Podsumowanie 2-letniego cyklu zajęć teoretycznych i warsztatowych
Zapoczątkowane 24 lutego 2009 r. szkolenia w ramach projektu pod nazwą "Synergia działań szkoleniowych i doradczych - zwiększenie konkurencyjności firm z Grupy Polskie Składy Budowlane" trwały do końca listopada 2010 r. W zajęciach prowadzonych przez trenerów firmy PM Doradztwo Gospodarcze uczestniczyło 1556 właścicieli i pracowników delegowanych przez 156 akcjonariuszy PSB. Obok pełnej statystyki szkoleń, której zaostrzone wymogi wiążą się z współfinansowaniem całego projektu przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, prezentujemy w podsumowaniu 2-letniego cyklu wypowiedzi Marka Romanowicza, kierownika merytorycznego projektu szkoleń w PM DG, oraz reprezentantów składów: Attic, Bat, CrazBud, Panda, Rampa i Trops.
Dr Marek Romanowicz: oceny pozostawię uczestnikom
szkoleń. Zwrócę natomiast uwagę na ważne fakty. Po pierwsze,
wspólny projekt PM DG i PSB to jedno z największych tego rodzaju
przedsięwzięć z udziałem środków pomocowych Unii Europejskiej
zrealizowanych w latach 2009-2010 w Polsce. Miarą jest liczba
szkoleń, ich szeroko zakrojona tematyka, liczba uczestników,
budżet. Branża budowlana ma opinię konserwatywnej. Sukcesem jest
więc już samo skuteczne zachęcenie aż tylu kupców i pracowników.
PSB jest oczywiście ewenementem w skali branży. Doskonalenie
umiejętności zawodowych wpisało się w strategię Grupy od chwili jej
powstania. Ale w tym przypadku zwraca uwagę wręcz masowy udział
składów budowlanych w szkoleniach.
Drugi istotny fakt. Nasz projekt był otwarty, założyliśmy od
początku, że potrzeby pracowników zatrudnianych przez kupców
tworzących Grupę będą definiowane także podczas realizacji szkoleń.
To innowacyjne podejście, ale wiedzieliśmy, że pojawią się nowe
tematy, że życie organizacji kupieckiej o tak szeroko zakrojonym
zakresie działania, nie da się zamknąć w sztywne schematy. I takich
nowych tematów przygotowaliśmy kilka, niektóre były prawdziwym
hitem jak "MS Excel" czy "Zarządzanie sklepem".
Przekonaliśmy przedstawicieli PARP, że "wchodząc podczas szkoleń
głębiej w materię" będziemy diagnozować, wspólnie z PSB, nowe
potrzeby. Okazało się, że chętnych do udziału w szkoleniach było
coraz więcej, nietypowa sytuacja, gdyż w różnych znanych nam
przypadkach innych firm pojawiają się kłopoty z rekrutacją i
frekwencją.
Kolejna sprawa - wyjątkowym sukcesem jest przyciągnięcie do szkoleń
tak wielu firm małych, także tzw. mikro przedsiębiorstw*.
Generalnie biorąc duże firmy w różnych branżach przywiązują większą
wagę do podnoszenia kwalifikacji swoich pracowników, często tworzą
szeroko zakrojone programy szkoleniowe. W małych firmach z wielu
przyczyn jest pod tym względem znacznie gorzej. Trudno na co dzień
zastąpić szkolącego się pracownika w firmie liczącej kilka czy
kilkanaście osób. A teraz kilka liczb: z grona firm tworzących PSB
uczestniczących w naszych szkoleniach 2 to przedsiębiorstwa duże,
31 średnie, 103 małe i 20 mikro.
Projekt szkoleniowy na rzecz PSB zrealizowaliśmy w ponad 100% -
wynik znakomity. Efektywność szkoleń będzie badana w najbliższych
tygodniach.
Szczególną wartością dodaną współpracy PM DG z PSB będzie tzw.
zbiór dobrych praktyk kupieckich, które zdefiniowaliśmy wspólnie na
podstawie obserwacji trenerów w trakcie szkoleń. Zwracamy też w tym
niezwykłym dokumencie uwagę na popełnione przez kupców i
pracowników składów PSB błędy, które ujawniły się podczas
interaktywnych zajęć warsztatowych. Po to, by tym łatwiej je
eliminować.
Urszula Kalisz, specjalista ds. personalnych w firmie Attic z Krakowa: 82 pracowników naszej firmy (Attic zatrudnia 96 osób) uczestniczyło w zajęciach ujętych w 16 tematach szkoleniowych. Łącznie szkoliliśmy się 359 dni. Program niektórych zajęć przygotowali specjalnie dla Attic trenerzy PM DG, na podstawie wcześniejszego audytu przeprowadzonego w naszej firmie. Wszystkie warsztaty szkoleniowe odbyły się w salach Małopolskiego Centrum Edukacji Budowlanej Attic. Oceny, jakie wystawiamy trenerom PM DG są wysokie i bardzo wysokie. Szczególnie przydatne okazały się warsztaty z Zarządzania procesami logistycznymi, prowadzone przez trener Agatę Kobyłt, z Ocen pracowniczych - trener Iwona Andrews oraz z Samoorganizacji (zarządzanie czasem) - trener Marek Romanowicz. Żeby nie przerywać pracy część zajęć organizowaliśmy w soboty.
