Odnawianie i dekorowanie pomieszczeń poprzez ich malowane, tapetowanie czy struktury dekoracyjne nadaje wnętrzom nie tylko indywidualnego charakteru, ale także pozwala stworzyć miejsce w którym będziemy czuć się dobrze, które będzie zgodne z oczekiwaniami oraz aktualnymi trendami. Niestety wraz z upływem czasu zamieniaj się zarówno trendy jak i upodobania, a ściany brudzą się i wymagają odświeżenia. Co zrobić aby remont nie spędzał snu z powiek? Jak odmalować ściany i naprawić ubytki, aby praca była szybka i przyjemna, a wnętrze odzyskało swój dawny blask?
DOBRY PLAN TO PODSTAWA
Zanim przystąpimy do realizacji odnawiania
pomieszczeń należy zastanowić
się, co tak naprawdę chcemy zrobić
i jaką funkcję będzie mieć odmalowane
pomieszkanie? Jest to bardzo ważne ze
względu na rodzaj wybieranej farby.
W pomieszczaniach często użytkowanych
takich jak kuchnie, salony czy sypialnie,
a także w ciągach komunikacyjnych
warto zastosować farbę o wyższych
parametrach odpornościowych na plamy
i wszelkie zabrudzenia – tzw. farby plamoodporne.
Warto zastanowić się czy
chcemy tylko odmalować mieszkanie na ten sam kolor, zmienić całkowicie kolor
ścian, zerwać tapetę czy np. wyeksponować
fragment ściany poprzez nałożenie
na nią farby strukturalnej.
Dobrze przemyślany plan pozwoli uniknąć
problemów i „niespodzianek” związanych
malowaniem i dekorowaniem
ścian, a tym samym zapewni oszczędność
czasu.
OCENA STANU PODŁOŻA I JEGO PRZYGOTOWANIE
Ocena stanu podłoża to ważny etap prac,
który pozwoli zastosować odpowiednią
farbę i grunty, a także ocenić wszelkie
ubytki, które wymagają naprawy. Ocenę
podłoża wykonujemy poprzez oględziny
wzrokowe, a także poprzez wykonanie
testu przyczepności na powierzchniach
przemalowywanych.
Renowacja powierzchni malowanych
Poniżej kilka wariantów dt. odnawiania
powierzchni malowanych.
Wariant 1 – malowana powierzchnia
jest w dobrym stanie, bez pęknięć
i plam, a przyszły kolor będzie o podobnej
tonacji.
Przed malowaniem powierzchnie ścian
należy umyć wodą z dodatkiem mydła
malarskiego. Dzięki temu pozbędziemy
się kurzu, który zawsze występuje na powierzchni.
Na tak przygotowane podłoże
malowana farba uzyska właściwą przyczepność
i bardzo dobre krycie już po
pierwszej warstwie.
Wariant 2 – malowana powierzchnia jest w dobrym stanie, bez pęknięć i plam, a przyszły kolor będzie o kontrastowej tonacji np. przemalowanie z koloru ciemnego na jasny Przed malowaniem powierzchnie ścian należy umyć wodą z dodatkiem mydła malarskiego i pomalować jedną warstwą emulsji podkładowej. Dzięki temu ujednorodnimy podłoże, a na tak przygotowane podłoże malowana farba uzyska właściwą przyczepność i bardzo dobre krycie już po pierwszej warstwie. Wtedy malowanie drugą warstwą koloru to formalność.
Wariant 4 – malowana powierzchnia posiada rysy, pęknięcia, pojedyncze ubytki. Przed malowaniem na powierzchnie ścian należy zastosować masy naprawcze, a następnie ściany przeszlifować i zagruntować emulsją podkładową. Dzięki masom naprawczym najskuteczniej i w optymalnym czasie naprawimy powierzchnie jeszcze przed malowaniem.
Wariant 5 – malowana powierzchnia jest skredowana – po potarciu dłonią pozostawia białe ślady Przed malowaniem na powierzchnie ścian należy zastosować preparaty gruntujące tzw. „mleczko budowlane”. Dzięki temu związane zostaną luźne części, tworząc właściwą przyczepność oraz ograniczymy chłonność podłoża. W ten sposób uzyskamy lepszą wydajność farby i pewność co do jej optymalnej przyczepności.
Wariant 6 – malowana powierzchnia
łuszczy się i jest bardzo w złym stanie.
To najgorszy wariant, który generuje
najwięcej prac przygotowawczych.
Przed malowaniem ścian należy zerwać
stare warstwy farby, zastosować preparaty
gruntujące tzw. „mleczko budowlane”, zastosować
masy naprawcze i gładzie. Dalsze
czynności zawierają gruntowanie jak
w przypadku nowych podłoży. Taki proces
przygotowania powierzchni, pomimo
największych nakładów, pozwoli na zyskanie
pewności, że powierzchnie będą
„jak nowe”, co przełoży się w przyszłości
na niewielkie nakłady prac przy kolejnym
odnawianiu (wariant pierwszy).
RENOWACJA TAPET
Renowacja powierzchni tapetowanych
uzależniona jest przede wszystkim od
rodzaju tapety lub sposobu odnawiania
danej powierzchni. Poniżej kilka najczęściej
spotykanych wariantów.
