Wyniki Grupy PSB ze sprzedaży materiałów budowlanych w 2016 r.
Skumulowane przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych całej Grupy PSB osiągnęły w 2016 r. pułap 5,7 mld zł i były o 9% wyższe od osiągniętych w roku poprzednim. Przeciętny partner Grupy PSB (hurtownia, Mrówka, Profi) zwiększył przychody o 7,3% w 2016 r. w stosunku do 2015 r.
Z kolei, całkowite przychody PSB S.A. (centrali) osiągnęły poziom niemal 2,2 mld zł i były najwyższe w dotychczasowej historii firmy.
Podsumowanie roku 2016
1. W minionym sezonie, przeciętna firma partnera Grupy PSB zwiększyła swoje przychody ze sprzedaży na potrzeby budownictwa o ponad 7%. Jednak najmniejsze hurtownie w dalszym ciągu radziły sobie słabiej na rynku, notując zaledwie ok. 2% wzrost przychodów. Ten trend obserwujemy od dłuższego czasu.
2. Rok 2016 dla budownictwa indywidualnego był nieco bardziej łaskawy niż poprzedni sezon. Dodać należy, iż remonty i wykończenia mieszkań (zwłaszcza deweloperskich) były znaczącym motorem popytu.
3. Trwa wzrostowy trend wydatków w budżetach rodzinnych na cele związane z utrzymaniem - stąd niemal 10% dynamika przychodów w Mrówkach. Częściowo na ten efekt wpłynęły środki z programu 500+.
4. Opóźnienia w regulowaniu zobowiązań przez firmy budowlane wobec hurtowni są stałym elementem naszej branży.
5. Niestety w dalszym ciągu największą zmorą uczciwie działających firm kupieckich jest szara strefa w tym sektorze.
6. Zjawiskiem, które przybrało znaczące rozmiary w 2016 roku były problemy kadrowe zarówno w sektorze usług wykonawczych jak i handlu oraz produkcji.
7. Wzrosły ceny usług budowlano-montażowych – różnie w różnych specjalizacjach, ale znacząco bardziej niż ceny materiałów budowlanych.
Jaki będzie sezon 2017 dla handlu materiałami budowlanymi?
1. W 2016 r. wydano pozwolenia na budowę ponad 211,5 tys. mieszkań (12% więcej niż przed rokiem), w tym ponad 98,5 tys. w budownictwie indywidualnym (wzrost 12,6%) oraz ponad 106,5 tys. w bud. deweloperskim (wzrost 9,7%).
2. Jednocześnie, rozpoczęto budowę niemal 174 tys. mieszkań (wzrost 3,3%), w tym ponad 83,5 tys. w budownictwie indywidualnym (wzrost 6%) oraz niemal 85,5 tys. w bud. deweloperskim (spadek 1,2%).
3. Prognozy koniunktury, formułowane przez firmy wykonawcze, są takie jak przed rokiem – mają spory portfel zleceń na rok 2017, w dużym stopniu dotyczy to remontów, modernizacji i wykończenia mieszkań kupionych na rynku pierwotnym w dużych ośrodkach miejskich.
4. Prognozy makroekonomiczne dla Polski są w dalszym ciągu dość optymistyczne - oczekuje się wzrostu PKB na poziomie 3-3,5%, wreszcie powinny ruszyć inwestycje. Wzrost płac realnych i kontynuacja programu 500+ to kolejne czynniki mogące stymulować inwestycyjne wydatki konsumentów.
5. Perspektywa popytu na kredyty hipoteczne w 2017 r. rysuje się nieźle - mimo wprowadzenia obowiązku 20% wkładu własnego, kredyt jest od kilku lat tani i nie widać przesłanek aby był barierą dla inwestorów pozyskujących środki na takie cele.
6. Potrzeby mieszkaniowe Polaków są ciągle nie zaspokojone – ok. 40% populacji mieszka w przeludnionych mieszkaniach - to wprawdzie o niemal 10% mniej niż 10 lat temu, ale zmiana ta w dużej części wynika z kryzysu demograficznego i emigracji zarobkowej.
7. Przewidujemy dalszy wzrost wydatków na remonty, modernizacje i utrzymanie posesji w budżetach gospodarstw domowych.
8. Ceny zasadniczych materiałów budowlanych jeśli będą wzrastać, to znacznie wolniej niż ceny usług wykonawczych.
9. Na tle powyższych przesłanek można szacować, iż tegoroczny popyt na materiały w budownictwie mieszkaniowym wzrośnie o 7-10%.
10. Grupa PSB będzie dynamicznie rozwijać swoją sieć handlową – w tym roku planujemy otwarcie ponad 30 Mrówek, przyjęcie kilku kolejnych hurtowni budowlanych oraz przekształcenie 7-10 dotychczasowych składów w nowoczesne centra budownictwa pod nazwą PSB-Profi.
Mirosław Lubarski
dyrektor marketingu, członek zarządu
Grupa PSB S.A.