja,
zwłaszcza gdy są ukryte z tyłu, z dala
od okien i oczu sąsiadów. Wtedy warto
zainwestować w drzwi o podwyższonej
odporności na włamanie – dobrze
sprawdzą się tu drzwi w klasie przeciwwłamaniowej
RC 2. Równie ważna jest
dobra izolacyjność cieplna bocznych
drzwi w garażu. Co to oznacza? Przepisy
budowlane mówią, aby ich współczynnik
przenikania ciepła był nie większy niż
U = 1,3 W/(m²· K). Im jednak będzie niższy,
tym mniej ciepła ucieknie z naszego
garażu.
BRAMA WEDŁUG WŁASNEGO POMYSŁU
Brama garażowa, zwłaszcza duża, znacząco wpływa na wygląd domu, jest ważnym elementem elewacji. Dlatego powinna idealnie wpisywać się w jej estetykę, ale także sama może nadawać jej charakter. Dlatego szukając odpowiedniej bramy i drzwi do garażu, wybierajmy producentów, w ofercie których doskonałe walory techniczne idą w parze z szerokimi możliwościami wzorniczymi i kolorystycznymi. Najlepsi producenci mają bardzo bogatą paletę wzorów i kolorów, która umożliwia dopasowanie bramy do każdego, nawet bardzo nietypowego projektu. Oferują też drzwi boczne do garażu o takim samym wyglądzie jak brama. Niektórzy producenci dają też inwestorom możliwość swobodnej aranżacji powierzchni segmentowych bram garażowych. Dzięki wykorzystaniu technologii druku cyfrowego inwestor sam może zaprojektować swoją bramę, wykorzystując do tego dowolne zdjęcie lub samodzielnie zaprojektowany wzór. Taka brama – unikat nada fasadzie indywidualny, niepowtarzalny charakter. Zadziwiać będzie sąsiadów i gości, a właścicielowi przypominać np. krajobraz z wakacyjnej wyprawy.
FACHOWY MONTAŻ
Gdy już zostanie wybrana brama garażowa,
która harmonijnie wpisze się
w elewację domu, zatrzyma w nim ciepło
i zabezpieczy przed złodziejami – należy
pomyśleć o jej odpowiednim montażu.
Każdy producent – w zależności
od funkcjonalności – dokładnie określa
sposób montażu bramy i drzwi. Dlatego,
aby móc w pełni korzystać z wszystkich
walorów wybranych produktów stolarki
budowlanej, cieszyć się ich wieloletnim
bezawaryjnym i bezpiecznym użytkowaniem,
a także gwarancją – należy zlecić
montaż fachowcom.
Aby jednak brama mogła zostać zamontowana
we właściwy sposób, należy
starannie przygotować otwór. Montaż
bramy można rozpocząć dopiero po zakończeniu
wszelkich prac murarskich
i tynkarskich, po wylaniu posadzki.
OGÓLNE ZASADY DOBREGO MONTAŻU BRAMY GARAŻOWEJ
1. Do montażu bramy przystępuje się
po zakończeniu wszystkich prac murarskich
i tynkarskich, kiedy wylana
została już posadzka.
2. Staranne przygotowanie otworu. Powierzchnie,
do których mocowane
będą elementy boczne ościeżnicy muszą
być idealnie pionowe, a posadzka
dobrze wypoziomowana, tak by między
nią a dołem bramy nie powstała
szczelina.
3. Dokładny pomiar otworu. Należy
wymierzyć jego szerokość i wysokość,
wysokość nadproża wewnątrz
garażu – od krawędzi górnej otworu
do stropu, a także wymiary tzw. węgarków
– odległość bocznej krawędzi
otworu do ściany bocznej, która
powinna wynosić co najmniej 10 cm.
Rozmiar „zamówieniowy” powinien
odpowiadać rozmiarowi otworu.
Brama segmentowa powinna być
zamontowana za otworem, czyli od
środka garażu.
4. Jeśli będzie montowana brama z napędem,
przed montażem do garażu
należy doprowadzić zasilanie. Trzeba
także uwzględnić przestrzeń na elementy
napędu.
5. Szczegóły montażu zależą od typu
bramy, dlatego należy stosować się do
załączonej instrukcji.
6. Warto sprawdzić czy dostarczona
brama zawiera wszystkie elementy,
a jej wymiary są zgodne z wymiarami
ościeża.
7. Podczas samego montażu najistotniejsze
jest precyzyjne połączenie bramy
ze ścianą budynku. Należy pamiętać,
że bramę mocujemy do muru garażu,
a nie np. do warstwy styropianu.
8. Ważne jest wykonanie solidnych odprowadzeń
wody z rejonu uszczelki
progowej i elementów ościeżnicy,
a także zapewnienie odpowiedniej
wentylacji.
LISTA BŁĘDÓW, KTÓRYCH NIE NALEŻY POPEŁNIAĆ PRZY WYBORZE I MONTAŻU BRAMY I DRZWI DO GARAŻU:
+ jeżeli garaż położony jest od nasłonecznionej
strony, należy unikać bram
w ciemnych kolorach, które szczególnie
narażone są na skutki nagrzewania powierzchni
i efekt bimetaliczny. Im szersze
bramy – tym bardziej mogą się wyginać,
co prowadzić może do ich nieszczelności,
+ nie należy montować bramy przed
wykończeniem garażu, bo to może
powodować jej uszkodzenie lub trwałe
zabrudzenie, np. podczas wylewania
posadzki lub tynkowania,
+ błędem jest montaż bram i drzwi w budynku,
w którym posadzki i tynki nie są
wysuszone. Prowadzi to do skraplania
się wody na chłodniejszych elementach
metalowych bram i drzwi i może
prowadzić do powstawania rdzy lub rdzy
nalotowej, nawet na elementach ze stali
szlachetnej.