Wariant 1 – przemalowanie tapety
o stabilnej kondycji.
W tym przypadku wszelkie prace będą
zawierać, w zależności od stopnia zabrudzania,
opisane wyżej trzy pierwsze warianty
– czyli od umycia do zastosowania
odpowiedniego podkładu. W przypadku
odmalowania tapet trzeba pamiętać
o odpowiednim doborze narzędzia malarskiego
– min. wysokość włosia wałka
to 19–25 mm.
Wariant 2 – przemlowanie tapety o stabilnej
kondycji farbą strukturalną.
Samo przygotowanie podłoża zawiera 3
warianty przygotowania opisane wyżej.
Celem naniesienia farby dekoracyjnej
jest przede wszystkim podkreślenie sa
mej struktury tapety. To jedno z rozwiązań, które warto rozważyć zanim podejmiemy decyzje o jej całkowitym zerwaniu – w ten sposób nadamy jej nowy charakter i unikniemy zbędnych kosztów oraz zyskamy na czasie.
Wariant 3 – malowanie fototapet o stabilnej
kondycji
Cechą tego typu tapet jest gładkość, więc
aby uniknąć zagrożeń z przyczepnością
i ewentualnym przebijaniem barwników,
pomocnym będzie zastosowanie właściwego
podkładu - typu Zacieki Plamy.
Wariant 4 – malowanie uszkodzonych
tapet, o stabilnej przyczepności
Wariant ten zawiera prace z dwóch powyższych
wariantów, natomiast kluczem
jest uzupełnienie, naprawa lub odtworzenie
(kreatywne) uszkodzonego fragmentu.
Często pomocnym rozwiązaniem
jest położenie masy strukturalnej (miejscowo
lub na całej powierzchni).
Wariant 5 – malowanie tapet o niestabilnej
przyczepności
Ten przypadek generuje największy zakres
prac. Po ściągnięciu/zerwaniu tapety
proces odnowienia powierzchni wymaga dokładnego oczyszczenia podłoża,
ewentualnego uzupełnienia większych
ubytków, gruntowania, zastosowania
gładzi czyli kapitalny remont.
DEKOROWANIE ŚCIAN POPRZEZ MALOWANIE
Renowacja powierzchni w zależności od stopnia jej zniszczenia i wybranych wariantów przygotowania, finalnie prowadzi do dekoracji ściany poprzez jej malowanie. Ważne jest, by ponowny wybór farby dopasowany był do rodzaju pomieszczenia. To wszystko, po to aby właściwe je chronić i dbać o zdrowie ich mieszkańców. A kolor był zgodny z oczekiwaniami. Należy pamiętać o właściwym doborze narzędzi malarskich lub metodach aplikacji, tak aby prace dekoracyjne wykonać łatwo i przyjemnie.
PRZYDATNE WSKAZÓWKI :
# należy przygotować wystarczającą ilość
farby na dane pomieszczenie. Producent
podaje wydajność farby z litra
lub z opakowana, np. na opakowaniu
mamy informację do 14 m2/l. Aby mieć
pewność, ze nie zabraknie nam farby
warto z podanej wydajności odliczyć
ok 2 m2 i ostatecznie przyjąć bezpieczną
ilość 12 m2,
# wybrać komfortową dla naszych umiejętności
metodę aplikacji (np. pędzel +
wałek). Wybór odpowiedniego wałka
do danej powierzchni zapewni łatwy
i szybki sposób pokrycia powierzchni
farbą. Pamiętajmy też, że wałek musi
być przed malowaniem przygotowany
tj. zwilżony wodą i odwirowany. Przy
malowaniu sufitów lub większych powierzchni
warto skorzystać z kija malarskiego,
na który montujemy uchwyt
malarski z wałkiem. Optymalna szerokość
wałka to 25 cm, a wysokość włosia
to 16–19 mm,
# właściwa kolejność malowania – najpierw
sufit, następnie ściany,
# malowanie zaczynamy od naroży
i trudno dostępnych miejsc,
# farbę nabieramy na wałek obficie i równomiernie.
Ważne jest aby nie malować
„suchym wałkiem”. Ostatnie pociągnięcia
wykonujemy w kierunku góra-dół,
# farbę nakładamy lekko, malujemy całe
powierzchnie bez przerw, unikamy poprawek
na półsuchej powłoce,
# przy łączeniu kolorów najlepiej użyć
samoprzylepnej taśmy malarskiej –
używamy taśmy malarskiej, a nie taśmy
maskującej.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY
# zła lub brak oceny stanu podłoża – nie
wykonanie testu przyczepności,
# nieodpowiedni dobór wyrobów do przygotowania
podłoża, np. brak zastosowania
specjalistycznych naprawczych mas
szpachlowych,
# nie zastosowanie specjalistycznych gruntów
na trudne plamy lub na fototapety,
# malowanie tapet o słabej przyczepności,
# malowanie tapet – nanoszenie drugiej
warstwy farby na zbyt wilgotną powierzchnię
(zbyt krótki odstęp czasowy),
# nie oszacowanie potrzebnej ilości farby
na podłoża strukturalne (grozi brakiem
farby),
# nie dostosowanie wałka malarskiego do
rodzaju podłoża (gładkie lub strukturalne),
# nie zachowanie właściwej kolejności
malowania.