Ubiegły rok był jednym z najtrudniejszych od co najmniej kilkudziesięciu lat
w życiu ludzi i działalności firm. COVID-19 istotnie wpłynął na gospodarkę w kraju i na świecie. A skutki pandemii będę odczuwalne jeszcze przez
kolejne lata. Z tego też powodu trudno prognozować jakie będą trendy w sezonie
budowlanym 2021. Nie mniej jednak, jak co roku w numerze pierwszym „Głosu
PSB” przedstawiamy uwarunkowania budownictwa w bieżącym sezonie,
poprzedzając je podsumowaniem minionego roku.
W 2020 r. przeciętna firma partnera Grupy PSB zwiększyła swoje przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych o 2,9%. Dynamika cen materiałów
budowlanych oraz do domu i ogrodu wyniosła średnio +1,4%. Ze względu na
pandemię głównymi barierami rozwoju branży były m.in. niepewność ogólnej
sytuacji gospodarczej, wysokie koszty zatrudnienia oraz niedostateczny popyt na usługi budowlane. Stąd też prognozy koniunktury, formułowane przez
wykonawców, nie są optymistyczne. W ubiegłym roku spadła o 5,7% liczba
ogółem rozpoczętych budów, ale wzrosła ilość wydanych pozwoleń na budowę
o 2,8%. Ale potrzeby mieszkaniowe Polaków są ciągle niezaspokojone. Banki
oraz SKOK-i udzieliły o ponad 8% mniej kredytów i o niższej wartości – spadek o 3%. O szczegółach wyników i trendów przeczytają Państwo w publikacjach w dziale „Analizy rynku” na stronach: 14–17.
Inwestorów, którzy zdecydowali się na budowę domu zachęcam do przeczytania artykułów pod zbiorczym tytułem „Budowa fundamentów i piwnic”.
Dowiedzą się Państwo z nich m.in. o doborze materiałów do budowy fundamentów oraz o produktach hydroizolacyjnych i termoizolacyjnych, które
chronią podziemne części budynku. Jakie wybrać produkty i jak je zastosować
podpowiadają specjaliści z firm: Termat, Lammi Fundament, Lemar, Ursa
i Gutta – str. 2–13.
Na III okładce przedstawiamy statystyki dotyczące oglądalności serwisów
internetowych PSB oraz publikacji w prasie i Internecie o Grupie w 2020 roku.