Rynek dystrybucji materiałów budowlanych2006-02-16

ASM twierdzi, że GUS się myli

Czy w Polsce może działać ponad 19 tyś. dystrybutorów?

Tak twierdzi GUS. Może się jednak okazać, że jest ich o połowę mniej.

Według Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), liczba firm zajmujących się sprzedażą hurtową materiałów budowlanych wzrosła w ciągu ostatnich pięciu lat z 15 tyś. do niespełna 19,5 tyś. W rzeczywistości jednak te dane są nieprawdziwe — tak wynika z badań Centrum Badań i Analiz Rynku ASM. 

– To błąd, bo firmy, które powstają, muszą zarejestrować się w ewidencji REGON, kiedy przestają działać, wciąż w rejestrze istnieją – tłumaczy Sylwia Prośniewska, szef działu projektów własnych ASM.

Mazowieckie prowadzi

Autorzy badań podkreślają, że nie jest możliwe, by w chudych dla budowlanki latach przyrost podmiotów handlujących materiałami wyniósł niemal 30 proc. — Funkcjonuje ich dziś 9,3 tyś. – mówi Sylwia Prośniewska. 15,7 proc. z nich działa na terenie województwa mazowieckiego, prawie 11 proc. przypada na śląskie. Na szarym końcu listy znalazły się opolskie, lubuskie i podlaskie.

– To rozmieszczenie zgadza się z obszarami największej aktywności budowlanej – potwierdza ASM. Wśród marketów pod względem liczby sklepów prowadzą zdecydowanie Nomi i Bricomarche. Łącznie mają 45 proc. wszystkich punktów sprzedaży. Najmniej Leroy Merlin i Praktiker – odpowiednio 16 i 17.

– Nie jest to jednak miarodajny wskaźnik pozycji rynkowej. Nomi czy Bricomarche mają więcej punktów, Leroy Merlin mniej, ale o zdecydowanie większej powierzchni — wyjaśnia Sylwia Prośniewska.

Bez nagłych zmian

Rzeczywiste miejsce na polskim rynku sprzedaży materiałów bu- dowlanych pokazują jednak obroty poszczególnych dystrybutorów. Cały rynek szacowany jest na 18 mld zł i jest na fali wznoszącej.

– W Polsce zdecydowanie prowadzą Polskie Składy Budowlane (PSB), które mają 15 proc. udziału w rynku – mówi Sylwia Prośniewska. Kolejne miejsce należy do Castoramy. Sporą część rynku zajęli jednak drobni dystrybutorzy. Z punktu widzenia przebadanych przez ASM inwestorów indywidualnych w 2005 r. najlepszym marketem budowlanym była Castorama, a w kategorii sieć hurtowni budowlanych – PSB. Według dystrybutorów, spośród marek w 2005 r. pierwsze miejsce pod względem jakości, ceny i dostępności na rynku zajął Atlas.

– Marki, które zwyciężyły w tym roku, pozostaną na pozycji liderów prawdopodobnie także w następnych miesiącach. Duże znaczenie ma tu intensywność działań marketingowych — ocenia Violetta Rutkowska, sales manager ASM.

Źródło: Puls Biznesu