Drugi semestr cyklu szkoleń pod nazwą "Synergia działań
szkoleniowych i doradczych - zwiększenie konkurencyjności firm z
Grupy Polskie Składy Budowlane" rozpoczęty, zajęcia prowadzone są
we wszystkich 7 regionach PSB, obejmując właścicieli i pracowników
składów budowlanych w całej Polsce. Zanim przedstawimy pierwsze
relacje, zasięgamy opinii w firmach akcjonariuszy Grupy, które chcą
maksymalnie wykorzystać możliwości, jakie stwarza projekt
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego
Funduszu Społecznego, pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju
Przedsiębiorczości (PARP).
Przedstawicieli firm: Attic, Osiński i Syn, Rampa i Trops prosimy
nie tylko o ocenę przydatności zajęć prowadzonych przez trenerów z
firmy PM Doradztwo Gospodarcze, ale także o odpowiedź na pytanie:
czy uczestnicy szkoleń dzielą się wiedzą zdobytą na tych zajęciach
z innymi pracownikami swoich firm.
Oto odpowiedzi:
Katarzyna Dacyl-Zajdel, dyrektor zarządzający oraz Urszula Kalisz, specjalista ds. personalnych w firmie Attic z Krakowa - po pierwszym semestrze nie potrafimy jeszcze powiedzieć czy i jakie korzyści przyniosą te szkolenia. Oczywiście, każde szkolenie coś wnosi. Ale to, jak dużo wnosi, zależy od jakości szkolenia. Tymczasem jakość szkoleń jest oceniana różnie. Może wynika to z tego, że pracownicy firmy Attic często się szkolą i mają skalę porównawczą. Na pewno dobrze oceniają szkolenia "Rozmowy z trudnym klientem" oraz "Samoorganizacja - zarządzanie czasem". Biorąc pod uwagę potrzeby naszej firmy, liczbę uczestników szkoleń - niemal 40 osób, PM DG zaproponowało nam indywidualne, tylko dla Attic, szkolenie z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi - oceny okresowe pracowników. Wspólny pomysł Attic i PM DG to również specjalne szkolenie tylko dla pracowników naszej firmy z zakresu logistyki.
Szkolenia prowadzone przez PM DG to dla Attic duży projekt,
którym zajmują się w naszej firmie od strony organizacyjnej 2
osoby. Niestety, problem sprawia nadmierna - naszym zdaniem -
kumulacja szkoleń, w krótkich okresach następuje takie zagęszczenie
zajęć, że delegowanie na nie zgłoszonych wcześniej pracowników
zakłóca funkcjonowanie firmy.
Attic postrzega szkolenia, nie tylko te prowadzone przez PM DG, ale
także wszystkie inne, jako bardzo ważny element motywacji
pozapłacowej. W naszej firmie szkolenia są na stałe wpisane w
długookresowy program rozwoju pracowników. Więcej niż połowa naszej
kadry, w tym wszyscy pracownicy szczebli zarządzania, ale także
wielu pracowników szeregowych, stale uczestniczy w szkoleniach.
Zdobywają wiedzę dla siebie i dla firmy.
Szczególny akcent szkoleń w ramach projektu realizowanego przez PM
DG - zajęcia są świetną okazją wymiany doświadczeń pomiędzy
pracownikami różnych firm należących do Grupy PSB.
Dawid Dziurdź, dyrektor handlowy w firmie Osiński i Syn ze Strzelina - przeważają pozytywne oceny szkoleń prowadzonych przez trenerów PM DG. Ważne jest, że uczestnicząc w takich zajęciach ludzie przypominają sobie pewne zasady, o których w nawale codziennej pracy nieraz się zapomina. Można powiedzieć, że efekty szkoleń są w naszej firmie zauważalne. Pracownicy rozmawiają o tym, co było przedmiotem zajęć, omawiają przykłady prezentowane przez trenerów, dzielą się uwagami na temat ról, jakie przydzielono im podczas szkoleń symulujących np. sytuacje w kontaktach z klientami. Dla handlowca udział w szkoleniu jest wyróżnieniem. Największą grupę wśród szkolących się stanowią w naszej firmie osoby pracujące bezpośrednio z klientami, najczęściej są to przedstawiciele handlowi. Ale szkolą się także: kierownik naszej hurtowni, logistyk, kierownik naszego sklepu PSB Mrówka. Ja uczestniczyłem już w zajęciach z zakresu logistyki i merchandisingu.
