Wyniki Grupy
PSB ze sprzedaży materiałów budowlanych w 2018 r.
Na koniec 2018 r. Grupę PSB tworzyło 397 firm handlowych,
dysponujących łącznie 304 składami materiałów budowlanych, 285 sklepami PSB
Mrówka oraz 61 placówkami PSB Profi. W
omawianym okresie sieć detaliczna powiększyła się o 16 marketów, zaś 8 hurtowni
zostało przekształconych w nowoczesne centra PSB Profi.
Skumulowane przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych całej Grupy
PSB osiągnęły w 2018 r. pułap 6,7 mld zł i były o ponad 11% wyższe od
osiągniętych w roku poprzednim. Należy jednak
podkreślić, że łączne przychody podmiotów tworzących PSB są wyższe o ponad 1 miliard,
pochodzą z tytułu innej działalności, jaką
prowadzi spory odsetek naszych partnerów – sprzedaż paliw, nawozów,
deweloperka, wykonawstwo, produkcja, transport, hotelarstwo.
Przeciętny partner Grupy PSB
(hurtownia, Mrówka, Profi) zwiększył przychody o 9,8% w 2018 r. w stosunku do
2017 r.
Z kolei, całkowite przychody Grupy PSB Handel S.A. (centrali) osiągnęły
poziom niemal 2,7 mld zł i były o 13% wyższe niż przed rokiem.
Podsumowanie 2018 roku
1. W minionym sezonie, przeciętna firma partnera Grupy PSB zwiększyła swoje przychody ze
sprzedaży na potrzeby budownictwa o niemal 10%. Dokładnie taką dynamikę krajowego
rynku dystrybucji prognozowaliśmy na łamach Głosu PSB przed rokiem.
2. W
roku 2018 nastąpił dalszy wzrost popytu na,
od dawna ożywionym, rynku mieszkaniowym,
szczególne rekordy biło budownictwo deweloperskie.
3. Problemem numer jeden w branży budowlanej były niedobory kadr wykonawczych w stosunku do skali planowanych inwestycji.
4.
Znacząco wzrosły ceny
wielu produktów tzw. ciężkiej budowlanki
- średnio o ponad 7%. Z kolei produkty
służące do utrzymania domów i ogrodów zdrożały o ok. 1,5%.
5. Nasiliły
się opóźnienia w dostawach materiałów wznoszeniowych
– ścian i niektórych izolacji termicznych.
6. Wzrosły
ceny usług budowlano-montażowych – różnie w różnych
specjalizacjach, ale znacząco bardziej niż ceny materiałów budowlanych.
Jaki
będzie sezon 2019 dla handlu materiałami budowlanymi?
1.
Ogólna liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto w 2018 roku, osiągnęła wieloletni, co najmniej dwudziestoletni, rekord. Wyniosła
niemal 222 tysiące, tj. o 7,7% więcej niż w także rekordowym 2017 rokiem. Wówczas
jednak dynamika wzrostu sięgnęła 16%. Wydane pozwolenia również osiągnęły swoje
maksimum od początku obecnego wieku – 257 tysięcy pozytywnych decyzji
administracyjnych oznaczało jednak tylko 2,7% wzrost, rok wcześniej owa
dynamika sięgnęła pułapu 18%. Wiele wskazuje na to, że w roku 2019 lub najpóźniej w kolejnym sezonie, nastąpi zmiana trendu. Już bowiem w roku 2018 część firm
deweloperskich odnotowała spadek sprzedaży mieszkań.
2.
Jednak zeszłoroczna skala i dynamiki wzrostu rozpoczętych inwestycji oraz pozwoleń pozwalają na, w dalszym ciągu, optymistyczną prognozę sprzedaży
materiałów dla nowo budowanych domów i mieszkań w rozpoczynającym się sezonie.
3.
W końcówce roku 2018 wystąpił dość wyraźny spadek popytu na
kredyty mieszkaniowe – trudno jednak o jednoznaczne
stwierdzenie, iż w tym obszarze szczyt
koniunktury mamy za sobą.
4. Prognozy makroekonomiczne dla Polski są w
dalszym ciągu dość optymistyczne, choć gorsze niż przez rokiem – większość ekspertów prognozuje wzrost PKB
na poziomie 3,7%, inflację na poziomie 2,15%. Wzrost płac realnych o 6,9%, bezrobocie
5,6%, inwestycje 5,5%, konsumpcja prywatna 3,8%, stopa referencyjna NBP 1,5%.
5. Rekordowo
niskie bezrobocie i spory wzrost płac realnych to istotne czynniki mogące stymulować wydatki konsumentów na bieżące utrzymanie
swoich posesji. Jednak z drugiej strony dalsze zmniejszenie liczby dni
handlowych może lekko studzić tempo wzrostu tych wydatków.
6. Potrzeby
mieszkaniowe Polaków są ciągle nie zaspokojone –
jednak realizacja rządowych programów pomocy w tym zakresie, w minionym roku,
nie przyniosła zapowiadanych efektów i nie widać realnych szans na poprawę w roku 2019.
7. Ceny
zasadniczych materiałów budowlanych będą dalej wzrastać,
aczkolwiek dużo będzie zależało od cen energii - w tej chwili trudno tu o miarodajne
przewidywania. W dalszym ciągu większych podwyżek należy oczekiwać po stronie usług
wykonawczych.
8. Prognozy
koniunktury, formułowane przez firmy wykonawcze, są nadal optymistyczne – mają duży portfel zleceń na rok 2019 we
wszystkich obszarach swoich usług i jednocześnie podkreślają niedostatek wykwalifikowanych
pracowników.
9.
Na
tle powyższych przesłanek można szacować, iż tegoroczny popyt na materiały w budownictwie mieszkaniowym indywidualnym
wzrośnie o ok. 8-10%.
10. Grupa PSB będzie dynamicznie rozwijać
swoją sieć handlową – w tym roku planujemy otwarcie ok. 30 Mrówek, przyjęcie kilku
kolejnych hurtowni budowlanych oraz przekształcenie kilku dotychczasowych składów w nowoczesne centra budownictwa pod nazwą PSB Profi.
Mirosław Lubarski
dyrektor marketingu, członek zarządu
Grupa PSB Handel S.A.