Czesław Pobłocki, kierownik działu marketingu w firmie Bat z Sierakowic: 669 dni szkolili się w ramach zajęć prowadzonych przez PM DG pracownicy Bat. W warsztatach uczestniczyło łącznie 113 osób (na 214 zatrudnionych w Bat). Dominowali handlowcy-sprzedawcy zatrudnieni w sklepach i składach 14 oddziałów naszej firmy, stąd największym powodzeniem cieszyły się zajęcia o tematyce handlowej, w tym prowadzone przez trenera Krzysztofa Fiecha z Profesjonalnej sprzedaży oraz Warsztaty umiejętności handlowych i Kontakt z trudnym klientem. Te najbardziej trafiały w potrzeby Bat. Wszystkie szkolenia prowadzono w siedzibie firmy w Sierakowicach. Organizowano je specjalnie dla naszych pracowników. Chcielibyśmy, żeby takich szkoleń było więcej.
Michał Ryrak, dyrektor handlowy w firmie CrazBud z Krakowa: nasza firma kwalifikuje się do kategorii małych przedsiębiorstw, zatrudnia 14 osób. W zajęciach prowadzonych przez trenerów PM DG wzięło udział 8 pracowników. Nasi sprzedawcy najczęściej wybierali tematy: Negocjacje handlowe i Profesjonalna sprzedaż. Właściciel - prezes CrazBudu uczestniczył w zajęciach z zakresu Budżetowania finansowego, Finansowania dla menadżerów nie-finansowych i z MS Excel. Ja wykorzystałem możliwość udziału w 7 szkoleniach. To był dobrze wykorzystany czas. Szkolenia okazały się przydatne załodze naszej firmy. Zdobyliśmy wiedzę jak pracować lepiej. Chciałbym, żeby takie szkolenia były nadal prowadzone, oczywiście po jakiejś przerwie.
Joanna Spiżyk, właścicielka firmy Panda z Bogucina: jesteśmy tzw. mikro przedsiębiorstwem, zatrudniamy 11 osób. Większość, bo 7 pracowników Pandy uczestniczyło w szkoleniach wspieranych środkami UE. Zainteresowało nas 5 tematów - sprzedawców najbardziej Profesjonalna sprzedaż i Kontakt z trudnym klientem. Ja wzięłam udział w zajęciach Finanse dla menadżerów niefinansowych, Budżetowanie finansowe i Zarządzanie zasobami ludzkimi (rekrutacja i oceny okresowe). Wszystkie szkolenia były bardzo dobrze prowadzone. Poza tym - szukanie takich szkoleń na własna rękę przez firmę wielkości Pandy byłoby bardzo trudne, nie mówiąc już o barierze kosztów. Tymczasem wsparcie środkami UE spowodowało, że mogliśmy poświęcić na zajęcia 36 dni.
Barbara Huzarewicz, prezes firmy Rampa z Imielina: z możliwości szkoleń w ramach projektu wspieranego środkami UE skorzystało niemal 90% pracowników naszej firmy - 42 osoby na 48 zatrudnionych. Ja też się szkoliłam w 5 tematach: Samoorganizacja, Budżetowanie finansowe, Zarządzanie procesami logistycznymi, System ocen pracowników, Podstawy zarządzania. A każdy z trzech rekordzistów wziął udział w 8 szkoleniach. Najczęściej wybierano Profesjonalną sprzedaż i Kontakt z trudnym klientem. Jaki jest najważniejszy efekt szkoleń? - Poprawa obsługi zauważona przez naszych klientów. Oceny pracy sklepów Rampy są coraz lepsze. Dlatego oceniam szkolenia prowadzone przez trenerów PM DG bardzo wysoko. Takie projekty powinny być realizowane cyklicznie.
Lidia Rabant, specjalista w dziale kadr w firmie Trops z
Torunia: w szkoleniach wspieranych środkami UE wzięła udział ponad
połowa pracowników Tropsa - 96 osób na 180 zatrudnionych.
Uczestniczyliśmy w zajęciach prowadzonych w ramach 13 tematów,
wiele osób w kilku. Sprzedawców i handlowców najbardziej
interesowała Profesjonalna sprzedaż i Kontakt z trudnym klientem.
Kierownicy działów Tropsa i naszych oddziałów najczęściej wybierali
zajęcia z Samoorganizacji, Zarządzania sklepem oraz Coachingu
menedżerskiego. Szkolenia były dobrze zorganizowane i ciekawie
prowadzone.
Mirosław Ziach