W minionym roku pomimo utrzymującej się wysokiej sprzedaży materiałów
budowlanych, doszło do zawirowań na rynku budowlanym,
m.in. z powodu wysokiej inflacji, wzrostu cen materiałów, problemów
z dostępnością produktów (m.in. termoizolacyjnych, ściennych), niedoboru wykwalifikowanych
pracowników czy też rosnącego pod koniec roku oprocentowania
kredytów. Dodatkowo wzrost m.in. cen energii elektrycznej, gazu, paliw czy kosztów
pracy wpłynie na kolejne podwyżki cen produktów. Prognozowanie jaki będzie
bieżący sezon dla naszej branży obarczone jest więc dużym ryzykiem. Nie mniej
jednak, jak co roku w numerze pierwszym „Głosu PSB” publikujemy prognozę na
bieżący rok, poprzedzając ją podsumowaniem minionego sezonu – str. 18–21.
I tak, w 2021 r. przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych całej Grupy
PSB osiągnęły historyczny pułap 9 mld zł – to wynik o 18% wyższy niż w 2020 r.
Przeciętna firma partnera Grupy zwiększyła swoje przychody o 17%. Główną
składową dodatnich dynamik (obok popytu) była duża inflacja. Ceny materiałów
budowlano-remontowych wzrosły średnio o 12%.
Optymizm niosą dane GUS i BIK. W ubiegłym roku wzrosła liczba wydanych
pozwoleń na budowę mieszkań w budownictwie indywidualnym o ponad 21%,
mieszkań rozpoczętych o prawie 18%, oddano przy tym do użytkowania o 19%
więcej mieszkań. Banki udzieliły o ponad 26% więcej kredytów mieszkaniowych,
o wartości wyższej o 41% (w okresie I–XI 2021 w porównaniu do analogicznego
okresu 2020 r.).
Ponadto polecam, w tym numerze, w temacie numeru pt. „Nowoczesna stolarka
i jej fachowy montaż – sposób na oszczędzanie energii” artykuły poruszające
zagadnienia związane z wyborem energooszczędnej stolarki, w dobie rosnących
kosztów utrzymania domu. Jakie wybrać okna fasadowe, drzwi wejściowe i techniczne,
bramy garażowe oraz jak je fachowo zamontować doradzają specjaliści
z firm: Pol-Skone, Wiśniowski, Hörmann i Soudal – str. 2–12.
Zachęcam również do przeczytania artykułów w dziale „Technologie i produkty”
zawierające porady związane z zamocowaniami lekkimi, zastosowaniem foli
w płynie oraz kleju montażowego – str. 13–17.
Na ostatnich stronach w dziale „Z życia Grupy PSB” znajdują się informację
o 40-leciu firmy Fimal z Słupska, o nowych sklepach PSB Mrówka, 4 Targach
Ogrodowych Grupy PSB oraz o podsumowaniu akcji ogólnopolskiej „Bezpieczna
droga do szkoły”.
Na III okładce przedstawiam statystyki dotyczące oglądalności serwisów internetowych
PSB oraz publikacji w prasie i Internecie o Grupie w 2021 roku.