Wyniki Grupy
PSB ze sprzedaży materiałów budowlanych w 2019 r.
Na koniec 2019 r. Grupę
PSB tworzyło 395 firm handlowych, dysponujących łącznie 296 składami materiałów
budowlanych, 307 sklepami PSB Mrówka oraz 64 placówkami PSB Profi. W omawianym okresie sieć
detaliczna powiększyła się o 22 markety, zaś 3 hurtownie zostały przekształcone
w nowoczesne centra budownictwa PSB Profi.
Skumulowane przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych całej
Grupy PSB osiągnęły w 2019 r. pułap ok. 7,2 mld zł i były o 8% wyższe od osiągniętych
w roku poprzednim. Należy jednak podkreślić,
że łączne przychody podmiotów tworzących PSB są wyższe o ponad 1 miliard, pochodzą z tytułu innej działalności, jaką
prowadzi spory odsetek naszych partnerów – sprzedaż paliw, nawozów,
deweloperka, wykonawstwo, produkcja, transport, hotelarstwo.
Przeciętny partner Grupy PSB
(hurtownia, Mrówka, Profi) zwiększył przychody o 6,2% w 2019 r. w stosunku do
2018 r.
Z kolei, całkowite przychody Grupy PSB Handel S.A. (centrali) osiągnęły
poziom niemal 2,97 mld zł i były o 10% wyższe niż przed rokiem.
Podsumowanie 2019 roku
1. W minionym sezonie, przeciętna firma partnera Grupy PSB zwiększyła
swoje przychody ze sprzedaży na potrzeby budownictwa o nieco ponad 6% i dynamika
ta była znacząco niższa niż w roku 2018.
2. W roku 2019 nastąpił dalszy wzrost popytu na, od dawna ożywionym, rynku
mieszkaniowym.
3. Głównymi barierami rozwoju branży budowlanej były rosnące koszty zatrudnienia,
niedobory wykfalifikowanych pracowników
i wzrost obciążeń na rzecz budżetu.
4. Dynamika wzrostu cen produktów tzw. ciężkiej budowlanki wyniosła
– średnio 4,7% (rok wcześniej te ceny wzrosły o ponad 7%). Z kolei produkty służące do utrzymania domów i
ogrodów zdrożały o ok. 2,3%.
5. Ceny usług budowlano-montażowych nie rosły już tak bardzo
jak w sezonie 2018.
Jaki
będzie sezon 2020 dla handlu materiałami budowlanymi?
1.
Ogólna liczba mieszkań, których budowę
rozpoczęto w 2019 roku, osiągnęła wieloletni, co najmniej dwudziestoletni, rekord.
Przekroczyła pułap 237 tysięcy, tj. o 6,9% więcej niż w także rekordowym
2018 roku, kiedy dynamika wzrostu sięgnęła 7,7%. Wydane pozwolenia również
osiągnęły swoje maksimum od początku obecnego wieku – 268,5 tysięcy pozytywnych
decyzji administracyjnych oznaczało wzrost
o 4,4% wobec roku poprzedniego.
2.
W 2019 roku wartość kredytów mieszkaniowych była o kilkanaście
procent wyższa niż w sezonie 2018.
3.
Jednak prognozy makroekonomiczne
dla Polski są gorsze niż przez rokiem – eksperci szacują wzrost PKB na poziomie 2,8 – 3,5%, inflacja znacząco wzrośnie – dzisiaj
trudno o ocenę jak daleko przekroczy 3%, inwestycje spadną znacząco - nawet do 0,2%. Kraj
wszedł wyraźnie w okres spowolnienia gospodarczego.
4.
Z drugiej strony niskie
bezrobocie, znacząca podwyżka płacy minimalnej oraz wzrost płac realnych będą niewątpliwie stymulować
wydatki konsumentów na bieżące utrzymanie swoich posesji.
5.
Potrzeby mieszkaniowe
Polaków są ciągle niezaspokojone – jednak realizacja rządowych programów pomocy w tym zakresie, w
minionych latach, nie przyniosła zapowiadanych efektów i nie widać realnych
szans na wyraźną poprawę w roku 2020.
6.
Ceny materiałów budowlanych
będą dalej wzrastać, zwłaszcza tych, których
produkcja jest energochłonna.
7.
Prognozy koniunktury, formułowane
przez firmy wykonawcze, nie są już takie optymistyczne
jak przed rokiem.
8.
Na tle powyższych
przesłanek można szacować, iż tegoroczny popyt na materiały w budownictwie
mieszkaniowym będzie porównywalny z poprzednim rokiem lub nieznacznie większy.
Zaznaczyć należy, że budownictwo mieszkaniowe znajduje się na nienotowanym od
lat szczycie koniunktury.
9.
Grupa PSB będzie dynamicznie rozwijać swoją
sieć handlową – w tym roku planujemy otwarcie ok. 30 Mrówek oraz przekształcenie
kilku dotychczasowych składów w nowoczesne centra budownictwa pod nazwą PSB Profi.
Mirosław Lubarski
członek zarządu, dyrektor marketingu
Grupa PSB Handel S.A.