Barbara Huzarewicz, prezes zarządu firmy Rampa z Imielina - nasi pracownicy znają trenerów firmy PM DG z wcześniejszych szkoleń, w których uczestniczyli jeszcze zanim ruszył cykl zajęć realizowanych z zaangażowaniem środków Unii Europejskiej. W pierwszym semestrze obecnej tury szkoleń osobiście wzięłam udział w zajęciach z zakresu zarządzania czasem, samoorganizacji dla optymalnego wykorzystania czasu pracy. Oceniam to szkolenie jako ciekawe. Pomocne w zrozumieniu wielu zagadnień były dobre przykłady, prezentowane przez trenera. Ze szkoleń korzystają jednak przede wszystkim pracownicy działu sprzedaży Rampy. Weźmie w nich udział łącznie 19 osób z naszej firmy. Zajęcia poświęcone profesjonalnej sprzedaży i trudnemu klientowi cieszą się dużym zainteresowaniem. Mamy taką zasadę - 2 tygodnie po danym szkoleniu przeprowadzamy test, w którym pracownicy mają okazję wykorzystać nabytą wiedzę. Wyniki? Liczba punktów zdobytych w skali 1-100 waha się od 65 do 92. Co znamienne - wyniki testów z reguły potwierdzają efekty pracy danego pracownika.
Zbigniew Ciesielski, prezes zarządu firmy Trops z Torunia
- aktywność, jaką wykazuje nasza firma w poszerzaniu wiedzy załogi,
niektórzy określają mianem "Uniwersytet Tropsa". W ostatnich latach
dofinansowaliśmy studia podyplomowe i zaoczne 23 pracowników
(aktualnie studiują 4 osoby). Pracownicy mają też szeroki wybór
szkoleń organizowanych przez Izbę Przemysłowo-Handlową w Toruniu,
PARP oddział w Toruniu oraz mogą uczestniczyć w zajęciach
prowadzonych przez pracowników naukowo-dydaktycznych Uniwersytetu
im. Mikołaja Kopernika i Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu.
Podzieliśmy szkolenia następująco: dla kadry kierowniczej Tropsa,
dla sprzedawców i dla pracowników pozostałych działów, w tym
księgowości, sekretariatu, windykacji. W 2008 r. w szkoleniach dla
kadry kierowniczej uczestniczyło 32 pracowników Tropsa, niektórzy w
kilku rodzajach takich szkoleń.
Szkolenia Prowadzone przez PM DG w ramach projektu realizowanego na
rzecz PSB pozwoliły uporządkować system szkoleń Tropsa. O takiej
randze tych szkoleń decyduje ich szeroki zakres oraz możliwości
dopełniania nowymi rodzajami zajęć, jakich wcześniej pracownicy
naszej firmy nie znali.
Jak korzystamy ze szkoleń? M.in. organizujemy w Tropsie po
zakończeniu szkoleń konkursy wiedzy (z nagrodami!). Taki konkurs
przeprowadzimy też w 2010 r., po zakończeniu cyklu szkoleń
prowadzonych przez PM DG. Najlepsi pracownicy tworzą potem
tematyczne grupy zadaniowe, powoływane po to, żeby lepiej
rozwiązywać ważne problemy firmy. Już teraz angażujemy pracowników,
wyróżniających się umiejętnościami korzystania z wiedzy zdobytej
podczas szkoleń, w zespołach zadaniowych dla rozwiązania złożonych
problemów logistyki. Inny zespół, wyłoniony z grona pracowników po
zajęciach z merchandisingu, uczestniczy w polepszaniu wizualizacji
Tropsa.
W zajęciach I semestru szkoleń prowadzonych przez trenerów firmy
PM Doradztwo Gospodarcze uczestniczyły 423 osoby z grona
właścicieli i pracowników firm należących do kupców PSB, wśród
nich: 39 z firmy Attic, 28 z firmy Trops, 12 z firmy Rampa, 11 z
firmy Osiński i Syn.