Rok
2023 był okresem dynamicznych wyzwań, jak i pozytywnych zmian w Grupie PSB. Spółka
koncentrowała
się na realizacji założonej strategii na lata 2023-2025, opierającej się na 5
filarach: cyfryzacji,
warunkach handlowych, marketingu i komunikacji, zasobach ludzkich oraz kapitale
i finansach. Powołano i zrealizowano aż 76 projektów strategicznych, które
przyczyniły się do rozwoju i umocnienia pozycji grupy PSB na rynku.
Do najważniejszych spośród osiągniętych efektów należy rozwój
cyfryzacji i standaryzacji, które są kluczowe w budowaniu przewagi
konkurencyjnej na rynku. W tym obszarze zostało wdrożonych spektrum działań,
począwszy od automatyzacji procesów back office, przez rozwój nowoczesnych
portali, aplikacji webowych i mobilnych, aż po optymalizację operacyjną w placówkach. Kładąc nacisk na standaryzację, placówki PSB otrzymały kompleksowe
rozwiązania marketingowe, które łatwo mogą wdrożyć w lokalnych oddziałach.
W ramach kolejnego filaru – warunki handlowe – skoncentrowano się
na poprawie warunków handlowych i zarządzaniu kategorią produktową, która
została wdrożona zarówno w centrali jak i w całej sieci PSB. Przełomem w tym
zakresie był projekt 3000 SKU, polegający na wprowadzeniu standardowego
asortymentu w placówkach PSB, dzięki czemu sieć taka jak PSB może się
standaryzować, wspólnie się reklamować.
Z kolei w obszarze marketingu powstała kampania reklamowa pod
hasłem WSZYSTKO. Po raz pierwszy w historii Grupa wdrożył spójną kampanię dla obu kanałów
sprzedaży i we wszystkich komunikatach do klientów docierał ten sam przekaz
reklamowy. Dla kanału tradycyjnego (hurtownie i placówki PSB Profi) użyliśmy
haseł: profesjonalnie,
szybko, blisko WSZYSTKO, a dla nowoczesnego (sklepy PSB Mrówka): prosto, szybko, blisko WSZYSTKO. Zastosowane hasła oddają wartości i korzyści, jakie
oferuje każdy z tych kanałów.
W obszarze zasobów ludzkich inwestowano w rozwój pracowników poprzez szkolenia, programy motywacyjne oraz stworzono
atrakcyjne warunków pracy. Natomiast w obszarze finansów zrealizowano wielką optymalizację
kosztów.
Plany oraz nowy format sklepów PSB
Mrówka Express
W
bieżącym roku Spółka będzie nadal trzymać się wyznaczonej strategii i będzie
budowała projekty strategiczne wokół pięciu filarów. Grupa PSB doskonali proces
dotyczący pricingu - zarządzania ceną oraz aktywnego zarządzania sprzedażą.
Wdraża również program PSB Plus dla firm wykonawczych oraz rozpoczęła prace nad
nową aplikacją mobilną dla placówek Mrówka. To rozwiązanie nie tylko usprawni
interakcję z naszą firmą, ale także zapewni unikatowe korzyści dla naszych
lojalnych klientów.
W
Grupie PSB chcemy być coraz bliżej klienta. W miastach w Polsce ciągle brakuje
placówek i istnieje potencjał rynku w tym zakresie. Stawiamy na trend miasta
15-minutowego i potrzeby klienta, aby miał te placówki blisko siebie oraz aby
mógł robić wygodnie zakupy. Stąd dalsza ekspansja organiczna i rozwój nowych
placówek m.in. poprzez wprowadzenie nowego rodzaju placówki PSB Mrówka Express.
Nowyformat punktu sprzedaży to niskobudżetowy, kompaktowy i czytelny
punkt sprzedaży gwarantujący swoim klientom wygodne i szybkie zakupy artykułów
do remontu czy wykończenia wnętrz.
Powstał już pierwszy sklep nowego formatu
PSB Mrówka Express w Szczecinie. Został on otwarty pod koniec kwietnia 2024 r. przez
firmę Marbud z Goleniowa. PSB Mrówka Express to nie tylko szybkość i wygoda,
ale także mobilni doradcy, którzy są zawsze gotowi służyć pomocą i fachowym
doradztwem. Mało powierzchniowy sklep oferuje wyselekcjonowany asortyment w lokalizacji "na wyciągnięcie ręki".
Marzena Mysior-Syczuk
Główny Koordynator ds. Public Relations
Grupa PSB Handel S.A.